Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 21:06
  #1
Medlem
Skattebrotts avatar
Jag såg att det finns en samlingstråd för korta och nybörjarfrågor men tror ändå min tråd kan passa bättre här trots att jag är närmast nybörjare. Moderator får flytta tråden om annan bedömning görs.

Första gången jag provade cannabis var c:a 10 år sedan. Då fick jag skrattnoja och sen minns jag inte vad som hände. Det var en positiv upplevelse.
Jag har även provat en gång för 7 år sedan och en gång för 2 månader sedan, men då tog jag tydligen inte tillräckligt många bloss för att något skulle hända.
Jag använder inga andra droger och dricker nästan aldrig. Motionerar normalt och äter multivitaminer.

Nu igår köpte jag en pre-rolled joint av Cannabis Sativa som hette L’Orange (23.3% THC, 0.03% CBD, terpenoidprofil: limonene 4.2 mg/g, linalool 3.5 mg/g, betacaryophyllene 2.9 mg/g) på ett dispensary (det är alltså lagligt där jag bor). Jag tog kanske 1-3 djupa bloss och höll kvar röken lagom länge, och lät jointen slockna och väntade 10-20 minuter. Inget alls hände förutom att jag kände mig väldigt milt snurrig, såsom man väl kan göra enbart av att inhalera rök, vilken som helst. Detta upprepades kanske 4-5 gånger. Min sinnesstämning var normal och avslappnad, inte rädd. Sedan efter totalt någon timma och kanske 10-15 bloss kände jag PLÖTSLIGT en ENORMT märkbar effekt (finns ingen chans i helvete att den var placebo om det nu är nån som tror det) som anlände på bara 2 sekunder (!!!), och som sedan höll i sig ända tills 4-5 timmar senare då jag gick och la mig. Men det lustiga var att jag inte kunde beskriva effekten! Bara att den var märkbar, och inte positiv. Låter skitkonstigt, jag vet, men jag kan inte beskriva det tydligare än så. Vad är det för något som säger mig att jag upplever något, när jag varken förnuftsmässigt eller känslomässigt märker av något? Var det ryggmärgen/nervsystemet som gjorde detta?

Jag läste på om cannabisrus och ”green out” men INGEN av de symptom som folk säger sig få, passade in på hur jag kände mig. Jag visste att den sinnesstämning man har från början kommer förstärkas, så jag satte på Family Guy men skrattade inte mer än vanligt eller uppfattade nya nyanser eller nåt sånt.
Jag gjorde en röstinspelning för att samtala med mig själv om vad jag kände. Jag tog också en halv Atarax mot ångest (brukar inte ta Atarax så bara en halv ger stor effekt på mig) och en förkylningstablett (fenefrin) i förhoppning om att den skulle uppväga ruset.

Hunger? Nej inte mer än normalt
Hallicinationer? Nej (förutom ett par timmar senare när huden och ansiktet kändes ”ludet” vid beröring men det kallas väl inte hallucination)
Eufori? Nej, inte ett dugg
Ledsen eller ångest eller panik? Nej
Försämrad motorik? Nej, jag gick inte vingligt eller sluddrade, iallafall inte okontrollerbart.
Förvirring? Nej
Symptom från hjärtat såsom tryck över bröstet eller snabb puls? Nej
Medvetandesänkning? Nej, jag tänkte igenom allt som kunde vara farligt så att jag skulle hålla mig borta från det. Inte spela musik högt så att grannrelationer försämras, inte börja leka med vapnet, inte köra bil, inte bli rånad, inte orsaka nån eldsvåda med gasspisen eller liknande. Även sett i efterhand tycker jag detta var en klok bedömning.
Paranoia? Nej, däremot en befogad försiktighet eftersom jag inte hade varit med om detta förut och inte visste vad som skulle hända härnäst. Jag hade inga känslor av att vara jagad e dyl.
Kroppsliga smärtor eller känslor? Nej, förutom ett par timmar senare då ansiktet kändes ludet vid beröring. Inga symptom på stroke såvitt jag förstår.
Kåt? Nej inte mer än normalt.
Kognitiv försämring? Ja, IQ-nivån verkade sjunka enormt. Jag hade svårt att prata sammanhängande och koherent. När jag frågade mig själv sådana kontrollfrågor som brukar ställas när man vill veta hurpass väl vid medvetande någon är, såsom namn, dagens datum, rabbla alfabetet etc så kunde jag det. Addera två tvåssiffriga tal var svårt men det gick.

Detta låter säkert som en nybörjarerfarenhet i många andras ögon men det hade varit intressant att veta vad som egentligen hände. Speciellt eftersom jag inte kunnat hitta någon som upplevt samma sak. Varför fick jag knappt en enda av de effekter som folk brukar få av cannabis?

Har läst att cannabis kan trigga eventuella andra mentalsjukdomar som ligger latent. När jag läser om demens verkar symptomen påminna om det. Var det pseudodemens jag fick? Eller stroke? Idag verkar jag vara tillbaks till det normala. Och jag har aldrig upplevt någon form av mentala svackor tidigare.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2017-11-23 kl. 21:15.
Citera
2017-11-23, 21:21
  #2
Medlem
0gKolhydraters avatar
Du var bäng hela tiden, det var under dina "två sekunder!!!" som du kom på dig själv och hjärnan gick på högvarv
Citera
2017-11-23, 21:36
  #3
Medlem
blue_no1s avatar
Herregud....

Man blir bäng av hasch. Det borde du väl vara beredd på? Själv hade jag gärna bytt med dig!
Citera
2017-11-23, 22:48
  #4
Medlem
Du blev bäng. Folk inbillar sig att bra cannabis automatiskt gör att du blir på gott humör och skrattar åt allt. Det handlar mer om vilket humör du är i innan du röker - set and setting.

Testa att röka när du är bekväm (kanske hemma i sköna soffan, altanen osv?) och på väldigt bra humör.
Citera
2017-11-24, 01:56
  #5
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wt7
Du blev bäng. Folk inbillar sig att bra cannabis automatiskt gör att du blir på gott humör och skrattar åt allt. Det handlar mer om vilket humör du är i innan du röker - set and setting.

Testa att röka när du är bekväm (kanske hemma i sköna soffan, altanen osv?) och på väldigt bra humör.

Ja jag hade hört om "set and setting"... Men okej, om jag någon dag prövar att röka resten av jointen kommer jag vara på en mer euforisk plats så kanske upplevelsen blir helt annorlunda då?

Tack för er feedback! Skönt att höra att det verkar normalt trots allt.
Citera
2017-11-25, 15:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja jag hade hört om "set and setting"... Men okej, om jag någon dag prövar att röka resten av jointen kommer jag vara på en mer euforisk plats så kanske upplevelsen blir helt annorlunda då?

Tack för er feedback! Skönt att höra att det verkar normalt trots allt.

Ptja det behöver ju inte vara en plats som är mer euforisk - set and setting är inte heller bara vart du röker, det är även sinnesstämningen som du nämnt förut! Sen ska du akta dig att röka för mycket - en joint med 23%igt gräs på ca 0.5g bör man som novis rökare kunna ha i minst 4 sessioner.

Tror ärligt talat att du rökte lite för mycket nu sist - det är då man blir extremt stenad nästan till den grad att ruset blir negativt (om man nu utgår från att du vill t ex bli på bättre humor, skratta mer åt serier osv) Jag personligen vape'ar alltid 0.2g, blir lagom stenad på detta - vill jag "sänka" mig själv totalt så röker jag 0.5-0.6g.

Svårt att rekommendera exakta doseringar osv men testa med att röka totalt 25% av jointen (om du nu rökt halva redan så hälften av det)
__________________
Senast redigerad av wt7 2017-11-25 kl. 15:20.
Citera
2017-11-25, 22:47
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wt7
Ptja det behöver ju inte vara en plats som är mer euforisk - set and setting är inte heller bara vart du röker, det är även sinnesstämningen som du nämnt förut! Sen ska du akta dig att röka för mycket - en joint med 23%igt gräs på ca 0.5g bör man som novis rökare kunna ha i minst 4 sessioner.

Tror ärligt talat att du rökte lite för mycket nu sist - det är då man blir extremt stenad nästan till den grad att ruset blir negativt (om man nu utgår från att du vill t ex bli på bättre humor, skratta mer åt serier osv) Jag personligen vape'ar alltid 0.2g, blir lagom stenad på detta - vill jag "sänka" mig själv totalt så röker jag 0.5-0.6g.

Svårt att rekommendera exakta doseringar osv men testa med att röka totalt 25% av jointen (om du nu rökt halva redan så hälften av det)

Tack för dina kunniga råd!

Ja det stämmer, för min sinnesstämning när jag började var just att vara säkerhetsmedveten och uppmärksam på eventuella effekter (eftersom det var nästan första gången för mig).

Det lustiga var att det först inte hände nästan nånting och sedan att det slog så enormt märkbart och plötsligt, trots att jag trappade upp väldigt långsamt under 1-2 timmar. Jag vet att jag puffade rätt redan initialt. Och ändå så rökte jag totalt bara kanske 10 mm eller max 15-20 mm på jointen, resten är kvar.

Men om jag provar resten så ska jag försöka trappa upp ännu långsammare, och som sagt tänka på att befinna mig i en mer euforisk setting. Och nu när jag vet lite mer så kommer jag inte vara lika enormt säkerhetsmedveten som jag var sist...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback