Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-08, 17:56
  #13
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
CA Är en samling män och kvinnor som lärt sig hantera sina diagnoser med hjälp av ett tolvstegsprogram och vänder sig i huvudsak till personer med ADHD men också de med andra diagnoser inom autismspektrumstörningar är välkomna på ca möten.

Skitsnack.. Inte i praktiken iallafall, har varit på ett dussintals CA-möten och aldrig hört det du pratar om. Självklart är man välkommen om man vill gå.
Citera
2018-09-08, 18:14
  #14
Medlem
Såg att det fanns försök till kontaktsökande på mötena som inte kändes så gudsälskande men det är väl inget att bli förvånad över. Snarare har kanske AA själv en något naiv bild av vad AA kan göra med/för männsikor. Men visst är det tråkigt eftersom många som går på möten kanske inte har kommit så långt i sin nykterhet och verkligen behöver ha dessa möten som en fristad bland andra som vet vad det handlar om utan att behöva bli utsatta för uppvaktning av oönskad karaktär. Men på det hela taget är AA bra, trots sektvarning och raggförsök.
Citera
2018-09-08, 22:30
  #15
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Såg att det fanns försök till kontaktsökande på mötena som inte kändes så gudsälskande men det är väl inget att bli förvånad över. Snarare har kanske AA själv en något naiv bild av vad AA kan göra med/för männsikor. Men visst är det tråkigt eftersom många som går på möten kanske inte har kommit så långt i sin nykterhet och verkligen behöver ha dessa möten som en fristad bland andra som vet vad det handlar om utan att behöva bli utsatta för uppvaktning av oönskad karaktär. Men på det hela taget är AA bra, trots sektvarning och raggförsök.

Du har helt rätt och just fristaden är viktigt, särskilt för de som är utan familj, men ganska många går ändå tidigt in i relationer, saboterar för sig själva och börjar dricka igen och till och med dör, det är fakta och insikter går inte att forcera tyvärr, sex och förälskelse är starka krafter som lätt tar över.
Citera
2018-09-08, 22:57
  #16
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Anonyma Alkoholister är en gemenskap av män och kvinnor som delar
sina erfarenheter,
sina förhoppningar och sin styrka med varandra för att
söka lösa sitt gemensamma problem och hjälpa andra att tillfriskna från
alkoholism.

Vidare i AA's andra tradition säger man att:För vår grupp finns bara en högsta auktoritet – en kärleksfull Gud, så som Han kommer till uttryck i vårt gemensamma gruppsamvete. Våra ledare är blott betrodda tjänare – de styr inte.

De texterna kan tyckas verkligt inbjudande och ödmjuka om det stämmer vad det gäller kvinnorna.

Min erfarenhet säger nämligen inte det, istället upplever jag att kvinnorna får söka sig till särskilda kvinnomöten för att få vara ifred, möten som dessutom inte får räknas som AA möten enl. AA's traditioner.

Varför kan man inte ändra det såna fall? kan det kanske handla om att majoriteten i AA är män och att många av dessa män är gamla hustrumisshandlare och våldtäktsmän och är rädda för att behöva ta tag i sina liv och möta skulden mot kvinnor barn och familjen.

Kan det vara så inom AA, att det inte är en älskande gud som styr utan gamla ruttna patriarkala strukturer med kvinnoförtryck, misshandel och våld som tycker det är bekvämt att slippa kvinnorna i AA gruppen och istället ägna sig helt och fullt åt inbördes beundran.

Min personliga upplevelse av AA lutar åt det sistnämnda, jag har genom åren stött på många kvinnohatare och män som ägnat sig åt att försöka förföra unga kvinnor som kommer till AA och befinner sig i mycket utsatta situationer, förtalade jagade och hotad av ex män.
Verkar iofs skumt att den allomfattande manliga konspirationen att förtrycka kvinnor har hittat på något som AA.
Jag har missat något där och vill gärna höra mer om det.
Citera
2018-09-09, 12:49
  #17
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Verkar iofs skumt att den allomfattande manliga konspirationen att förtrycka kvinnor har hittat på något som AA.
Jag har missat något där och vill gärna höra mer om det.

AA finns på de flesta orter och städer.
Citera
2018-09-10, 15:06
  #18
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Verkar iofs skumt att den allomfattande manliga konspirationen att förtrycka kvinnor har hittat på något som AA.
Jag har missat något där och vill gärna höra mer om det.
Såvitt jag förstår det handlar det inte om någon patriarkal konspiration utan snarare om ett toxiskt beteende bland (framförallt) män.

Att utsatta människor beter sig på ett sådant sätt förvånar mig tyvärr inte. Om jag får spekulera lite så är nog många av AAs besökare i behov av lite mänsklig närhet. Att man då tar tillfället i akt och försöker ragga på någon i en liknande sits är kanske förståeligt, men det är naturligtvis tråkigt att det sker på så otrevliga sätt att kvinnor ska behöva känna sig utstötta och påhoppade. I egenskap av mansgris har jag dock ingen aning om hur man ska ändra på situationen. Många män vet helt enkelt inte att Kvinnor också är och bör behandlas som människor, eller förstår inte att de själva inte gör just det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback