Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 19:20
  #1
Medlem
godboys avatar
Hej!

Frun satt vid våran stationära dator härom dagen och lyckades med konststycket att få till en udda projicering på bildskärmen. Det ser ut som den smetar ut en 4:3 signal på en 16:9 skärm.

Har varit inne i Inställningar men alla inställningar är normala och rekommenderade. Har testat att ända på olika sätt men utsmetningen är den samma.

Någon som har en idé om hur jag kan få normal projektion igen?
Citera
2017-11-25, 19:31
  #2
Medlem
Var med om något liknande/detsamma för ett par dagar sedan, det inträffade dock utan att jag ens satt vid datorn.

Har också letat och provat diverse inställningar, men hittar inte tillbaka. Enligt skärmens specifikation ska jag kunna köra med 1680 x 1050, något jag troligen gjorde tidigare. Nu kan jag bara välja 1600 x 1200, och liknande proportioner.

Kan det varit någon uppdatering vi båda råkat ut för? Min dator kan inte gjort en omstart, då den i så fall hade startat med ett annat operativsystem.
__________________
Senast redigerad av holgerett 2017-11-25 kl. 19:41.
Citera
2017-11-25, 19:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hej!

Frun satt vid våran stationära dator härom dagen och lyckades med konststycket att få till en udda projicering på bildskärmen. Det ser ut som den smetar ut en 4:3 signal på en 16:9 skärm.

Har varit inne i Inställningar men alla inställningar är normala och rekommenderade. Har testat att ända på olika sätt men utsmetningen är den samma.

Någon som har en idé om hur jag kan få normal projektion igen?

Vad har du för skärm och hårdvara i datorn?
Citera
2017-11-25, 20:01
  #4
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Vad har du för skärm och hårdvara i datorn?

Väldigt bra fråga. Jag har testat med två olika skärmar (men samma fel) Vilket gör att jag utesluter fel på bildskärmen, kör via VGA kabel. Har Win 10.
Citera
2017-11-25, 20:27
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Var med om något liknande/detsamma för ett par dagar sedan, det inträffade dock utan att jag ens satt vid datorn.

Har också letat och provat diverse inställningar, men hittar inte tillbaka. Enligt skärmens specifikation ska jag kunna köra med 1680 x 1050, något jag troligen gjorde tidigare. Nu kan jag bara välja 1600 x 1200, och liknande proportioner.

Kan det varit någon uppdatering vi båda råkat ut för? Min dator kan inte gjort en omstart, då den i så fall hade startat med ett annat operativsystem.

Hm, ja då sitter vi med samma problem. Frugan säger att den "blev så" när hon satt där. Detta var nog runt midnatt för några dagar sedan. Hon var ledig och höll på med något redigeringsprogram på datorn. Kan ju tänkas att någon automatisk uppdatering körts. Men min första misstanke är ju att hon lyckats trycka på något kortkommando utan att fatta det. Datorn är väl från 2010 nu så den är ju lite till åren, men funkar fortfarande utmärkt.
Citera
2017-11-25, 20:58
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Datorn är väl från 2010 nu
Gå på enhetshanteraren, bildskärmskort, högerklicka det kort du har och välj "återställ föregående drivrutin". Kan även bläddra i datorn efter en uppdaterad drivrutin, välj isåfall den NÄST nyaste och installera den.
Citera
2017-11-25, 21:54
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Gå på enhetshanteraren, bildskärmskort, högerklicka det kort du har och välj "återställ föregående drivrutin". Kan även bläddra i datorn efter en uppdaterad drivrutin, välj isåfall den NÄST nyaste och installera den.
Jo jag har även testat det, men det hjälpte inte heller. Men ska se om jag kan välja en ett tidigare datum och det kan hjälpa. Men det tar jag i morgon.
Citera
2017-11-26, 17:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Gå på enhetshanteraren, bildskärmskort, högerklicka det kort du har och välj "återställ föregående drivrutin". Kan även bläddra i datorn efter en uppdaterad drivrutin, välj isåfall den NÄST nyaste och installera den.
Självklart :-)

Stort tack, nu fungerar det igen!
Citera
2017-12-23, 21:35
  #9
Medlem
godboys avatar
Jag har också fått mitt problem löst. Jag försökte gå tillbaka till en tidigare version men lyckades inte. Hela datorn bar sig konstigt åt några veckor. Vi använder i o f i inte den datorn så mycket då den är till åren, men jag satte mig där i veckan av någon anledning och försökte lösa bekymret men gav upp, och gick in o för att kolla lite mail. Helt plötsligt börjar skärmen blinka några gånger och sen har den rätt proportioner. Vete fan hur det gick till, men bra blev det. Sen ville datorn köra någon uppdatering som den vill ibland och därefter har den uppfört sig och inte krånglat med något annat heller. Jag är inte särskilt kunnig på datorer, men inte helt borta, men här vete tusan vad som skedde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback