Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-25, 00:28
  #1
Medlem
Hej,
jag har läst en hel del här samt på diverse bloggar med syftet att påbörja ett långsiktigt sparande med en tidshorisont på 10-15 år. Känner mig relativt redo men har ett par funderingar vilka jag skulle vilja diskutera.

Nuvarande situation

-31 år gammal
-Bostadsrätt i centrala Stockholm med 52 % belåning
-Har både Buffertsparande samt separat Kortsiktigt sparande på sparkonto med 0.5 % ränta
-Planerar att, inom kort, investera 550 000 kr i en långsiktig fondportfölj samt därefter 6 000 kr per månad. Tanken är att inte röra dessa pengar på åtminstone 10-15 år så är ok med relativt stora svängningar över tid.

Förslag till portfölj

  • Globalfond, Länsförsäkringar Global Indexnära, 32 %
  • Globalfond, SPP Aktiefond Global, 32 %
  • Sverigefond, Avanza Zero, 12 %
  • Sverigefond, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 12 %
  • Tillväxtfond, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, 6 %
  • Asienfond, Swedbank Robur Access Asien, 6 %

Funderingar

1. Känns ovanstående som en rimlig portfölj eller är det något jag bör ändra eller tänka på?

2. Jag har läst flera artiklar vilka visar att det, statistiskt sätt, är bäst att gå in med hela summan, i mitt fall 550 000 kr, direkt trots att det kan kännas läskigt. Andra anser istället att man ska sprida ut en större klumpsumma i flera delar för att minimera risken att köpa på en topp och på så sätt få en bättre riskspridning.

Jag är inne på att investera allt direkt och sedan låtsas glömma bort min portfölj under cirka 6 månader men vill inte göra någon uppenbar miss kring nuläget som börsens höga nivå, läget på bostadsmarknaden etc. Hur hade ni resonerat här, för- respektive nackdelar?

Tack på förhand!
Citera
2017-11-25, 00:32
  #2
Medlem
köp bitcoin ist!

kolla denna tråden om 5 år så får vi se om det var ettr bra råd!


ont gå in med allt direkt
Citera
2017-11-25, 00:35
  #3
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
köp bitcoin ist!

kolla denna tråden om 5 år så får vi se om det var ettr bra råd!


ont gå in med allt direkt

bitcoin är den största pump and dump jag hittills sett.
investera pengarna i ädla metaller
Citera
2017-11-25, 00:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
köp bitcoin ist!

Nej, Bitcoin är i dagsläget en bubbla som väntar på att spricka.

Jag hade bytt ut de två globala mot en i nordiska småbolag och en i USA index. Sen får det svänga hur mycket som helst i Sydamerika och Asien utan att ditt största innehav påverkas direkt (självklart påverkas det indirekt, blablabla).
Citera
2017-11-25, 01:00
  #5
Medlem
Wirstroms avatar
Hej!

Jag tycker du har fått ihop en vettig portfölj, om än lite för defensiv för mitt tycke när tidshorisonten ändå är såpass lång. Men vill du ha en defensiv, passiv förvaltning så tycker jag den är bra. Annars finns det många spännande ETF:er man kan titta på om det är någon särskild sektor, land eller metod du vill investera i där du ser tydliga positiva trender. Exempel på detta kan vara förnyelsebar energi, växande medelklass i Asien, växande åldrande befolkning i Europa, robotar och automation mm..

Om du ändå vill köra på med de fonderna skulle jag justerat mer i Asien, gärna Japan där jag ser många signaler för bra kommande börsår. Vad gäller övriga Sverigefonder hade jag valt Odin Sverige framför Avanza Zero, främst då jag gillar deras investeringsfilosofi och deras fonder har presterat mycket bra historiskt.

Gällande din andra fråga huruvida börsen är högt värderad kan jag rekommendera denna videon som jag tycker tar med alla parametrar. https://www.youtube.com/watch?v=9CW12AqM2Rc
Läget kring bostadsmarknaden är för tidigt att utsäga sig kring då det fortfarande är mycket oro som svävar i luften trots de otroligt ekonomiskt gynnsamma förutsättningarna som är idag.

Ett alternativ är också att gå in med hälften nu, för att investera resten till lägre pris efter eventuell "krasch". Du riskerar hälften och har pengar till att fynda när börsen är på rea.

Hur du än gör, så lycka till!
Citera
2017-11-25, 02:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
bitcoin är den största pump and dump jag hittills sett.
investera pengarna i ädla metaller

Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Nej, Bitcoin är i dagsläget en bubbla som väntar på att spricka.

Jag hade bytt ut de två globala mot en i nordiska småbolag och en i USA index. Sen får det svänga hur mycket som helst i Sydamerika och Asien utan att ditt största innehav påverkas direkt (självklart påverkas det indirekt, blablabla).


ja det ska sannerligen bli spännande att återkomma till denna tråden om 5 år och se vad som hänt,
Citera
2017-11-25, 08:30
  #7
Medlem
Lysepinnes avatar
De två globalfonderna korrelerar väldigt mycket så det finns liten poäng i att ha båda, sätt allt i Länsförsäkringar då istället, 0.1% billigare.

De två sista är i nuläget åtminstone väldigt korrelerade då Asien gått väldigt starkt. Vet inte hur de kommer se ut i framtiden dock.

Tycker ändå det ser bra ut, globalfonderna har en ganska stor andel (50-60%) placerad i USA vilket är bra, men kan ändå vara värt att se över att placera i en separat USA-fond.

Jag hade nog dragit ner på globalfonderna, lagt in en USA fond, ökat Asien och tillväxtmarknader något.
Citera
2017-11-25, 08:44
  #8
Medlem
Det absolut bästa sättet att bli av med sina besparingar är att satsa ALLT, nu..
Alltså, vänta på en krasch, SEN går du in med allt.
Citera
2017-11-25, 08:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det absolut bästa sättet att bli av med sina besparingar är att satsa ALLT, nu..
Alltså, vänta på en krasch, SEN går du in med allt.


Hur länge ska man vänta? Och vilken krasch är det man ska vänta på? Bostadskrasch?
Citera
2017-11-25, 16:00
  #10
Medlem
[quote=nollfantasi|62433365]Hej,
jag har läst en hel del här samt på diverse bloggar med syftet att påbörja ett långsiktigt sparande med en tidshorisont på 10-15 år. Känner mig relativt redo men har ett par funderingar vilka jag skulle vilja diskutera.

Nuvarande situation

-31 år gammal
-Bostadsrätt i centrala Stockholm med 52 % belåning
-Har både Buffertsparande samt separat Kortsiktigt sparande på sparkonto med 0.5 % ränta
-Planerar att, inom kort, investera 550 000 kr i en långsiktig fondportfölj samt därefter 6 000 kr per månad. Tanken är att inte röra dessa pengar på åtminstone 10-15 år så är ok med relativt stora svängningar över tid.

Förslag till portfölj

  • Globalfond, Länsförsäkringar Global Indexnära, 32 %
  • Globalfond, SPP Aktiefond Global, 32 %
  • Sverigefond, Avanza Zero, 12 %
  • Sverigefond, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 12 %
  • Tillväxtfond, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, 6 %
  • Asienfond, Swedbank Robur Access Asien, 6 %

Funderingar

1. Känns ovanstående som en rimlig portfölj eller är det något jag bör ändra eller tänka på?

2. Jag har läst flera artiklar vilka visar att det, statistiskt sätt, är bäst att gå in med hela summan, i mitt fall 550 000 kr, direkt trots att det kan kännas läskigt. Andra anser istället att man ska sprida ut en större klumpsumma i flera delar för att minimera risken att köpa på en topp och på så sätt få en bättre riskspridning.

Jag är inne på att investera allt direkt och sedan låtsas glömma bort min portfölj under cirka 6 månader men vill inte göra någon uppenbar miss kring nuläget som börsens höga nivå, läget på bostadsmarknaden etc. Hur hade ni resonerat här, för- respektive nackdelar?

Tack på förhand![/QUOTE
DCA är bara bra om du inte klarar se dina pengar halveras utan att sälja. Annars finns det ingen fördel med det.

Din portfölj ser bra ut in med allt och vänta helst MINST 10 år, gärna 15.

Börsen SKA stå högt, hur många dagar har det varit ATH genom tiderna?

Lycka till
Citera
2017-11-25, 19:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
ja det ska sannerligen bli spännande att återkomma till denna tråden om 5 år och se vad som hänt,

Det håller jag med dig om! Alltid kan man ha fel, däremot satsar jag mina pengar på andra kryptovalutor!
Citera
2017-11-25, 20:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
köp bitcoin ist!

kolla denna tråden om 5 år så får vi se om det var ett bra råd!


ont gå in med allt direkt
Hoppas att du trollar. Jag tror att bitcoin kommer att illegaliseras gradvis och det kan mycket väl hända att bitcoin i framtiden (kanske om sisådär 10-15 år) enkom kan användas till det som svarta pengar kan användas till idag, om ens det. Varför tror jag att bitcoin kommer illegaliseras? Eftersom bitcoin gynnar kriminalitet, dels är det möjligt för kriminella att tvätta sina pengar via bitcoin, dels är det möjligt för kriminella att hyfsat enkelt och riskfritt utpressa folk via bitcoins i stor skala (jämfört med det förhistoriska alternativet som var att antingen tvinga den utpressade att lämna fysiska pengar någonstans som man sedan gick och hämtade eller skicka till något bankkonto i ett land som för närvarande inte samarbetar med aktuellt rättsväsende och be en bön om att det förblir så tills brottet preskriberats).

Om du vill investera riskfyllt så bör du inte lägga alla äggen i samma korg, även om du verkligen tror på det du investerar i så kommer du nästan garanterat ha fel någon gång inom loppet av 15 år så att du förlorar varenda krona (eller nästan varenda).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback