Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 05:19
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Du kanske upptäcker en mask, glasbit, snus eller tuggumi gömd i mjölken/kaffet som du inte kunde se utanpå förpackningen?

Har bara hittat en portionsprilla under alla år flytandes i en flaska Renat. På den tiden bolaget hade returglas. Såg det redan i hyllan på bolaget, har mer eller mindre inte köpt returglas-drycker sedan dess.. Nä, matkvitton kan man strunta i att spara, sedan kan man ta smällen om mjölken råkar vara sur. Har aldrig hänt hittills.
Citera
2017-12-03, 08:33
  #14
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sparar kvitton:
Elektronik, maskiner, verktyg, vitvaror, allt med garanti på.

Sparar kort tid, slänger vid koll att allt stämmer:
Storköp av livsmedel, privata krognotor

Slänger omedelbart:
Småköp av livsmedel (typ en liter mjölk och en limpa bröd) ...

Ungefär såhär. Kvitton på smågrejer där man "vet vad man får" (såsom silvertejp) brukar jag slänga direkt. Då kollar jag istället i bankappen hur summorna ser ut och för sedan över till Excel

Har aldrig förstått grejen med att inte kunna ta emot och spara ett kvitto i egenskap av vuxen människa. Väger noll och tar noll plats. Ha en liten burk/mapp/låda hemma nånstans. Kom igen.

Kan få lite blunda-för-verkligheten-vibbar av folk som aldrig tar emot ett kvitto i en matbutik oavsett summa. Typ "jag vet att hälften av det jag handlat är både dyrt och rent hälsovådligt att stoppa i sig i långa loppet, men om jag iaf inte tar emot kvittot så har det kanske typ inte hänt och jag kan leva vidare i förnekelse".

När det pratas på ämnet om att spara in på onödiga utgifter kan man ibland höra mitt favorittips som är "Börja med att föra protokoll över varje inköp du gör, utan att ändra dina köpvanor på något sätt". Att åtminstone ta med sig kvitton på större (mat)inköp och ögna igenom det en gång och kanske t.o.m reflektera över vad man lagt pengar på är väl en nybörjarvariant av detta.
Citera
2017-12-03, 08:41
  #15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Ungefär såhär. Kvitton på smågrejer där man "vet vad man får" (såsom silvertejp) brukar jag slänga direkt. Då kollar jag istället i bankappen hur summorna ser ut och för sedan över till Excel

Har aldrig förstått grejen med att inte kunna ta emot och spara ett kvitto i egenskap av vuxen människa. Väger noll och tar noll plats. Ha en liten burk/mapp/låda hemma nånstans. Kom igen.

Kan få lite blunda-för-verkligheten-vibbar av folk som aldrig tar emot ett kvitto i en matbutik oavsett summa. Typ "jag vet att hälften av det jag handlat är både dyrt och rent hälsovådligt att stoppa i sig i långa loppet, men om jag iaf inte tar emot kvittot så har det kanske typ inte hänt och jag kan leva vidare i förnekelse".

När det pratas på ämnet om att spara in på onödiga utgifter kan man ibland höra mitt favorittips som är "Börja med att föra protokoll över varje inköp du gör, utan att ändra dina köpvanor på något sätt". Att åtminstone ta med sig kvitton på större (mat)inköp och ögna igenom det en gång och kanske t.o.m reflektera över vad man lagt pengar på är väl en nybörjarvariant av detta.

Papperslappar med giftigt tryck är sådär intressant att spara på måste jag faktiskt säga https://sv.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

Själv för jag in köpet direkt i andromoney och gör mig av med kvittot asap. Betydligt mycket mer överskådligt att ha hela ekonomin i en app ändå, lösa papperslappar är dels 1900-tal dels finns det inte plats i en minimalistplånbok oavsett
Citera
2017-12-03, 20:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Ungefär såhär. Kvitton på smågrejer där man "vet vad man får" (såsom silvertejp) brukar jag slänga direkt. Då kollar jag istället i bankappen hur summorna ser ut och för sedan över till Excel

Har aldrig förstått grejen med att inte kunna ta emot och spara ett kvitto i egenskap av vuxen människa. Väger noll och tar noll plats. Ha en liten burk/mapp/låda hemma nånstans. Kom igen.

Kan få lite blunda-för-verkligheten-vibbar av folk som aldrig tar emot ett kvitto i en matbutik oavsett summa. Typ "jag vet att hälften av det jag handlat är både dyrt och rent hälsovådligt att stoppa i sig i långa loppet, men om jag iaf inte tar emot kvittot så har det kanske typ inte hänt och jag kan leva vidare i förnekelse".
why?
Citera
2017-12-13, 17:55
  #17
Medlem
Ratozs avatar
Minstingen blir otroligt stolt och nöjd om han får ett kvitto. Duger som skäl åt mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback