Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 10:52
  #1
Medlem
Quyzs avatar
Hej flashback!

Tänkte testa om det är någon som kan ha någon idé här, innan jag lämnar in burken ^^

Så, för ungefär ett år sedan köpte jag min dator som innehåller:
*Gigabyte Z170-HD3
*ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
*Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
*Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14

Men jag sparade mitt gamla nätagg, då det fortfarande fungerade.
Fractal Design Tesla 650W 80+

Domedagen var igår, när jag hade låtit burken stå på viloläge i någon timme. När jag kom tillbaka till den och försökte starta upp den, hände inget. Då stängde jag av den på power-knappen, och sedan ville den inte starta igen när jag försökte starta den på samma knapp.

När jag force:ade den till att stänga av, lyste LED lampan på power-knappen fortfranade, men den kommer inte igång längre nu när jag försöker trycka på power-knappen.

Värt också att nämna är att nätagget lyser när switchen är påsatt, även en LED på grafikkortet, för att inte tala om att vissa usb-komponenter lyser (mitt externa ljudkort).

Så nu är jag alltså fast med en dator som inte vill starta sig. Har någon nån aning vad det kan vara som försiggår?

Tack på förhand!
Citera
2017-11-25, 11:14
  #2
Medlem
swebarbs avatar
nätagget har troligen gjort sitt och är kaputt. Hade samma problem med mina gamla dator köpte nytt och funkade direkt.
Citera
2017-11-25, 11:19
  #3
Medlem
Quyzs avatar
Det kändes lite konstigt bara att jag får el ut till komponenterna och ljudkortet? Var det så för dig också?
Citera
2017-11-25, 12:32
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quyz
Det kändes lite konstigt bara att jag får el ut till komponenterna och ljudkortet? Var det så för dig också?

Det är ju mycket enkelt att testa PSU med multimeter. Många videor på YT visar hur man gör.
Större sannolikhet att det är hårddisken. Enkelt att testa i en annan dator.
Citera
2017-11-25, 15:12
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quyz
Det kändes lite konstigt bara att jag får el ut till komponenterna och ljudkortet?
De allra flesta användare missförstår nätagget, tror att det är en spänning in, en ut.
Grejen är att nätagget levererar ett flertal spänningar ut, 3.3v, 5v, 12v, ofta ytterligare en eller två 12v rails också, och en -5v. Det räcker med att EN av dessa utspännignar saknas så startar inte datorn.

Fractals nätagg har varit dynga och är mig veterligen det fortfarande, åtminstone de allra flesta, definitivt en stark kandidat till var felet finns. Därmed inte 100% att det verkligen ÄR nätagget, men börja där.

..kan väl lägga till att jag råder till evga's g2-g3 serie i första hand, och 550 watt räcker gott&väl till den datorn, den drar inte ens 300w vid full last.
__________________
Senast redigerad av x12 2017-11-25 kl. 15:15.
Citera
2017-11-25, 17:13
  #6
Medlem
Rixxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Större sannolikhet att det är hårddisken. Enkelt att testa i en annan dator.

En hårddisk är inget som ska kunna förhindra uppstart eller ens POST, såvida du inte menar att något kortslutits, men då lär det vara rätt kört för nätaggregatet också.

Citat:
Ursprungligen postat av x12
..kan väl lägga till att jag råder till evga's g2-g3 serie i första hand, och 550 watt räcker gott&väl till den datorn, den drar inte ens 300w vid full last.

Seasonic Focus är bra skit också
https://www.inet.se/produkt/6902416/...plus-550w-gold
Citera
2017-11-25, 18:09
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
En hårddisk är inget som ska kunna förhindra uppstart eller ens POST, såvida du inte menar att något kortslutits, men då lär det vara rätt kört för nätaggregatet också.



Seasonic Focus är bra skit också
https://www.inet.se/produkt/6902416/...plus-550w-gold

Windows ligger ju på hårddisken. Det ska ju läggas i primärminnet vid bootningen. Jag förstår fasktiskt inte vad du menar. En skada på MBR lär du inte komma igång med.

Så här gör man. Tänk på att det finns en signal (grön sladd) till aggregatet för att starta det och en signal från aggregatet till moderkortet som säger att PSUn är igång.

https://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-25 kl. 18:23.
Citera
2017-11-26, 13:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
En hårddisk är inget som ska kunna förhindra uppstart eller ens POST, såvida du inte menar att något kortslutits, men då lär det vara rätt kört för nätaggregatet också.



Seasonic Focus är bra skit också
https://www.inet.se/produkt/6902416/...plus-550w-gold
Trasiga hårddiskar är faktiskt ökända för att kunna orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Trasig sata kabel, strömkabel och sata port finns det också flera fall av att orsaka sånt.
Citera
2017-11-29, 18:34
  #9
Medlem
Quyzs avatar
Update på problemet, och tack för alla svar!

Eftersom jag inte äger någon voltmätare (eller vad det nu än var) så testade jag iallafall med ett annat (fungerade) nätaggregat. Samma problem fortfarande.

Något som jag inte hade sett tidigare var att när jag trycker på ON-knappen, från ett läge när all ström är ur, så börjar en LED-lampa på grafikkortet att lysa. Men det är verkligen allt som händer.

Testade också att koppla ur alla sata-komponenter, ingen skillnad.

Vad kan felet vara? Eller är det bara dax att ta tummen ur och lämna in den?
Citera
2017-11-30, 02:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quyz
Update på problemet, och tack för alla svar!

Eftersom jag inte äger någon voltmätare (eller vad det nu än var) så testade jag iallafall med ett annat (fungerade) nätaggregat. Samma problem fortfarande.

Något som jag inte hade sett tidigare var att när jag trycker på ON-knappen, från ett läge när all ström är ur, så börjar en LED-lampa på grafikkortet att lysa. Men det är verkligen allt som händer.

Testade också att koppla ur alla sata-komponenter, ingen skillnad.

Vad kan felet vara? Eller är det bara dax att ta tummen ur och lämna in den?

Utanför dator kopplar du bort ALLT utom strömkabeln till nätagget. Folk har lämnat in datorer bara för att upptäcka att orsaken var saker de lämnat hemma.

Inne i datorn behöver du bara 4 delar så länge datorn inte startar (fläktar inte snurrar normalt).

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Chassifläktar och alla kablar som går från chassit till moderkortet kan du ta bort. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Då testas om Power SW kabeln knappen var trasig, satt på fel plats mm.

Vissa behövde ta bort det som orsakade felet (tex trasig mus) och nollställa bios (cmos) efteråt medan strömkabeln var urkopplad innan dator startade normalt igen.

Bara nollställa är också känd för att fixa olika fel när inget gått sönder.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2017-11-30 kl. 02:49.
Citera
2017-11-30, 04:35
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Multimetrar under 300:-. Finns även på Jula och Clas Ohlson:

Kan även mäta frekvens. Fasta mätsladdar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...timeter-p48386

Har summer:
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...timeter-p48114

Kan även mäta temperatur:
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...timeter-p48446

"Allting går ju med elektricitet
Elektricitet det är nåt konstigt med det
Härs och tvärs igenom tråden"
Citera
2017-12-26, 18:46
  #12
Medlem
Rixxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Windows ligger ju på hårddisken. Det ska ju läggas i primärminnet vid bootningen. Jag förstår fasktiskt inte vad du menar. En skada på MBR lär du inte komma igång med.

Nej, självklart kommer inte ett OS som ligger på disken kunna laddas in, men vad har det att göra med att datorn är stendöd? BIOS är inte nån slags medföljande Windowsapplikation, datorn kommer POSTa alldeles utmärkt utan någon ansluten disk överhuvudtaget, då BIOS ligger på och läses in från ROM på det mytomspunna modermodemet, hjärtat i hårddisken. Att påstå att POST kan misslyckas pga trasig MBR är mycket underligt, men jag skulle dock tro att vi missförstått varandra
__________________
Senast redigerad av Rixxz 2017-12-26 kl. 18:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback