Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-27, 13:03
  #13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Var kan jag få hjälp?
Bland annat i denna tråd, där lärde jag allt vad jag behövde
(FB) (Frågetråden för uppehållstillstånd - frågor som rör uppehållstillstånd /mod)
Citera
2018-01-01, 04:48
  #14
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
En kvinnlig släkting till mig är gift med en man från Thailand. När de flyttade till Sverige visade det sig att han var analfabet. Det enda han ville göra var ju att arbeta och försörja familjen men det var givetvis omöjligt. Nu är han hemmaman och försöker lära sig skriva och läsa på svenska.

I "traditionella" samhällen är ju könsrollerna inte flytande som här och vår kultur, vära vanor skiljer sig markant från övriga världen. Sverige är det stora undantaget. Många av mina arbetskamrater är gifta med asiatiska kvinnor och har barn men den här kulturskillnaden gör att kvinnorna i första hand umgås med kvinnor från den egna kulturen. För vissa män kan det säkert vara okej men jag känner andra som efter några år tycker det är jobbigt att de inte vågar släppa taget.

Det där beror ofta på graden av utbildning. Kvinnor som aldrig sett längre än ett gott giftermål som det enda önskvärda kan vara nöjda med det lilla men blir också ointresserade av världen utanför familjen. Andra har hört om hur bra Sverige är för kvinnor och tänker sig ett eget arbete och kanske karriär. Beroende på hur den svenske mannen är kan det bli konflikt i båda fallen.

En klok skribent som skrev att 2-3 år av att lära känna varandra är en bra början håller jag med. Faktum är att vissa bara är ute efter uppehållstillståndet (som snyggingen från Rumänien som gifte sig med jobbets fulaste karl) så en seriös vänskap är en mycket bra inledning.
Citera
2018-01-01, 07:26
  #15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
En kvinnlig släkting till mig är gift med en man från Thailand. När de flyttade till Sverige visade det sig att han var analfabet. Det enda han ville göra var ju att arbeta och försörja familjen men det var givetvis omöjligt. Nu är han hemmaman och försöker lära sig skriva och läsa på svenska.

I "traditionella" samhällen är ju könsrollerna inte flytande som här och vår kultur, vära vanor skiljer sig markant från övriga världen. Sverige är det stora undantaget. Många av mina arbetskamrater är gifta med asiatiska kvinnor och har barn men den här kulturskillnaden gör att kvinnorna i första hand umgås med kvinnor från den egna kulturen. För vissa män kan det säkert vara okej men jag känner andra som efter några år tycker det är jobbigt att de inte vågar släppa taget.

Det där beror ofta på graden av utbildning. Kvinnor som aldrig sett längre än ett gott giftermål som det enda önskvärda kan vara nöjda med det lilla men blir också ointresserade av världen utanför familjen. Andra har hört om hur bra Sverige är för kvinnor och tänker sig ett eget arbete och kanske karriär. Beroende på hur den svenske mannen är kan det bli konflikt i båda fallen.

En klok skribent som skrev att 2-3 år av att lära känna varandra är en bra början håller jag med. Faktum är att vissa bara är ute efter uppehållstillståndet (som snyggingen från Rumänien som gifte sig med jobbets fulaste karl) så en seriös vänskap är en mycket bra inledning.

Rätt intressant läsa ditt inlägg.

Det håller jag med om, att kulturerna skiljer sig mycket, vilken blir en chock för många. Att umgås med "egna" uppfattar jag som de vill kunna prata sitt språk, äta sin mat m.m, Byta erfarenhet med varandra. Eftersom man är en partner, så vill man de ska kunna känna "sig" hemma. För en av problemen, de ofta får hemlängtan inom 2 år(därför TUT är på 2 år). En av dessa saker göra det lättare för dem, är kunna låta de umgås med andra från sitt hemland.

Det är en sak som man ska tänka på. Äktenskap är annorlunda där än här, deras syn på äktenskap skiljer sig markant. Viktigast för dem är ha en trygghet för sin blivande familj. Största rädslan för kvinnorna där ar att de ska bli sjuka, då springer mannen sin väg eller mannen förlora sitt jobb och blir "lat" och frugan får ta allt själv, medan mannen spelar upp pengarna. Kan ej kvinnan tillgodose mannen sexuellt är kvinnan rädd att han kommer "springa sin väg" med en annan kvinnan. OSV

När de då vet vi västmän är inte på samma sätt, så är det himlen för dem. Blir frugan/barn sjuka så behöver vi inte betala en förmögenhet på sjukhus. Vi sticker alltså inte så lätt! Vi får de känna sig trygga!

Status är en annan sak som är superviktigt för dem. Att få en västerlänning på sin krok, så stiger man i graderna betydligt!.

Min fru har hög utbildning, hon har/hade ett bra arbete där. Men valde lämna den karriären där. I köpkraft tjänade hon bättre än mig betydligt. Så det bero på utbildning? njaeee... har svårt se det.

Givetviss finns det alltid lyckosökare som vill få UT, sedan skilja sig. Men det är lätt sända hem dem. Om man vill..
Citera
2018-01-01, 08:56
  #16
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
En annan viktig sak är du har tillräcklig stor bostad
Du har en inkomst som är tillräcklig hög för att försörja är bägge
Hur viktigt är det egentligen? I expressens serie om kvinnor som reser till Gambia står det om kvinnor som lever som förtidspensionärer som åker ner till Gambia och hämtar hem en man. De kan ju inte uppfylla något av kraven ovan.
Citera
2018-01-01, 09:29
  #17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Hur viktigt är det egentligen? I expressens serie om kvinnor som reser till Gambia står det om kvinnor som lever som förtidspensionärer som åker ner till Gambia och hämtar hem en man. De kan ju inte uppfylla något av kraven ovan.
Kan de inte? Hur stor lägenhet behöver man för 2 st vuxna? En 2:a , sedan bero det var de bor.. förstås. En 1:a men blir nog jobbigt om den är liten.

Som förtidspensionär, så har man inkomst. Hur stor kan vi inte veta. Men som en som inte har inkomst är det värre, och behöver gå på Soc's.
Citera
2018-01-01, 10:08
  #18
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kan de inte? Hur stor lägenhet behöver man för 2 st vuxna? En 2:a , sedan bero det var de bor.. förstås. En 1:a men blir nog jobbigt om den är liten.

Som förtidspensionär, så har man inkomst. Hur stor kan vi inte veta. Men som en som inte har inkomst är det värre, och behöver gå på Soc's.
Är regeln om bostad och inkomst är bara för att stoppa de som är allra längst ner på skalan från att importera en partner/få betalt för att ordna uppehållstillstånd i EU för en ekonomisk migrant?

Som massmedia har skrivit om det tidigare har jag uppfattat det som att ens ekonomiska nivå måste vara högra än så, där ser man hur fel uppfattning man kan få!
Citera
2018-01-01, 10:21
  #19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Är regeln om bostad och inkomst är bara för att stoppa de som är allra längst ner på skalan från att importera en partner/få betalt för att ordna uppehållstillstånd i EU för en ekonomisk migrant?

Som massmedia har skrivit om det tidigare har jag uppfattat det som att ens ekonomiska nivå måste vara högra än så, där ser man hur fel uppfattning man kan få!
Jag blide också förvånad, men krävs inte mycket för kunna ta in personer. Men när du ansöker så ska du lämna bankkopior o lönespecifikationer för 3 månader. Är man sjukpensionär med rätt så hög ersättning och banktillgångar, så är det inga problem. Sjukpensionär med låg ersättning, är det nog svårare. Men då har man inte oftast råd att åka utomlands i heller

Jag vet inte, men hört att de vill man ska ha inkomst, för de ska slippa som 3:e part försörja dem. Så det är rätt, så har jag uppfattat det som de ska stoppa dem längst ner i skalan, men jag kan ha fel.
Citera
2018-01-01, 12:53
  #20
Medlem
Tuvtramps avatar
Från vilket land ska du importera Micke? ...jag känner några stycken som haft Thailändska kvinnor och alla har blivit ruinerade, mer eller mindre...
Kulturellt där borta ligger nämligen det ekonomiska ansvaret på/hos kvinnan så du kommer med största sannolikhet att behöva försörja hennes föräldrar, bröder och farbröder så mycket av hushållspengarna du ger henne kommer hon att skicka ner, bara så du vet!

En jag känner hjälpte sin kvinna att öppna salong (massage) och så snart allt var fixat & klart så lämnade hon honom och han (naivt som fan) trodde att att en del av intäkterna skulle betalas tillbaks till honom då han satsat närmare 100.000:- på att få igång stället fick bara höra; -inga kunder idag så inga pengar till dig, ledsen. Och så höll det på tills han gav upp och insåg att pengarna var borta..

Fast med detta sagt så tror jag absolut att det finns bättre exempel med lyckligare slut bara det att jag inte personligen sett något sådant... Idioter, lycksökare och svin finns i alla kulturer och hudfärger, lurad kan man bli av vem som helst men ha i åtanke att det är döttrarna som förväntas försörja sina föräldrar i Thailand och det är stor skam att som emigrerad thai-kvinna att INTE skicka hem pengar till familjen.
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-01-01 kl. 13:06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback