Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-24, 13:09
  #49
Medlem
Helsnurrigs avatar
Tack för era svar. Beslutade mig för att ta bort koden. Hettade upp en platt skruvmejsel och smälte bort det. Satte sedan på en tapebit så att det inte är uppenbart.
Citera
2017-11-24, 13:14
  #50
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Precis, dessutom ska det signeras med bläckpenna för att vara giltigt. Men som vanligt i virrjönsarnas förlovade land glöms det bort, manana manana.


Meh va? Vem, när och varför vänder någon någonsin på kortet för att intyga om det är äkta eller inte? Aldrig hänt mig och jag närmar mig 40 bast och haft plastkort så fort jag fick ha ett. Till och med rest utan pass med endast Norskt visa kort, med koden bortskrapad.

Det är ju som att bygga och ansöka om bygglov. Fjantigt helt enkelt och det luktar bara överstatlighet
Citera
2017-11-24, 15:58
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Meh va? Vem, när och varför vänder någon någonsin på kortet för att intyga om det är äkta eller inte? Aldrig hänt mig och jag närmar mig 40 bast och haft plastkort så fort jag fick ha ett. Till och med rest utan pass med endast Norskt visa kort, med koden bortskrapad.

Det är ju som att bygga och ansöka om bygglov. Fjantigt helt enkelt och det luktar bara överstatlighet
Snuten tycker det är så j-a fel att ha CVV-koden på kortet, så att banken även kunde trycka dit PIN-koden för att underlätta för skummet. Jag tar omedelbart CVV-koden när jag får ett nytt kort. Det har endast hänt mig vid ett enda tillfälle under alla år då en krog-servitör påpekade att CVV-koden var borta. Och han hade naturligtvis inte dugg med det att göra. Han kunde inte svara på min fråga varför han ville ha kortets CVV-kod! Verkade skämmas för att han frågade.
Följ snutens råd och ta bort CVV-koden!
Citera
2017-11-24, 21:37
  #52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är därför bra att utvecklingen går allt mer åt att man betalar med mobilen istället för med omoderna kort.

Så länge du inte har rootat telefonen och själv kan styra exakt vilka appar som har tillgång till vad, så vette fan om det är säkrare på något vis.

Om du har en särskild telefon enbart för att betala saker med kanske.
Citera
2017-11-24, 22:06
  #53
Medlem
CardinalSins avatar
Har skrapat bort CVV-koden i flera år. Aldrig fått några frågor om det. De flesta köp görs ju genom terminal så då finns det ju ingen som synar kortet.

Om det är en kypare eller liknande som ska gå iväg med kortet så ska han inte veta vad min CVV-kod är. Han kan ju lika gärna samla in uppgifterna. Skulle någon mot all förmodan fråga om det är det precis vad jag kommer svara.

Om jag tappar eller någon snor kortet behöver jag inte ha ångest över vad som kan ha köpts fram tills dess att jag upptäckt och spärrat det. Självklar försiktighetsåtgärd i mina ögon.
Citera
2017-11-24, 22:41
  #54
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag ser inte riktigt poängen med det då man kan spärra kortet så fort man märker att det är stulet. Det brukar inte heller vara några problem att få tillbaka pengarna om kontot töms så länge du polisanmäler det. Men visst kan det vara bra att försvåra för brottslingen även om det ser lite suspekt ut. Fina restauranger kanske inte tar emot din betalning om de ser att ditt kort är manipulerat på något sätt.

Du skriver som om du blivit sönder curlad som liten.

- Man får säkert ändå tillbaka pengarna om kontot blir kapat!
- Du kan inte äta på fina restauranger utan CVV kod säkert!
Citera
2017-11-24, 22:54
  #55
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så länge du inte har rootat telefonen och själv kan styra exakt vilka appar som har tillgång till vad, så vette fan om det är säkrare på något vis.

Om du har en särskild telefon enbart för att betala saker med kanske.
Tekniken lär finnas för att skapa krypterade betalningar även med mobilen.
Citera
2017-11-25, 16:09
  #56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Tekniken lär finnas för att skapa krypterade betalningar även med mobilen.

På vilket sätt hjälper kryptering, om apparna har full tillgång till vad som visas på din skärm och var du sätter ditt finger, och har tillgång till nyckelfiler?

Var du trycker på din skärm har man till och med visat kan räknas ut tex genom att analysera "tapp-ljud" som man fångar upp med mikrofonen. Även accelerometern är tillräckligt bra för att veta var du "tappar". Även ögonspårare kan ge ledtrådar.

Genom tillgång till all denna information från din telefon, plus en massa metadata om din telefon, kan det du gör replikeras, antingen på en annan telefon/maskin, eller på din egen mobil när du sover.

Tråden handlar dock inte om vilka alternativ som redan finns, eller inte, till kortnummer och CVC-kod. Tills dess att sista landet och sista webbshoppen kräver något annat än kortnummer och CVC.kod kommer vi även fortsättni8ngsvis behöva separera kortnummer och CVC-kod fysiskt, på ett bättre och mindre naivt sätt än att ha de på olika sidor av kortet.
Citera
2017-11-25, 20:59
  #57
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
På vilket sätt hjälper kryptering, om apparna har full tillgång till vad som visas på din skärm och var du sätter ditt finger, och har tillgång till nyckelfiler?

Var du trycker på din skärm har man till och med visat kan räknas ut tex genom att analysera "tapp-ljud" som man fångar upp med mikrofonen. Även accelerometern är tillräckligt bra för att veta var du "tappar". Även ögonspårare kan ge ledtrådar.

Genom tillgång till all denna information från din telefon, plus en massa metadata om din telefon, kan det du gör replikeras, antingen på en annan telefon/maskin, eller på din egen mobil när du sover.

Tråden handlar dock inte om vilka alternativ som redan finns, eller inte, till kortnummer och CVC-kod. Tills dess att sista landet och sista webbshoppen kräver något annat än kortnummer och CVC.kod kommer vi även fortsättni8ngsvis behöva separera kortnummer och CVC-kod fysiskt, på ett bättre och mindre naivt sätt än att ha de på olika sidor av kortet.
Inte fan vet jag. Jag antog bara att tekniken lär finnas. Du verkar ju kunna en del, så sätt igång att spåna på en lösning.
Citera
2017-11-26, 22:38
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Meh va? Vem, när och varför vänder någon någonsin på kortet för att intyga om det är äkta eller inte? Aldrig hänt mig och jag närmar mig 40 bast och haft plastkort så fort jag fick ha ett. Till och med rest utan pass med endast Norskt visa kort, med koden bortskrapad.

Det är ju som att bygga och ansöka om bygglov. Fjantigt helt enkelt och det luktar bara överstatlighet


Aldrig i Sverige, ibland i Europa, ofta i Usa.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback