Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 13:17
  #1
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Jag har en AirPort Express kopplad till AirPort Extreme som jag kör airplay ljud till. Ljudet "hackar" ibland.
Hur fixar jag det?
Citera
2017-11-24, 13:35
  #2
Medlem
Varför har du två routrar kopplade på varandra? Vilken utrustning är det som spelar upp ljud?
Citera
2017-11-24, 13:48
  #3
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givesashit4u
Varför har du två routrar kopplade på varandra? Vilken utrustning är det som spelar upp ljud?
Min basestation är AirPort Extreme, AirPort Express är kopplat trådlöst till den och en optisk kabel från Expressen till min förstärkare.
Citera
2017-11-24, 18:53
  #4
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övrig hemelektronik
/Moderator
Citera
2017-12-06, 21:23
  #5
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Min basestation är AirPort Extreme, AirPort Express är kopplat trådlöst till den och en optisk kabel från Expressen till min förstärkare.

Och här har du problemet.

Din Express är en klient på Wifi, och troligen spelar du från en mobil som också är klient på Wifi. Det gör att ljudet kommer gå 2 ggr över wifi och buffras i APn. Wifi är TDD, den kan bara antingen sända eller ta emot samtidigt, så det blir fort jitter i nätet.

Airplay är känsligt för detta då det är optimerat för låg latency för att bibehålla synk mellan ljud och bild på olika enheter. Streamar man över internet har man protokoll med mycket större buffertar för att klara av jitter bättre, men då skulle man tappa synk med bild och ljud på 2 olika enheter.

Sätt en kabel mellan istället så du bara får ett trådlöst hopp, så kommer du märka skillnad.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback