Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 16:39
  #1
Medlem
Trots att jag har laddad ner de senaste versioner från Olympus hemsida, stängs ner den efter typ 30 sekunder "OV3 har slutat fungerar ". Får inget vettigt hjälp från Olympus hjälpsidan heller.
Citera
2017-11-25, 21:30
  #2
Moderator
Fear2bes avatar
Prova att uppdatera Olympus viewer kanske?
Citera
2017-11-27, 21:03
  #3
Moderator
rotadents avatar
Tyvärr är ofta kameratillverkarnas egen mjukvara ren skit. Har nog inte använt något sånt program på tio år. Vad ska du ha det till? Alltså, vad erbjuder det som du inte kan lösa på annat sätt?
Citera
2017-12-07, 15:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tyvärr är ofta kameratillverkarnas egen mjukvara ren skit. Har nog inte använt något sånt program på tio år. Vad ska du ha det till? Alltså, vad erbjuder det som du inte kan lösa på annat sätt?
Olympus viewer hör i så fall till undantagen, riktigt kompetent mjukvara om än inte så snabb. T ex raw->dng får man bättre resultat än i flera andra produkter. Finns massor om man googlar, OW3 är bra, för Olympus raw-filer vill säga, exempel: https://tomsphotoworld.wordpress.com...aw-converters/

Citat:
For my Olympus RAW files, I found the results from Adobe’s DNG Converter to be completely inferior to the TIFFs produced by Olympus Viewer 3. This is not to say Adobe’s converter produces inferior results from all camera makes and models, but I can certainly tell you I no longer use it to convert my RAW files.


Visst finns det säkert någon proffsmjukvara som är bättre, men Olympus Viewer är långt mycket bättre än "ren skit".

Ontopc; det är ett fel vissa råkar ut för vid uppgraderingar, olika fel, vissa har fått installera om, andra har inte ens ominstallation fungerat för.
Citera
2017-12-07, 15:56
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Olympus viewer hör i så fall till undantagen, riktigt kompetent mjukvara om än inte så snabb. T ex raw->dng får man bättre resultat än i flera andra produkter. Finns massor om man googlar, OW3 är bra, för Olympus raw-filer vill säga, exempel: https://tomsphotoworld.wordpress.com...aw-converters/

Visst finns det säkert någon proffsmjukvara som är bättre, men Olympus Viewer är långt mycket bättre än "ren skit".

Ontopc; det är ett fel vissa råkar ut för vid uppgraderingar, olika fel, vissa har fått installera om, andra har inte ens ominstallation fungerat för.

Jag uttalade mig generellt, har aldrig använt Olympus själv men har hos andra tillverkare aldrig träffat på någon egentillverkad mjukvara som har varit värd besväret. Har alltid bara tagit minneskortet, stoppat i en minneskortsläsare och sen använt Lightroom/PS för alla mina behov, har varit enklast för min del. Men om Olympus har träffat rätt så är det förstås ett prisvärt alternativ.

Exempelvis Sigma har ju i samband med deras SD-kameror inte fått stöd från generella råkonverterare förrän ganska sent, vilket har gjort att deras användare har varit fast med deras tydligen undermåliga programvara. Det är ganska sällan kameratillverkare kan lägga tillräckligt mycket tid och pengar på sina egna produkter att de kan mäta sig med det som "alla" använder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback