Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 10:35
  #1
Medlem
aamidalas avatar
Tjenare. Byggde precis ihop en ny dator med dessa komponenter:
https://gyazo.com/f2befcb383af6da254fd1f1abfd54f0d
+ ett GTX 1060 oc

Problemet jag stöter på är att någon fläkt i datorn låter lite ovanligt mycket, men speciellt när jag startar spel.
Den börjar då tjuta utav fan och graphic temperaturen går upp till 80%, vilket jag känner är onormalt för dessa komponenter.

Vet inte ifall det är grafiken som tjuter eller vattenkylaren dock. CPU o övrigt stannar stabilt på cirkus 30 grader men GPUs siffra blir värre o värre för varje sekund jag har spelet öppet, ljudet från datorn i samma takt. Förstår inte hur detta kan komma sig då alla komponenter ligger stilrent i chassit med noga överseende.

Värt att poängtera är att jag fick ett liknande ljud när jag startade datorn som höll på i 3-5 sekunder o sedan la sig, dock inte lika högt som när jag går in på varierande spel.

Kanske inte lika väsentligt men samma fläkt pumpar upp sig några varv då och då, som om den trycker lite extra på gaspedalen.

Vart kan detta problem ligga och hur ska jag lösa det?
Alla svar uppskattas då det är en helt ny dator och skulle vara roligt att få den o rulla mer som en fidgetspinner
Citera
2017-11-25, 10:40
  #2
Medlem
swebarbs avatar
Kolla om fläkten till grafikkortet snurrar ens? borde ju vara lätt o lokalisera var ljudet kommer ifrån. kanske annars är kylaren till cpun som sitter fel?

Fast dock 80 grader för grafikkortet låter ju inte direkt som något fel, dom ska ju gå varma och det är fortfarande en safe temp jämfört med en cpu..
Citera
2017-11-25, 10:50
  #3
Medlem
aamidalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Kolla om fläkten till grafikkortet snurrar ens? borde ju vara lätt o lokalisera var ljudet kommer ifrån. kanske annars är kylaren till cpun som sitter fel?

Fast dock 80 grader för grafikkortet låter ju inte direkt som något fel, dom ska ju gå varma och det är fortfarande en safe temp jämfört med en cpu..

den sitter utanför spel på 50-60 grader, men jag håller med dig. Anledningen till att jag är orolig är just ljudet från någon av fläktarna. Tror faktiskt en tesla bil låter mindre när det är som värst.

Är det bara o ändra 90 grader på vattenkylaren vid CPU så fall? Varför påverkar detta gpun though?

Tacksam för svaret!
Citera
2017-11-25, 15:41
  #4
Medlem
x12s avatar
Bilden på gyazo laddar inte in, kanske pga mina säkerhetsinställningar, så jag ser inte vad du har.

Citat:
Ursprungligen postat av aamidala
den sitter utanför spel på 50-60 grader
Det är väldigt högt. Bör inte vara mer än ca 26-34 grader om du har normal rumstemperatur, ett bra chassi med bra ventilation och ok processorkylare. Alltför många chassin numera är usla med katastrofalt dålig luftgenomströmning, dekorativa kåpor, heltäckande frontpaneler och liknande vansinnespåfund som blockerar flödet, och värst är de som därutöver har fönstersida utan plats för dörrfläkt.

Citat:
Är det bara o ändra 90 grader på vattenkylaren vid CPU så fall?
Nej, gör inte det.

Mitt råd är att hålla processorn under 60 grader så långt det är möjligt, och grafikkortet max 70 grader, och det vid absolut max belastning. Vissa säger att de TÅL mer, och det kan väl vara halvt rätt på sätt&vis, men det är bättre ju svalare de körs, ner till rumstemperatur.

Många vattenkylare, särskilt de färdiga slutna paketen med enbart en 120x120 radiator, är som regel bara skräp, undantagen är extremt få. Det bli vanligen avsevärt bättre och tystare med en vettig luftkylare. Ganska vanliga fel att det är luft i systemet och det kan tjuta/vissla/porla, men sällan särskilt högt. Kan vara att pumphjulet av plast spruckit eller av annan anledning lossat från axeln, så axeln snurrar i maxfart men vattnet står mestadels still, inte helt ovanligt, och då kan det vara pumpmotorn du hör.

Annan källa till tjut kan vara coilwhine/drosseltjut, men det är sällan särskilt högt, mer av störande karaktär.

Du får helt enkelt ta av dörren och lyssna i datorn varifrån oljudet kommer.
Ett litet knep är att ta en stadig skruvmejsel och hålla den mot kylflänsen, pumpen, nätaggets sida, icke-känsliga delar i datorn, och lägg sedan örat mot skaftänden så får du en stetoskop-effekt som gör att ljud som kan vara svåra att lokalisera hörs bättre.

Har du amd processor kan du inte lita på processortempen, de kan visa hur fel som helst pga de går efter en baklängesskala som visar lägre värde ju varmare de blir, särskilt "speedfan" bör undvikas, använd i det fallet amd's rekommenderade program istället. Enbart intel visar rätt temperatur, använd hwmonitor i det fallet, den ska läsa korrekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback