Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 19:31
  #1
Avstängd
56Kmodems avatar
Har suttit och surfat runt lite på tuben och kolla på lite mer extrema sportklipp i hockey motorsport boxning baseball mm mm och nu hamnade jag på basket, en sport som jag inte alls är intresserad av men lockades av rubriken 16 Backboard-Breaking Powerful Dunks!

Varför i hela fridens namn är "tavlan" gjord av härdat glas och inte plexi, trä, stål eller något annat tåligt material?

Ska det vara en del av showen och underhållningen att det ska regna glas vid en riktigt hård dunk eller har vi att göra med riktigt efterblivna ingenjörer.


Och att hela konstruktionen är för vek, här har vi visserligen en väldigt stor man men han viker ju ner hela köret gång på gång

Det verkar totalt efterblivet och inte minst en stor skaderisk allra helst när hela ställningen viker sig!

Någon som har svar på mina frågor?

@Mod Om tråden passar bättre någon annanstans så flytta gärna.

Trevlig kväll!
Citera
2017-11-25, 19:47
  #2
Medlem
Varför ska själva tavlan vara gjord i pansarplåt?
Det är ett uppfång så att en basketboll ska kunna studsa mot den. Den är inte designad för att en tjockis på 130 kilo ska hänga i den.

Det är likadant med många andra saker. En bil tål inte att man ställer sig på biltaket och hoppar.
Man kan inte klättra i en Billybokhylla, då går den sönder.

Ska man börja tillverka saker för alla olika eventualiteter så blir det väldigt dyrt.
Vad är nästa grej? Man kan ju inte hänga 8 personer i basketkorgen, då viker den sig.
Den tålde inte att jag körde på den med bilen...
Hur stark ska den vara i TS tycke?
Ska den tåla att hela basketlaget hänger i den?
Två basketlag?
Hela publiken?
Ska den vara brandsäker också?
Vad händer om man skjuter bollen i 400 km/h mot tavlan?
Tänk om bollen är frusen och skjuts med 800 km/h mot tavlan?

Nä, sluta häng i tavlan och använd den som den är tänkt att användas.
Citera
2017-11-25, 20:02
  #3
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför ska själva tavlan vara gjord i pansarplåt?
Det är ett uppfång så att en basketboll ska kunna studsa mot den. Den är inte designad för att en tjockis på 130 kilo ska hänga i den.

Det är likadant med många andra saker. En bil tål inte att man ställer sig på biltaket och hoppar.
Man kan inte klättra i en Billybokhylla, då går den sönder.

Ska man börja tillverka saker för alla olika eventualiteter så blir det väldigt dyrt.
Vad är nästa grej? Man kan ju inte hänga 8 personer i basketkorgen, då viker den sig.
Den tålde inte att jag körde på den med bilen...
Hur stark ska den vara i TS tycke?
Ska den tåla att hela basketlaget hänger i den?
Två basketlag?
Hela publiken?
Ska den vara brandsäker också?
Vad händer om man skjuter bollen i 400 km/h mot tavlan?
Tänk om bollen är frusen och skjuts med 800 km/h mot tavlan?

Nä, sluta häng i tavlan och använd den som den är tänkt att användas.

Du börjar inlägget med en avgörande
och intressant poäng(om det nu stämmer) som jag tror väldigt få känner till förutom folk som är basketintresserade. TS är enligt sitt inlägg inte basketintresserad. Ändå lägger du så mycket energi på att förlöjliga....

Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag följande fråga:

Går det inte lägga på en plastfilm likt sånt man har i framrutan på en bil för att undvika glaskross som flyger åt alla håll?
Citera
2017-11-25, 20:14
  #4
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Du börjar inlägget med en avgörande
och intressant poäng(om det nu stämmer) som jag tror väldigt få känner till förutom folk som är basketintresserade. TS är enligt sitt inlägg inte basketintresserad. Ändå lägger du så mycket energi på att förlöjliga....

Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag följande fråga:

Går det inte lägga på en plastfilm likt sånt man har i framrutan på en bil för att undvika glaskross som flyger åt alla håll?

Såklart det går att laminera glaset precis som du säger inget idiotiskt i det, enda faran jag kan se med det är att man då skulle kunna få hela rutan över sig istället för smått glasregn.
Citera
2017-11-25, 23:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Du börjar inlägget med en avgörande
och intressant poäng(om det nu stämmer) som jag tror väldigt få känner till förutom folk som är basketintresserade. TS är enligt sitt inlägg inte basketintresserad. Ändå lägger du så mycket energi på att förlöjliga....

Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag följande fråga:

Går det inte lägga på en plastfilm likt sånt man har i framrutan på en bil för att undvika glaskross som flyger åt alla håll?

Jag har inte förlöjligat någon. Jag ställde lite motfrågor.
Det är klart att det går att tillverka en basketkorg så så att den inte går sönder. Frågan är vad syftet med det skulle vara?
Det går att göra skottsäkra och sprängsäkra skivor. Man kan ha dem som tål yxhugg och allt möjligt. Man kan fästa in det med ultralasertitanskruvar från NASA och gjuta in hela härligheten i fem meter ultraförstärkt betong.
Men det är en boll som ska studsa mot det så varför skulle man?
Citera
2017-11-25, 23:36
  #6
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har inte förlöjligat någon. Jag ställde lite motfrågor.
Det är klart att det går att tillverka en basketkorg så så att den inte går sönder. Frågan är vad syftet med det skulle vara?
Det går att göra skottsäkra och sprängsäkra skivor. Man kan ha dem som tål yxhugg och allt möjligt. Man kan fästa in det med ultralasertitanskruvar från NASA och gjuta in hela härligheten i fem meter ultraförstärkt betong.
Men det är en boll som ska studsa mot det så varför skulle man?

Ja du varför skulle man... För att de inte ska gå sönder mitt under en match och med lite otur skada någon. Det är ju det som det undras kring i TS.

Du liknar den frågan med fullständigt irrelevanta hopkok av hur helt meningslösa saker.

Det är ju en sak om det händer på amatörnivå, men i NBA så känns det för en okunnig ovärdigt att utrustningen ger vika titt som tätt. Pengarna och tekniken kan jag tycka borde finnas där för att åtgärda problemet.

Rimligaste förklaringen till att inte använda plastfilm tror jag är att det är i usa standarden sätts, och där ses det säkert som showbizz.
__________________
Senast redigerad av StenSaxPung 2017-11-25 kl. 23:45.
Citera
2017-11-26, 00:56
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför ska själva tavlan vara gjord i pansarplåt?
Det är ett uppfång så att en basketboll ska kunna studsa mot den. Den är inte designad för att en tjockis på 130 kilo ska hänga i den.

Nä, sluta häng i tavlan och använd den som den är tänkt att användas.

Man kanske skulle skriva in i regelboken att korgen inte får vidröras med händerna, sen får väl domarna vara lite liberala i bedömningen om någon gör en dunk och liksom råkar tangera korgen med fingrarna. Jämfört med när Shaquile ska hänga i korgen för att vara läcker.
Citera
2017-11-28, 20:29
  #8
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man kanske skulle skriva in i regelboken att korgen inte får vidröras med händerna, sen får väl domarna vara lite liberala i bedömningen om någon gör en dunk och liksom råkar tangera korgen med fingrarna. Jämfört med när Shaquile ska hänga i korgen för att vara läcker.

Finns regler kring att man inte får hänga i den "onödigt länge" eller någon liknande formulering.

Har spelat med plexi och det är en helt annan känsla, mycket rangligare eller vad man ska säga. Mig veterligen har man också börjat att laminera korgar i typ NBA på senare tid, de är helt klart behandlade på något sätt iaf.
Citera
2017-12-01, 06:23
  #9
Medlem
CHI9s avatar
Jag har kollat nba i 10 år och har aldrig sett detta hända. Men har också sett alla highlights på Shaq när han dunkar sönder korgar och plankor. Så något har ju antagligen gjorts för att stärka korgarna. Sen är det ju också ett regelbrott nu för tiden att hänga kvar i ringen om du inte måste göra det för att säkra din landning.
Citera
2017-12-01, 07:42
  #10
Medlem
Förr satt korgen fast i även i glaset vilket gjorde att det krossades ibland. Nu för tiden sitter inte korgen i glaset längre och glaset krossas inte på samma sätt längre.

Här är ett klipp från sportscience där dem testar det.
https://www.youtube.com/watch?v=EXhdOMoXG7Y
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback