Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 15:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag tänker på två saker..

...

2) Aktier
Fonder är trevligt om man vill vara passiv, men de kostar som bekant oftast en avgift. Att köpa aktier kostar också, courtage, men det långsiktiga sparandet inkluderar utdelningar samt att man slipper ränta-på-ränta effekten av fondens avgifter. Här vill jag rekommendera att köpa in dig i investmentbolag eftersom att du kan få en rätt trevlig spridning på din investering då bolagen ofta själva satsar i flera olika branscher/bolag. Historiskt så har de också väldigt god avkastning och som sagt noll avgifter.

Det här har jag funderat en del på, varför ha fonder när man missar utdelningar? Om man ex. köper akiter i stora bolag som oftast är med i fonder och de ger i snitt 3-7 kr i utdelning per aktie, oavsett konjuktur så kommer pengamaskinen alltid att spotta ut pengar. Fonder kan ju om ha samma värde idag som om 15 år om man har otur (det kan aktierna också, men då har bolagen troligtvis utdelningar ändå som man tar del av). Det var ngn artikel som jag googlade fram som kollade 20 år bakåt i tiden och visade att de som hade sparat i fonder kunde lika gärna ha haft pengarna på en vanligt bankonto på 1%. Ingen kritik mot att spara i fonder, utan skriver bara hur jag ser på saken och önskar att någon kunde belysa mig kring just detta.
Citera
2017-11-27, 15:23
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiningLion
Det här har jag funderat en del på, varför ha fonder när man missar utdelningar? Om man ex. köper akiter i stora bolag som oftast är med i fonder och de ger i snitt 3-7 kr i utdelning per aktie, oavsett konjuktur så kommer pengamaskinen alltid att spotta ut pengar. Fonder kan ju om ha samma värde idag som om 15 år om man har otur (det kan aktierna också, men då har bolagen troligtvis utdelningar ändå som man tar del av). Det var ngn artikel som jag googlade fram som kollade 20 år bakåt i tiden och visade att de som hade sparat i fonder kunde lika gärna ha haft pengarna på en vanligt bankonto på 1%. Ingen kritik mot att spara i fonder, utan skriver bara hur jag ser på saken och önskar att någon kunde belysa mig kring just detta.

Du missar inte utdelningen i fonder. Utdelningen kommer in som likvider i fonden och sedan återinvesteras. Därav är det exakt som att du äger aktier direkt och investerar utdelningen varje år. Om du hemsk gärna vill ha likviderna så är det bara att räkna ut vilken direktavkastning som fonden har i snitt och sedan sälja av den procenten en gång per år. Ingen skillnad matematiskt jämfört med att äga aktierna direkt.
Citera
2017-11-27, 16:10
  #27
Medlem
[quote=nollfantasi|62447358]Tack för bra input och förslag, se kommentarer nedan.



Tack för input, som du säger tänker jag mig framförallt passiva indexfonder med låga avgifter. Har dock faktiskt funderat på att ta 6 % av de 24 % jag har i Sverigefonder och placera dem i antingen Odin Sverige eller Didner & Gerge Aktiefond som aktiva komplement trots de högre avgifterna. Vad tror du om det?

Efter att ha sett klippet du länkade blir jag tyvärr inte så säker på att jag vågar gå in med hela klumpsumman nu, trots att det statistiskt sätt är bäst. Hur resonerar du, baserat på klippet, samt andra artiklar som tar upp ämnet kring börsens värdering? Eftersom det är i princip omöjligt att tima börsen känns det inte heller lätt att vänta in en eventuell krasch som kanske inte ens kommer.

Hur stor del hade du flyttat från Globalfonderna till Asienfonden?



Tack för tipsen, syftar du på att dra ner på procentsatsen jag har i Globalfonder och istället placera motsvarande procentsats i de två fonderna jag föreslagit i min lista för Tillväxtfonder respektive Asienfonder?



Självklart är det optimalt att vänta på en krasch och köpa billigt. Problemet, som jag ser det, är att det är svårt att veta om och när den kommer och risken blir att man står utanför och väntar.

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Hur resonerar du när du skriver att börsen SKA stå högt och att det har funnits många all time high tidigare? Har du sett klippet som länkades högre upp?

För att marknaden (börsen) går alltid upp i längden och om den skulle sluta med det skulle du ha större problem än vart du ska lägga dina pengar
Citera
2017-11-27, 19:08
  #28
Medlem
nimbras avatar
TS skall inte köpa fonder utan istället köpa en mindre gård eller ett större torp i någon utmark, på 20 års sikt är det den bästa investeringen.
Citera
2017-11-27, 21:14
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiningLion
Det här har jag funderat en del på, varför ha fonder när man missar utdelningar? Om man ex. köper akiter i stora bolag som oftast är med i fonder och de ger i snitt 3-7 kr i utdelning per aktie, oavsett konjuktur så kommer pengamaskinen alltid att spotta ut pengar. Fonder kan ju om ha samma värde idag som om 15 år om man har otur (det kan aktierna också, men då har bolagen troligtvis utdelningar ändå som man tar del av). Det var ngn artikel som jag googlade fram som kollade 20 år bakåt i tiden och visade att de som hade sparat i fonder kunde lika gärna ha haft pengarna på en vanligt bankonto på 1%. Ingen kritik mot att spara i fonder, utan skriver bara hur jag ser på saken och önskar att någon kunde belysa mig kring just detta.

Du har så fel det bara kan bli och jag skulle gärna läsa den där artikeln.

Du får utdelningarna i fonder med det är PRECIS samma sak bara att utdelningarna i fonder återinvesteras automatiskt medan utdelningar från rena aktier hamnar på kontot. Det är jävligt viktigt att du förstår detta, det är exakt samma sak.
Citera
2017-11-27, 22:56
  #30
Medlem
Tack för bra och intressanta tankar, se min input nedan!

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag tänker att man måste kompromissa på ett eller annat sätt. Jag skulle nog inte heller känna mig helt bekväm med att gå all in på en gång. 75.000 till 100.000 är den siffran som jag skulle känna mig bekväm med, tror jag.
Att "tajma" marknaden är ju inte lätt, men jag skulle ha bra koll på börsen och inte fästa mig exakt vid den 25:e varje månad. Jag skulle försöka sätta in vid dipparna, Asien ligger ju högt just nu och har rört sig runt 7% bara den senaste månaden. 7% med den summan du rör dig med är ju avsevärda pengar.
Sverige o andra sidan ligger lägre just nu.
Det är ingen lätt nöt att knäcka detta
PS. Öhman-fonden är en Indexfond men följer ett annat index. Emerging Markets 50.

Låter vettigt, just nu är jag inne på något åt detta håll, trots att jag vet att jag har statistiken på min sida genom att gå in med allt direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
"Illegalisera".

När någon pratar om att bitcoin är någon sorts dödsknarkpeng så skriker det verkligen okunskap. Blockchain protokollet är oändligt mycket säkrare och mer transparent än någon annan valuta i dagens läge.

Om Bitcoin vore ett företag så skulle det vara en av USAs största företag sett till börsvärde. Akta er för Apple, det är en "pump and dump"!


Investera i alla fall hälfen i BTC så kommer du må bra. BTC kommer nog ersättas sätt över en längre tid, men vad jag vet har ingen annan marknad samma värde en sådan god utveckling under så lång tid som Bitcoin har.

SEK tappar ofantligt och äts dessutom upp av inflation. BTC ökar mot allt och är av sin natur immun mot inflation. När alla insatta (speciellt de som har råd att investera) har köpt in sig kommer fiatvalutorna snabbt försvinna och kvar står Svensson med skulder för livet som inte kan betalas med "gammal" valuta.

Intressant input, jag har för tillfället inte alls bra koll på Bitcoin och hur det fungerar. Du verkar insatt, har du några tips på bra bloggar eller webbsidor för att lära sig från grunden? Kan mycket väl tänka mig att investera en mindre summa i Bitcoin, efter att ha satt mig in i det bättre. Har du några tankar om anledningen till att BITCOIN XBT hade en så stor uppgång idag?

Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag tänker på två saker..


1) Sprid dina köp över en period
Om du har 550 000 kr totalt nu och vill investera så hade jag valt att sprida dina inköp en aningen, kanske över en period om 5-6 månader. Det är tufft om det smäller till i t.ex. Januari 2016 då OMXS30 föll rätt kraftigt. Nu har du visserligen en lång sparhorisont men du blir kanske en aningen mindre påverkad av ett plötsligt fall.

2) Aktier
Fonder är trevligt om man vill vara passiv, men de kostar som bekant oftast en avgift. Att köpa aktier kostar också, courtage, men det långsiktiga sparandet inkluderar utdelningar samt att man slipper ränta-på-ränta effekten av fondens avgifter. Här vill jag rekommendera att köpa in dig i investmentbolag eftersom att du kan få en rätt trevlig spridning på din investering då bolagen ofta själva satsar i flera olika branscher/bolag. Historiskt så har de också väldigt god avkastning och som sagt noll avgifter.

Bra tankar helt klart! Är helt med dig i det du skriver under 1) för att kunna sova lite bättre om nätterna även om det statistiskt är fördelaktigt att gå in med allt direkt.

Som jag nämnt är tanken att ha en passiv portfölj, med relativt låg risk, bestående av indexfonder med låga avgifter. Håller med dig om att investmentbolag är en bra idé även om jag tänker mig en indexfond som exempelvis Spiltan Aktiefond Investmentbolag vilken har en avgift på 0.2. Vad jag vet får fonder utdelning, precis på samma sätt som aktier, men eftersom den återinvesteras i fonden ser man den inte på kontot utan istället ökar fondens värde. Rätta mig gärna om jag har fel här!

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Om du har 550 000 tycker jag du ska lägga in åtminstone en liten del av den i bitcoin. Typ 10 000 eller nåt. Det är ju rätt litet i sammanhanget men bitcoin har ju enorm tillväxtpotential, så du skulle kunna tjäna mer på bara den investering än vad dina övriga 540 000 generar över t ex en tioårs-period.

Lyssna inte på alla okunniga människor, folk som dem har skrikit att bitcoin ska krasha i nio år nu och ändå tågar det på lika bra.

Jag är faktiskt inne på att göra precis så men vill som sagt först läsa på om Bitcoin och få en bättre förståelse för hur det fungerar och skapa mig en egen bild av det. Har du några länktips för att lära sig mer?

Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Köp varje månad och inte allt på en gång.

Som sagt kommer jag självklart att månadsspara i portföljen parallellt men det jag framförallt är ute efter är era tankar och strategier för att få in en större klumpsumma på börsen på bästa sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Vad händer om du får cancer halvvägs genom din lilla ekonomiska resa?

Förlåt om jag är jobbig med min fråga. Det är lätt att man hamnar i en.... bubbla... när det kommer till drömmar.

Självklart blir det inte alltid som man tänkt sig men jag har som sagt en låg belåning på min bostad samt både buffertsparande och ett kortsiktigt sparande på sparkonto parallellt med detta. Lever med antagandet att jag kommer nå pensionsålder.

Citat:
Ursprungligen postat av larky
Egentligen tror jag inte på fonder som något annat än att tjäna pengar för fondens ägare, dvs banken, men det finns undantag.
Beroende på om du vill vara aktiv som sparare eller inte kan man välja lite olika.

För ett passivt sparande där du inte behöver bry dig skulle jag säga indexfond utan avgift, kryddat med lite enskilda aktier med bra utdelning i branscher du tror på.
Köp lite allt eftersom, helst i nergång.

Som du kan läsa i min ursprungliga post är jag inne på just ett passivt långsiktigt sparande i indexfonder med låga avgifter. Kan dock tänka mig att krydda med mindre investeringar i enskilda aktier eller eventuellt Bitcoin. Har du några specifika tankar om de fonder jag föreslagit? Håller helt med att man vill köpa på nedgång eller botten av en svacka men det är tyvärr väldigt svårt att tima det rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av okoncentrerad
Strunta i avgiften, jag förstår inte varför så många hakar upp sig på detta. Det är avkastning som räknas och den inkluderar avgiften. En fond som går upp 10% på ett år är bättre än en som går upp 9% på ett år, även om den förra skulle ha 50% i avgift och den senare 0.1% i avgift.

Jag bryr mig egentligen inte heller om avgiften i sig men statistiken tyder på att väldigt få aktivt förvaltade fonder slår sitt jämförelseindex på lång sikt. Med tanke på detta ser jag inte att de aktivt förvaltade fonderna är värda de högre avgifterna även om det självklart finns undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Du missar inte utdelningen i fonder. Utdelningen kommer in som likvider i fonden och sedan återinvesteras. Därav är det exakt som att du äger aktier direkt och investerar utdelningen varje år. Om du hemsk gärna vill ha likviderna så är det bara att räkna ut vilken direktavkastning som fonden har i snitt och sedan sälja av den procenten en gång per år. Ingen skillnad matematiskt jämfört med att äga aktierna direkt.

JA! Exakt så har jag också förstått det, tror många missförstår denna del med fonder.
Citera
2017-11-28, 00:53
  #31
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är rätt lätt att använda BTC. Även om det absolut inte är ett måste så skulle jag rekommendera dig att först kolla in en Ledger Nano eller Trezor innan du köper större mängder. Kaffepengar för att kunna sova gott om nätterna.


Jag kan rekommendera att du kollar in några videor med Andreas Antonopoulos. Han har varit med ett tag och förklarar många fördelar så väl som problem med bitcoin. Han har nog flera hundra videor på Youtube vid det här laget.

Några större marknader är Bittrex.com (US), Bitcoin.de (DE), Bitstamp.net (LUX).

Grattis ni som suttit med sedan 1 USD! Nu är BTC uppe i 10,000 USD! Sju år senare visar BTC fortfarande lika god tillväxt.

Om du menar bokstavligt talat "idag" så hade BTC en rätt genomsnittlig uppgång på "endast" 4% på en dag. Knappt notisbart om det inte är mer än 10% på en dag.
BTC är så revolutionerande eftersom det har en verklig chans att inte bara konkurrera med bankerna, utan svälja nästan hela bankmarknaden. Med BTC är du din egen bank. Ingen förmyndare kan stjäla dina pengar. Det är samtidigt helt transparent. Alla transaktioner är offentliga, även om ditt namn inte står på själva "kontot" så går det att spåra. Människor gillar att transparensen kommer att nå "eliten" som har råd att skattefuska där vanliga investerare får betala dyrt i skatt.
Så länge BTC inte är helt mainstream så är BTC också inofficiell skattefritt!

Ingen stat kan ge ut fler BTC, för antalet BTC är redan bestämt. Det är ett "digitalt guld" där marknaden alltid vet mängden. Samtidigt är det (nuvarande extrema utveckling överbelastar det dock och väntar på en uppdatering) billigare och snabbare än alla andra metoder att överföra pengar. '

Beskriv vilken aspekt av BTC eller kryptovalutor som du är intresserad av så skall jag försöka ge dig en bra genomgång av ämnet. Det är ett så stort ämne att det är lite som att be som en guide till "ekonomi".
Citera
2017-11-28, 13:39
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Du missar inte utdelningen i fonder. Utdelningen kommer in som likvider i fonden och sedan återinvesteras. Därav är det exakt som att du äger aktier direkt och investerar utdelningen varje år. Om du hemsk gärna vill ha likviderna så är det bara att räkna ut vilken direktavkastning som fonden har i snitt och sedan sälja av den procenten en gång per år. Ingen skillnad matematiskt jämfört med att äga aktierna direkt.

Intressant och tack för svar!
Citera
2017-11-29, 07:06
  #33
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag tänker på två saker..


1) Sprid dina köp över en period
Om du har 550 000 kr totalt nu och vill investera så hade jag valt att sprida dina inköp en aningen, kanske över en period om 5-6 månader. Det är tufft om det smäller till i t.ex. Januari 2016 då OMXS30 föll rätt kraftigt. Nu har du visserligen en lång sparhorisont men du blir kanske en aningen mindre påverkad av ett plötsligt fall.

2) Aktier
Fonder är trevligt om man vill vara passiv, men de kostar som bekant oftast en avgift. Att köpa aktier kostar också, courtage, men det långsiktiga sparandet inkluderar utdelningar samt att man slipper ränta-på-ränta effekten av fondens avgifter. Här vill jag rekommendera att köpa in dig i investmentbolag eftersom att du kan få en rätt trevlig spridning på din investering då bolagen ofta själva satsar i flera olika branscher/bolag. Historiskt så har de också väldigt god avkastning och som sagt noll avgifter.

5-6 månader är en för kort period anser jag. Själv skulle jag försökt sprida ut insättningarna i fonder/aktier på minst 1-2 år i alla fall vilket sänker risken för att man enbart går in när det är som högst.
Citera
2017-12-05, 14:06
  #34
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
Hej,
jag har läst en hel del här samt på diverse bloggar med syftet att påbörja ett långsiktigt sparande med en tidshorisont på 10-15 år. Känner mig relativt redo men har ett par funderingar vilka jag skulle vilja diskutera.

Nuvarande situation

-31 år gammal
-Bostadsrätt i centrala Stockholm med 52 % belåning
-Har både Buffertsparande samt separat Kortsiktigt sparande på sparkonto med 0.5 % ränta
-Planerar att, inom kort, investera 550 000 kr i en långsiktig fondportfölj samt därefter 6 000 kr per månad. Tanken är att inte röra dessa pengar på åtminstone 10-15 år så är ok med relativt stora svängningar över tid.

Förslag till portfölj
  • Globalfond, Länsförsäkringar Global Indexnära, 32 %
  • Globalfond, SPP Aktiefond Global, 32 %
  • Sverigefond, Avanza Zero, 12 %
  • Sverigefond, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 12 %
  • Tillväxtfond, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, 6 %
  • Asienfond, Swedbank Robur Access Asien, 6 %
Funderingar

1. Känns ovanstående som en rimlig portfölj eller är det något jag bör ändra eller tänka på?

2. Jag har läst flera artiklar vilka visar att det, statistiskt sätt, är bäst att gå in med hela summan, i mitt fall 550 000 kr, direkt trots att det kan kännas läskigt. Andra anser istället att man ska sprida ut en större klumpsumma i flera delar för att minimera risken att köpa på en topp och på så sätt få en bättre riskspridning.

Jag är inne på att investera allt direkt och sedan låtsas glömma bort min portfölj under cirka 6 månader men vill inte göra någon uppenbar miss kring nuläget som börsens höga nivå, läget på bostadsmarknaden etc. Hur hade ni resonerat här, för- respektive nackdelar?

Tack på förhand!

Nyfiken, har du bestämt dig för hur du ska göra?
Citera
2017-12-05, 16:33
  #35
Medlem
Med tanke på summan tycker jag att du kan ha med några 1-2% innehav också. Typ en Afrika-fond, typ JPM:s..

Tänk på att väldigt väldigt få fonder över tiden överavkastar mot index. Om du någorlunda aktivt förvaltar kan du överavkasta möjligen. Indexfonder med låga avgifter och att flytta runt innehavet kan nog vara rätt bra i många fall.

Inga index-fonder med avgift över 0,3% är värda att gå in i. Överväg att köpa aktier också. Ta företag med lång historisk utdelning, där direktavkastningen är hög. Just nu är det bra tid för såna investeringar, finns ett helt gäng med företag som både borde ha en uppvärdering att se fram emot men definitivt en direktavkastning över 5%.
Citera
2017-12-05, 22:01
  #36
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Överväg att köpa aktier också. Ta företag med lång historisk utdelning, där direktavkastningen är hög. Just nu är det bra tid för såna investeringar, finns ett helt gäng med företag som både borde ha en uppvärdering att se fram emot men definitivt en direktavkastning över 5%.

Har du några förslag möjligen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback