Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-11-29, 19:36
  #85
Medlem
Ja de flesta är verkligen helt värdelösa. Tar bara upp massa plats på gymmet. Ser samma personer efter 1 år som inte har märkvärdiga resultat så kommer man själv rullar in där och grov efter 1 år. De flesta underskattar kosten/sömn och tränar inte för progression.
Citera
2017-12-07, 12:39
  #86
Medlem
Soxis avatar
Vadå fel? Som sagt allt beror på vilket syfte man har.

Stör mig på folk som hela tiden ska klaga på andra; "Uuhhhj, du gör fel för du kör bara de och de". Fokusera på er själva istället jävl fjollor. ÖH FETT GROOOVV

Vet inte hurvida jag går under kategorin "biff" men håller inte med om basövnings-hetsen, och jag kör själv nästan bara basövningar plus lite olympiska/strongman/blandat skit men lite maskiner.

Jag tycker det är roligast så och kanske vill börja tävla i framtiden så måste ha bra koll på teknik etc.

Om du BARA vill bli biff, handlar det om att stressa muskelaturen så mycket som möjligt. De gör du lättast genom isolationer och en "bro-split". Ända jag skulle lägga till är bänk och böj kanske, 20-30-15 reps.

Absolut, funktionell styrka, atleticism, kondition etc = Baslyft

Annars nej. Ser inte varför?
__________________
Senast redigerad av Soxi 2017-12-07 kl. 12:41.
Citera
2017-12-07, 21:10
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ja de flesta är verkligen helt värdelösa. Tar bara upp massa plats på gymmet. Ser samma personer efter 1 år som inte har märkvärdiga resultat så kommer man själv rullar in där och grov efter 1 år. De flesta underskattar kosten/sömn och tränar inte för progression.

Och "grov" är allas mål?
Själv började jag träna för att få styrka I axlar och armar för att bli av med besvär från tangentbordsarbete. Träningen funkade så jag har fortsatt. Tränar nästan bara axlar + springer. Vill för allt I världen inte bli "grov".
Citera
2017-12-08, 14:54
  #88
Avstängd
Alltidxxs avatar
Han har fel. All träning är bra träning typ.
Citera
2017-12-11, 16:02
  #89
Medlem
Faderligs avatar
Även om att bli grov inte är allas mål så är det ju ändå så att det tränas väldigt innefektivt och "fel" från många håll. Många hade kunnat få samma resultat med hälften av träningen de gör i dagsläget. själv är jag inte överdrivet stor men lyckas hålla mig någorlunda vältränad med väldigt lite ansträning då jag har koll på vad jag gör i gymmet.
Vanliga fel man ser folk göra är ju att använda helt fel teknik så att den muskel dom tror att dom tränar bara bli sekundärt tränad, sen går de vidare till en liknande övning och gör liknande fel. Så tillslut har de övertränat en muskel de inte trodde att de tränade och knappt tränat den muskel de tänkte träna. sen att köra isolationsövningar innan basövningar är ju inte optimalt direkt. Överlag kör ju många övningar i fel ordning så att en muskel som används sekundärt i en övning redan är tröttkörd och hindrar dom från att träna övningens fokusmuskel optimalt.
Citera
2017-12-11, 16:03
  #90
Medlem
"Tränar fel" i den bemärkelsen att man ego lyfter, ja. Många tränar ju inte optimalt och får ingen som helst koncentration till muskeln man faktiskt tränar, vilket resulterar i dåliga resultat.
Citera
2017-12-11, 16:10
  #91
Medlem
Många förväxlar "grovhet" med att äta för mycket, dricka litervis med proteindrycker och bli lönnfet på köpet, samt att ha på sig för mycket kläder på gymet. Det är vanligt att man går upp 10-15 kg under det första halvåret. Jag såg dessa "wannabees" oräkneliga gånger under mina år på olika gym. Alla har inte samma mål "vettu". Vissa vill se ut som Michelingubbar så fort som möjligt och till vilket pris som helst, andra vill bara hålla formen.
Citera
2017-12-11, 18:47
  #92
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Även om att bli grov inte är allas mål så är det ju ändå så att det tränas väldigt innefektivt och "fel" från många håll. Många hade kunnat få samma resultat med hälften av träningen de gör i dagsläget. själv är jag inte överdrivet stor men lyckas hålla mig någorlunda vältränad med väldigt lite ansträning då jag har koll på vad jag gör i gymmet.
Vanliga fel man ser folk göra är ju att använda helt fel teknik så att den muskel dom tror att dom tränar bara bli sekundärt tränad, sen går de vidare till en liknande övning och gör liknande fel. Så tillslut har de övertränat en muskel de inte trodde att de tränade och knappt tränat den muskel de tänkte träna. sen att köra isolationsövningar innan basövningar är ju inte optimalt direkt. Överlag kör ju många övningar i fel ordning så att en muskel som används sekundärt i en övning redan är tröttkörd och hindrar dom från att träna övningens fokusmuskel optimalt.

Om vi bara definierar "fel" som bristfällig teknik och tveksamt upplägg av passet kan jag nog hålla med om att många tränar fel. Det kan man konstatera utan att vara osunt intresserad av vad andra sysslar med på gymmet (att TS inte har förstått att målet med att träna på gym inte nödvändigtvis behöver vara att bli så stor som möjligt är en annan femma).

Nu syftar jag inte på finlir som armbågarnas exakta position vid bänkpress o.d. (vilket jag inte är rätt person att bedöma), utan mer om rejäla teknikfel som när folk studsar upp och ned i latsmaskinen för att de lastat på för mycket vikt och måste ta i med hela kroppen för att rubba den. Att t.ex. hålla ned/bak skulderbladen finns knappast i tankarna i det läget ...

Det är egentligen förvånande med tanke på att det finns så enormt mycket tekniktips att tillgå på nätet, t.ex. i form av Youtube-filmer. Lägger man ned x antal timmar på gymmet och x antal kronor i månaden för ett gymkort borde man väl kunna lägga ned lite tid på att lära sig utförandet ordentligt också, kan jag tycka. Bara genom att läsa instruktionerna på maskinerna kommer man en bit på vägen, men många verkar strunta även i det.
Citera
2017-12-20, 02:07
  #93
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
"Tränar fel" i den bemärkelsen att man ego lyfter, ja. Många tränar ju inte optimalt och får ingen som helst koncentration till muskeln man faktiskt tränar, vilket resulterar i dåliga resultat.
Lol. Om man lyfter någorlunda strikt så använder man avsedda muskler.


Och ur ett funktionellt perspektiv, bortom den neurotiska jakten på magrutorna, så är det ju bättre att träna ett lyft, än att träna enskilda muskler genom ett lyft.
Citera
2017-12-20, 08:04
  #94
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Lol. Om man lyfter någorlunda strikt så använder man avsedda muskler.


Och ur ett funktionellt perspektiv, bortom den neurotiska jakten på magrutorna, så är det ju bättre att träna ett lyft, än att träna enskilda muskler genom ett lyft.
Han sa ju att det handlar om egolyft, inte strikta lyft. Kolla t.ex. egolyft i bicepscurls, vilket resulterar i att man istället svingar upp stången med höfter, axlar, rygg, lår, etc, och belastar biceps i liten grad.
Citera
2017-12-20, 13:25
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Han sa ju att det handlar om egolyft, inte strikta lyft. Kolla t.ex. egolyft i bicepscurls, vilket resulterar i att man istället svingar upp stången med höfter, axlar, rygg, lår, etc, och belastar biceps i liten grad.

The golden one som du länkar till körde allt annat än strikt för att bygga sin massa.
Han brukade mer eller mindre säga att strikt träning med lätta vikter är för bögar.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback