2017-11-24, 19:04
Bannlyst
Finns fiber? Nej, och hyresvärden har tydligen tvärvägrat att detta skall grävas in. Tydligen finns inte hemtelefon eller ADSL heller, utan förra ägaren har förlitat dig helt på mobilt bredband. Jag är dock en person som gör mig av med 10GB dag ett och 400GB dag två, så det här med mobilt bredband är nog inte min grej. Har ni förslag på hur jag kan lösa detta?

Det är alltså varken kopparledningar eller fiberteknik till huset.
Citera
2017-11-24, 19:06
Medlem
Hur får ni in TV då? T ex ComHem brukar ju kunna erbjuda bredband om man har det?
Citera
2017-11-24, 19:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Finns fiber? Nej, och hyresvärden har tydligen tvärvägrat att detta skall grävas in. Tydligen finns inte hemtelefon eller ADSL heller, utan förra ägaren har förlitat dig helt på mobilt bredband. Jag är dock en person som gör mig av med 10GB dag ett och 400GB dag två, så det här med mobilt bredband är nog inte min grej. Har ni förslag på hur jag kan lösa detta?

Konstigt hus och konstig (teknikfientlig) ägare du har hittat.. Det enda, om man varken har fiber eller telefonledning är ju 4G (3G)-mobilt bredband. Har du tur, kanske det finns någon granne i närheten som har riktigt bredband och kan tänka sig att dela på det, kanske via wifi. Du får nog gå över till mobilt, och börja surfa lite sparsammare tyvärr.
Citera
2017-11-24, 21:02
Medlem
cacas avatar
Citat:

Och huset är byggt vilket år?
Innan fiber, kopparkabel,,, antagligen någon bonde du hyr av, va?
Citera
2017-11-24, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Hur får ni in TV då? T ex ComHem brukar ju kunna erbjuda bredband om man har det?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Konstigt hus och konstig (teknikfientlig) ägare du har hittat.. Det enda, om man varken har fiber eller telefonledning är ju 4G (3G)-mobilt bredband. Har du tur, kanske det finns någon granne i närheten som har riktigt bredband och kan tänka sig att dela på det, kanske via wifi. Du får nog gå över till mobilt, och börja surfa lite sparsammare tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Och huset är byggt vilket år?
Innan fiber, kopparkabel,,, antagligen någon bonde du hyr av, va?
Förlåt! Jag tog upp problemet med min framtida sambo och hon svarade "Vaaa, det har du inte sagt nåt om "

Så... Än en gång har jag babblat om ADSL och annat tekniskt trams bland allmänheten och man har sagt ja/nej för att få tyst på mig.

Tydligen så påstår min tjej att jag inte frågat något om telejacket, och då fick jag upp mitt hopp. Jag skrev in adressen hos Telia (val av operatör är ett exempel) och kan bekräfta att det är rätt adress. Telia ger mig svaret att dom kan erbjuda mig 30mbit via telejacket.

På måndag så hör jag av mig till nuvarande hyresgäst och frågar hur hon får TV, samt om hon har hemtelefon eller telejack.

Tack för er respons hörrni, trevlig fredagkväll.
Citera
2018-01-02, 17:08
Bannlyst
Har löst det med 4G-router & Tele2 unlimited. Skål!
Citera
2018-01-03, 17:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Har löst det med 4G-router & Tele2 unlimited. Skål!

Det var alltså så att det helt saknas telejack (och fiber)? Låter ju helt sjukt.

Jag tror tyvärr inte att Tele2 unlimited kommer vara en långsiktig lösning om du, som du skriver i TS, kan göra dig av med 400 gb/dag vissa dagar.

Se denna artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...begransad-surf

Citat:
Enligt Ahmed jämför Tele2 hans surfande med genomsnittsanvändaren som bara använder cirka åtta gigabyte i månaden

Citat:
Tele2 menar är det sällsynt att de säger upp abonnemangen och att de som får sina avtal uppsagda surfar runt 10 gånger mer än andra med samma typ av avtal.

Stämmer siffrorna verkar Tele2 säga upp användare redan vid 80 gb per månad..
Citera
2018-01-03, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det var alltså så att det helt saknas telejack (och fiber)? Låter ju helt sjukt.

Jag tror tyvärr inte att Tele2 unlimited kommer vara en långsiktig lösning om du, som du skriver i TS, kan göra dig av med 400 gb/dag vissa dagar.

Se denna artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...begransad-surf

Stämmer siffrorna verkar Tele2 säga upp användare redan vid 80 gb per månad..
Men herregud . Tack för en färsk artikel!

Jag och min lokala coop-chef har en väldigt god relation. Han har Tele2 Unlimited och tillsammans med hans kille och några barn surfar väldigt mycket. Det är då främst YouTube och Viaplay enligt dom själva. Jag tänker då att minst 4 personer samt 1 timmes stream per dag är ca 3GB, gånger 30 dagar, då gör dom minst av med 90GB. Givetvis är det inte en timmes stream, utan det bara måste vara mer, så dom där 90GB är säkert långt över det. Iallafall så pratar han bara bra om detta abonnemang.

Eftersom det inte är någon bindningstid så kanske det är värt att prova?

Nu har jag inte gjort något särskilt idag, kanske en eller två youtube-videos på några minuter, totalt max 30. Ändå är jag snart uppe i en gig. (https://i.imgur.com/yZCKNUF.jpg) Jag kör nu Hallons mobila bredband, och dom har 3G... Fan får 5mbps

Ska säga upp det och köra Tele2 Unlimited iallafall en månad och surfa skiten ur det. Blir jag nedgraderad så tänker jag ställa till med ett jävla oväsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in