Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 22:17
  #1
Medlem
Farmakologis avatar
Så vi går rakt in på härligheten, tycker om att öka min styrka i bänkpress med dumbell presses /dumbell benchpress etc.

MEN,

Jag har ett problem och det är att vänsterarmen har svårare att hänga med och det är enbart vid ETT moment..

Och det är när jag ligger, säg raklång på en bänk. Två hantlar, en i vardera hand.
Sitter med hantlarna på knäna för att föra upp vikterna till rätt nivå och sedan lägga mig ner med vikterna antingen i nedersta fasen av pressen eller någonstans i mitten.

Det ÄR just den där initiala pushen upp med vikterna som vänstermen är klenare på, jag vet inte om det ligger neurologiskt eller rent muskelmässigt där det lider i styka.
Men när jag väl har fått upp båda vikterna till top position så kan jag träna dumbell bench som vanligt, ner till bröst, upp till höjd, ner, upp etc. Inget problem med att fastna i den initiala pushen upp.

Det händer att jag inte klarar av att utföra en enda rep på vänsterarmen FÖR att jag får den inte ända upp i push upp fasen (MÄRK igen enbart vid första pushen, dom efterföljande är busenkla)

Vad beroer det på? Någon underutvecklad muskelgrupp som jag bör jobba på? Eller neurologiskt och det är bara att nöta med vikter jag kan manipulera "enklare" ?

Hoppas ni förstår.
Citera
2017-11-26, 08:59
  #2
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Så vi går rakt in på härligheten, tycker om att öka min styrka i bänkpress med dumbell presses /dumbell benchpress etc.

MEN,

Jag har ett problem och det är att vänsterarmen har svårare att hänga med och det är enbart vid ETT moment..

Och det är när jag ligger, säg raklång på en bänk. Två hantlar, en i vardera hand.
Sitter med hantlarna på knäna för att föra upp vikterna till rätt nivå och sedan lägga mig ner med vikterna antingen i nedersta fasen av pressen eller någonstans i mitten.

Det ÄR just den där initiala pushen upp med vikterna som vänstermen är klenare på, jag vet inte om det ligger neurologiskt eller rent muskelmässigt där det lider i styka.
Men när jag väl har fått upp båda vikterna till top position så kan jag träna dumbell bench som vanligt, ner till bröst, upp till höjd, ner, upp etc. Inget problem med att fastna i den initiala pushen upp.

Det händer att jag inte klarar av att utföra en enda rep på vänsterarmen FÖR att jag får den inte ända upp i push upp fasen (MÄRK igen enbart vid första pushen, dom efterföljande är busenkla)

Vad beroer det på? Någon underutvecklad muskelgrupp som jag bör jobba på? Eller neurologiskt och det är bara att nöta med vikter jag kan manipulera "enklare" ?

Hoppas ni förstår.
Börjar du för tungt? Lätta hantlar för att värma upp är ju viktigt. har sett många som går på tunga vikter utan uppvärmning. Samt de riktiga kroppsbyggarna som lyfter "damvikter" i uppvärmningsfasen men är kanske uppe i tio ggr så mycket efter några set.
Citera
2017-11-28, 21:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Så vi går rakt in på härligheten, tycker om att öka min styrka i bänkpress med dumbell presses /dumbell benchpress etc.

MEN,

Jag har ett problem och det är att vänsterarmen har svårare att hänga med och det är enbart vid ETT moment..

Och det är när jag ligger, säg raklång på en bänk. Två hantlar, en i vardera hand.
Sitter med hantlarna på knäna för att föra upp vikterna till rätt nivå och sedan lägga mig ner med vikterna antingen i nedersta fasen av pressen eller någonstans i mitten.

Det ÄR just den där initiala pushen upp med vikterna som vänstermen är klenare på, jag vet inte om det ligger neurologiskt eller rent muskelmässigt där det lider i styka.
Men när jag väl har fått upp båda vikterna till top position så kan jag träna dumbell bench som vanligt, ner till bröst, upp till höjd, ner, upp etc. Inget problem med att fastna i den initiala pushen upp.

Det händer att jag inte klarar av att utföra en enda rep på vänsterarmen FÖR att jag får den inte ända upp i push upp fasen (MÄRK igen enbart vid första pushen, dom efterföljande är busenkla)

Vad beroer det på? Någon underutvecklad muskelgrupp som jag bör jobba på? Eller neurologiskt och det är bara att nöta med vikter jag kan manipulera "enklare" ?

Hoppas ni förstår.

Känner igen känslan. Det kan vara en instabil axelled i vissa lägen. Som du säger är du stark när du väl kommit i position och "banat in" rörelsen. Mitt förslag är att träna upp skuldran, mångsidigt.

Inte bara pressar utan sidolyft, inåt- och utåtrotationer med hantel och kabel, face-pulls osv. Lätt till måttlig belastning, för att sedan öka. Var noga med utförandet. Axelleden är den mest komplicerade leden i människokroppen och väldigt lätt att skada vid felaktig träning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback