Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-25, 17:15
  #1
Medlem
Måste skydda mitt grönsaksland men pallar inte ta jaktlicens.
Säkert olagligt att skjuta en kanin på sin egenmark i detta tråkiga land men det skiter jag i.
Så skippa snacket om regler och licenser osv.

Kollat på youtube om "tyst" jakt. I england verkar det vanligt att jaga kanin med luftgevär i alla tre vanliga kalibrar. Men jag tänker att .25 (6,35) kaliber med stark licensfjäder,gaspistong samt jaktamunition.
Är det bästa allternativet för att skjuta kanin? 4,5 kaliber känns väl lite fjuttigt?
Hatsan gevär plus "trimmdelarna" = under 2500kr vilket är prisvärt.

Jänkarna verkar köra mycket pilbåge, också kul. Om jag tränar hela vintern i ladugården så borde jag ha samma skills som en smula efterbliven apache indian.
Men vad ska man satsa på för båge ?
Vad ska man betala för att få en som duger bra? tips på modell?
Citera
2017-11-25, 17:18
  #2
Medlem
franges avatar
Skall du köra luftgevär så är det att gå olagligt och köpa en betydligt starkare fjäder än den lagliga 10J, du sänker knappast en hare med ett 10J-luftgevär oavsett kaliber - så tillvida att du inte slår ihjäl den med sagda gevär...
Citera
2017-11-25, 17:27
  #3
Medlem
Skrev ju i inlägget att jag ska köpa en starkare fjäder som kräver licens såkallad "licensfjäder"
__________________
Senast redigerad av asdf12 2017-11-25 kl. 17:29.
Citera
2017-11-25, 17:30
  #4
Medlem
StenSaxPungs avatar
Risken för att du skadeskjuter den är för stor. Riktigt plågsam död.

Var inte en hänsynslös idiot. Lär dig hur man gillrar en vettig fälla istället.
Citera
2017-11-25, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Risken för att du skadeskjuter den är för stor. Riktigt plågsam död.

Var inte en hänsynslös idiot. Lär dig hur man gillrar en vettig fälla istället.

Nja vettefan verkar rätt lätt att skjuta dom med luftgevär. Men ja en fälla kan ju va ett bra alternativ ska kolla upp det
__________________
Senast redigerad av asdf12 2017-11-25 kl. 17:42.
Citera
2017-11-25, 17:50
  #6
Avstängd
56Kmodems avatar
Har en femhalva med titanfjäder funkar fint för hare, med ett bra kikarsikte så är du överlägsen med bössan gentemot en pilbåge!
Citera
2017-11-25, 17:50
  #7
Medlem
Gaspistong är mest dyrt och onödigt imo. Kör på minst 5.5mm och sedan en kraftig fjäder på det. Skulle antingen köpt mig en fjäderbrakare som är bra och utrustat med vortek eller så skulle jag köpt mig en PCP och trimmat upp den. Då har man även potential för ljudlös jakt om man sätter på en dämpare på PCP. Fjäderbrakare låter en del.
Citera
2017-11-25, 17:56
  #8
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf12
Nja vettefan verkar rätt lätt att skjuta dom med luftgevär. Men ja en fälla kan ju va ett bra alternativ ska kolla upp det

Ja det är ett bättre alternativ.
Citera
2017-11-25, 18:02
  #9
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Risken för att du skadeskjuter den är för stor. Riktigt plågsam död.

Var inte en hänsynslös idiot. Lär dig hur man gillrar en vettig fälla istället.

Vad tänker du på för fälla, om det inte är en ordentlig slagfälla så blir det ett jävla skrikande på djuren när dom fastnar eller blir instängda!
Citera
2017-11-25, 18:27
  #10
Avstängd
scoremaxs avatar
Vad är det för avstånd?

Träningstiden du får lägga på bågen (ja, båda förfarandena är ju olagliga), är rätt så stor.


Nu talar jag i eget intresse, för jag vill inte ha tattare som förstör för bågjakten med bilder i lokaltidningen på skadeskjutna djur, både för min och djurens skull alltså.
Men så sett är bågen det kraftigare vapnet.

Ett pneumatiskt luftgevär (pump alltså) med en dämpare på är oerhört tyst och vid huvudskott dödar det väldigt effektivt.
(också olagligt)
Citera
2017-11-25, 18:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad är det för avstånd?

Träningstiden du får lägga på bågen (ja, båda förfarandena är ju olagliga), är rätt så stor.


Nu talar jag i eget intresse, för jag vill inte ha tattare som förstör för bågjakten med bilder i lokaltidningen på skadeskjutna djur, både för min och djurens skull alltså.
Men så sett är bågen det kraftigare vapnet.

Ett pneumatiskt luftgevär (pump alltså) med en dämpare på är oerhört tyst och vid huvudskott dödar det väldigt effektivt.
(också olagligt)

Kalla mig inte tattare, klart jag övar mycket innan jag försöker skjuta en hare. Om du är så duktig ge tips istället på en lämplig båge.
Citera
2017-11-25, 18:44
  #12
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf12
Kalla mig inte tattare, klart jag övar mycket innan jag försöker skjuta en hare. Om du är så duktig ge tips istället på en lämplig båge.

Jag kallade dig inte för tattare, det blir du först om du sätter en pil med tavelspets i arselet på ett djur och det hamnar i tidningen..det har du väl inte gjort?
möjligen var jag otydlig.

Det spelar som så absolut ingen roll vilken båge du väljer så länge den passar din draglängd.
Du kommer att få ställa in den och skjuta in den och övningsskjuta oavsett.

30# räcker gott till en harpalt, men du måste ha jaktspetsar.

Notera nu att jag är INTE glad åt det här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback