Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-11-27, 19:24
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vad jag lite mer försökte säga med att riktig intelligens är självbevarelsedrift är att det inte enbart handlar om att inse faran för sitt eget liv och veta att man måste stätta sig i säkerhet. Att springa åt andra hållet är då en väldigt enkel situation man befinner sig i. I mitt exempel ovan är John Rambo ställd inför en egentligen omöjlig situation. När Galt sagt åt piloten att hålla helikoptern stilla efter två missar så är det i stort sett 100% säkert att han träffar med nästa skott. Antingen ett direkt dödligt eller ett som gör att Rambo tappar taget och faller rakt ner och dör. I dessa par sekunder så gör han en beräkning i sitt huvud att att det ovanstående är mer troligt än om han försöker sig på ett hopp rakt ut från klippan ner i trädet och dör ändå. Hoppet i sig, i nästa alla försök, kommer ge samma slutresultat som om han inte hoppar. Alltså döden. Men just den där minimala procentuella chansen att överleva gör att han tar ett beslut att hoppa. Hur många hade gjort det? Säkert ingen som fått högre poäng på ett IQ-test än Rambo. I stort är alltså IQ ett helt värdelöst mått på intelligens. Allt handlar om att hålla sig kvar i livet, oavsett hur dåligt oddset är.

Sen för att knyta an till ämnet i sig. Har människor blivit dummare? Det finns helt enkelt fler människor i världen idag än någonsin tidigare. Man träffar på fler människor om man går på stan än tidigare. De flesta människor har en egen vilja. När man inte håller med en annan människa om en viss åsikt så kan man tycka att denne är "dum". Man träffar idag på fler viljor och åsikter än tidigare.

Olika människor har olika definition av intelligens. Du talar om överlevnadsförmåga som intelligens. Det anser jag vara helt fel - det är ingen konst att överleva, oavsett om du lever i dagens, 1950-talets - eller en "Rambo"-situation. Ganska många hade antagligen tagit samma beslut som Rambo, och hoppat. Att han sedan klarade sig ett tag, berodde naturligtvis på hans militära träning - men han greps ju ett antal dygn senare.

IQ är ju en allmänt vedertagen operationell intelligensdefinition, som nog till en del i vart fall duger som mätare på folks intelligens.

Det finns fler människor idag, ja! Skulle det innebära, att folk inte har blivit dummare, menar du? Att det bara är åsiktsspektrat som ökat? Jag håller inte med dig där heller.
Citera
2017-11-27, 19:33
  #98
Medlem
Om man som bidragsluder och prostituerad knullar och får barn med negrar, fransmän, latinamerikaner, japaner, amerikaner och muslimer som kommit till Sverige för att de själva har låg intelligens, ingen talang, är kriminella avskum och är kommunister så faller ju intelligensen som en sten. Om man som luder hakat i någon bara för att få barn och därmed alla bidrag som ensamstående faller intelligensnivån som en sten och ungen blir kriminell sedan. Sedan har vi en lärarutbildning där alla som söker kommer in, även knarkare.

Det finns för många bidragsluder och avskum i detta land. det finns en anledning varför PISA resultaten faller från år till år. Varför ha ambitioner när man kan vara kriminell och samtidigt dra bidrag utan att göra något.
Citera
2017-11-28, 12:56
  #99
Medlem
Hur mycket "smartare" kanvi bli som människor då?

När har vi "toppat/peakat"?

En tanke anföll mig nu och sannolikt har jag läst/hört något tidigare alternativt ingår i det "kollektiva" medvetandet som gör att likartade tankemönster kommer producera likartade tankar på olika platser ungefär samtidigt och i stigande grad allteftersom vi blir fler på denna jord, har vi redan maxat vad vi kan få ut i nuvarande form?

Alltså, är det så att grundkunskapskravet redan nu är så högt att nya upptäckter inte hinns med innan kroppen lägger av?
Eller har vi ett tag kvar? Men det kan inte vara så länge innan vi bara hinner lära och förstå grunden vi ska vidareutveckla.

Vad har i då för alternativ?

Som jag ser det om vi inte utvecklar nya egenskaper typ tankeöverföring vilket jag finner osannolikt i vår nuvarande form så måste vi ta hjälp.
En hjälp skulle vara kloning men det verkar vara extremt kontroversiellt i vårt religiösa samhälle så jag ser det som svårt, potentiellt bästa vägen men svårt i dagens klimat och bästa vägen för vi kan själva styra vart det tar vägen.
Kan man klona mitt medvetande i en ny kropp och ge mig lika lång tid att utvecklas fast från min nuvarande kunskap så har vi tagit ett stort steg.

Andra alternativ är att "tanka" över kunskap från tidigare generationer i nästa vilket skulle kunna fungera med det förutsätter ju att den som får kunskapen faktiskt kan hantera och använda den med men med stort antal personer kommer ett gäng funka, frågan är hur bra då man trots kunskapen ändå har en lång inlärningstid.

Förlänga livet då? Finns potential men frågan är ju hur långt livet kan bli utan att nedbrytandet av hjärnan och kroppen motverkar utvecklingen men det är något att fundera på.

Sen finns ju AI, det verkar vara vägen vi valt om man ser på vår samtid, den har potential att ta oss vidare Men samtidigt göra oss själva dummare Och, vi saknar förmågan att styra vart den tar oss då När AI väl är medveten om sig själv så lär den bli lika lynnig som vi själva är och i första hand se till sitt eget bästa..
Har vi då själva "dummat" ner oss när detta händer, vilket allt tyder på, så kommer AI att "skydda" oss från oss själva och vår dumhet varesig vi så önskar eller inte.

Det finns de som säger att detta började hända för en 10år sedan, vi vet bara inte om det än..
Citera
2017-11-30, 11:05
  #100
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Olika människor har olika definition av intelligens. Du talar om överlevnadsförmåga som intelligens. Det anser jag vara helt fel - det är ingen konst att överleva, oavsett om du lever i dagens, 1950-talets - eller en "Rambo"-situation.

Det är precis det jag talar om. Intelligens är överlevnadsförmåga och självbevarelsedrift. I det dagliga livet är vi här i västvärlden väldigt skyddade av de samhällssystem som vi skapat genom åren. Men det räcker med att ett litet missöde inträffar och panik bryter ut. För inte tala om dagens stadsmänniskor som hamnar i naturen och ska överleva under en längre period. Då kommer de flesta trilla av pinnen. Då är IQ helt värdelöst.

Citat:
Ganska många hade antagligen tagit samma beslut som Rambo, och hoppat. Att han sedan klarade sig ett tag, berodde naturligtvis på hans militära träning - men han greps ju ett antal dygn senare.

Det tror jag knappast. De flesta hade klamrat sig kvar och hoppats att Galt ska ta sitt förnuft till fånga och sluta skjuta (lyssna på sheriffen), alternativt att pappa staten ska rädda dem. Å andra sidan så skulle nästan ingen idag hamna i den situationen eftersom väldigt få hade lyckats ta sig ur polisstationen till att börja med. Att Rambo senare greps är irrelevant eftersom när han tagit sig förbi vägspärren med lastbilen så återvände han till den lilla staden för att hämnas. Han hade kunnat fly och aldrig återvänt. När han beslöt sig att återvända så satte han sig, i en även för honom, omöjlig situation. Märk också att han hade minst ett helt patronbälte kvar men slängde av sig det för att han visste att den här gången så var han fast. Det tyder också på hög intelligens.

Citat:
IQ är ju en allmänt vedertagen operationell intelligensdefinition, som nog till en del i vart fall duger som mätare på folks intelligens.

IQ må vara allmänt vedertaget men det finns fortfarande inget faktiskt användningsområde för att implementera kvoten. Man kan ha sin IQ-kvot inramad och hängandes på väggen. Det är ungefär allt den duger till.

Citat:
Det finns fler människor idag, ja! Skulle det innebära, att folk inte har blivit dummare, menar du? Att det bara är åsiktsspektrat som ökat? Jag håller inte med dig där heller.

Jag böjer mig nog att hålla med dig om att det finns fler "dummare" människor idag och att det inte enbart beror på att det finns fler människor. Jag reviderar min ståndpunkt här. Varför är det i sådana fall så? Det måste vara informationstekniken som är fördummande för massorna. Det och all WiFi-trafik som skär igenom allt, även hjärnsubstans. Det är ju det enda nya som tillkommit hos mänskligheten.
Citera
2017-11-30, 18:27
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är precis det jag talar om. Intelligens är överlevnadsförmåga och självbevarelsedrift. I det dagliga livet är vi här i västvärlden väldigt skyddade av de samhällssystem som vi skapat genom åren. Men det räcker med att ett litet missöde inträffar och panik bryter ut. För inte tala om dagens stadsmänniskor som hamnar i naturen och ska överleva under en längre period. Då kommer de flesta trilla av pinnen. Då är IQ helt värdelöst.



Det tror jag knappast. De flesta hade klamrat sig kvar och hoppats att Galt ska ta sitt förnuft till fånga och sluta skjuta (lyssna på sheriffen), alternativt att pappa staten ska rädda dem. Å andra sidan så skulle nästan ingen idag hamna i den situationen eftersom väldigt få hade lyckats ta sig ur polisstationen till att börja med. Att Rambo senare greps är irrelevant eftersom när han tagit sig förbi vägspärren med lastbilen så återvände han till den lilla staden för att hämnas. Han hade kunnat fly och aldrig återvänt. När han beslöt sig att återvända så satte han sig, i en även för honom, omöjlig situation. Märk också att han hade minst ett helt patronbälte kvar men slängde av sig det för att han visste att den här gången så var han fast. Det tyder också på hög intelligens.



IQ må vara allmänt vedertaget men det finns fortfarande inget faktiskt användningsområde för att implementera kvoten. Man kan ha sin IQ-kvot inramad och hängandes på väggen. Det är ungefär allt den duger till.



Jag böjer mig nog att hålla med dig om att det finns fler "dummare" människor idag och att det inte enbart beror på att det finns fler människor. Jag reviderar min ståndpunkt här. Varför är det i sådana fall så? Det måste vara informationstekniken som är fördummande för massorna. Det och all WiFi-trafik som skär igenom allt, även hjärnsubstans. Det är ju det enda nya som tillkommit hos mänskligheten.

Det är bra, att du reviderat din ståndpunkt! Det finns en rad orsaker till den utbredda fördumningen idag. En viktig faktor är skolan och de successivt sänkta kraven på kunskaper och ordning där. Jag anser, att det är logiskt; arbetar man inte intellektuellt och använder hjärnan, blir man dummare. Finns det inte studiero i klassrummen, blir inlärningen lidande.

Idag läser man i tidningarna om lärarstudenter, som inte kan läsa och skriva svenska ordentligt! Bara ett exempel, bland många.

Att internet och informationstekniken i sig skulle fördumma folk, tror jag absolut inte på. Problemet är väl, att man inom skolan givit avkall på krav på att eleverna t. ex. ska kunna skriva för hand. Man har låtit eleverna sitta med datorerna och skippat mycket av den gamla läroplanen, vilket är förödande.

Lägre nivå på TV-underhållning, sämre filmer, alltmer ointressant litteratur som utges. Und so weiter...allt bidrar till den gradvisa fördumningen. Listan kan göras längre, men just nu hinner jag inte.
Citera
2017-12-10, 22:56
  #102
Medlem
Det beror säkert på en mängd olika anledningar. Ohälsan ökar i hela västvärlden, särskilt i USA. Vi Européer är inte riktigt lika illa däran men sjukdomar som cancer, allergier, autism, adhd, demens ökar även här.

Jag tror att den främsta anledningen till den ökade ohälsan (och därmed minskad IQ) beror på ogräsmedlet Glyfosat.

Köp ekologisk mat och undvik besprutad mat till varje pris...
Citera
2017-12-11, 08:36
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
IQ har ingenting med smartness att göra. Inte heller har det något att göra med kritiskt tänkande. Det är först i riktiga krissituationer som en människas riktiga intelligens kommer fram. T ex vid katastrofer, terrordåd, ensam på en öde ö eller när man är ställd inför fara för sitt eget liv m m.

Jag brukar ge exemplet filmen First Blood (Rambo). Det är riktigt intelligens. Speciellt hoppet från klippan ner i trädet. Annars skjuter Galt honom från helikoptern. Riktigt intelligens är självbevarelsedrift.

https://www.youtube.com/watch?v=WQxD_aBP5U0


Hehe ditt inlägg gjorde hela min dag.
Citera
2017-12-17, 00:18
  #104
Medlem
Jag hör detta från en vän som besöker Sverige ibland. Jag har inte bott där på 15 år, eller besökt eller talat med annat än familj på 10 år.

Han säger att svenskar är väldigt elaka numera. Jag vill inte drar ner tonen på samtalet så vi talar inte mycket om Sverige/. Hur som, hur uttrycker sig denna elakheten?

Är det endast i medierna? Eller märker man det också på typ ICA?
Citera
2017-12-17, 00:25
  #105
Medlem
Herr.Dittlings avatar
När det gäller enkel huvudräkning, så är svaret tveklöst, ja.
Citera
2017-12-17, 00:26
  #106
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det sade min mamma i alla fall. Själv har jag ingen aning, jag försöker ha så lite umgänge med homo sapiens det bara går.

Skulle jag lägga något till listan, skulle det vara kapitalism och peng väsen; det har djävulen skapat.

Exakt. Kapitalism = narcissism = efterblivna självupptagna äckliga egoistiska människor.
Citera
2017-12-21, 21:39
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Om jag jämför med bara 20 år sen. Jag tänker på medelsvensson. Folk i vardagen. Människor har blivit dummare. Jag har också märkt att folk blivit elakare och har mindre självinsikt. Jag funderar på vad det kan bero på.

Kan det vara vad vi äter?

Föroreningar?

Curlingföräldrarkulturen?

Evolutionen? (gud förbjude)

Vad tror ni?

Alternativa teorier till ovan?

Något i vattnet, kanske. Men det kan också vara att det anses normalt att vara paranoid och inbillningssjuk. Grunden är en allmän misstro till samhället och dess myndigheters förmåga att solidariskt bistå vid kriser av olika slag. Folkhemmets fall. Istället söker man konflikt för att eliminera konkurrenter, redan i sandlådan. Religion spelar också större roll och den fördummar ofta.
Citera
2018-01-07, 04:24
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Människor är lata, med dagens massmedia och internet så behöver du inte ens tänka själv.

Bara att gå in på valfri sida, så får du veta vad du ska tycka, vad någon har sagt och inte sagt och vad sombegentligen menades - allt du behöver göra är att lita på att någon annan aldrig ljuger och är ofelbar (fast du är för lat för att ens bry dig, eller kolla upp källan).
This.
Här tror jag vi har en av de huvudsakliga anledningarna. En digitaliserad smartphone-värld där det finns genvägar till allt, tillochmed kunskap (folk lär sig bara ytligt om saker via ett snabbt besök på wikipedia istället för att exempelvis läsa en bok där man lär sig med mer substans och djup). Bristen på hjärnstimulans gör folk mentalt handikappade och förlorar omdömet. Källkritik sträcker sig sällan längre än en snabb googling längre.
Samtidigt ökar nog intelligensen tror jag bland de som bryr sig och hänger med i utveckling, vilket skapat klyftor. Detta är såklart enbart teorier men en uppfattning jag skapat mig via ändlösa reflektioner och observationer av folks överlag kortasiktiga och primala beteende på bla sociala nätverk. Detta tror jag nödvändigtvis inte är klass eller åsiktsrelaterat då vi alla tänker åt olika håll. Det stora problemet är när folk inte ens tänker i någon riktning. Men det är nog såklart enbart en av alla anledningar.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback