Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 19:15
  #1
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Imorgon drar världscupen på längdskidor 2017-18 igång, man gör det med en minitour i finska Ruka.

Fredag
12.20-14.20 SVT1
SKIDOR: Herrarnas och damernas klassiska sprint från Ruka, Finland
(Kvalet börjar kl 10 men TV-produceras inte)

Lördag
10.45-11.50 SVT1
SKIDOR: Damernas 10 km klassiskt från Ruka, Finland

12.30-13.55 SVT1
SKIDOR: Herrarnas 15 km klassiskt från Ruka, Finland

Söndag
09.45-10.20 SVT1
SKIDOR: Jaktstart damer 10 km fristil

12.00-12.45 SVT1
SKIDOR: Jaktstart herrar 15 km fristil

Startlistor och resultat: https://data.fis-ski.com/dynamic/eve..._suchsector=CC
__________________
Senast redigerad av R.O.S.H 2017-11-23 kl. 19:17.
2017-11-23, 19:25
  #2
Medlem
R.O.S.Hs avatar
I startlistan kan man konstatera att Haag antagligen kommer vara i virtuell världscupsledning ett tag, och troligen och Ida. Och förhoppningsvis även Stina, inte bara virtuell sådan.

Att Kläbo är den ende seedade U23-åkaren i fältet. Så i år lär han leda U23-cupen från start till mål. I fjol ledde ju Svensson de första 6 minuterna.

Att startlistan är baserad utifrån fjolårets totala världscupställning, de 30 första, och som kommer till start, är de seedade som går först. Därefter kommer de egentliga seedade fältet.
2017-11-23, 19:40
  #3
Medlem
rainbowias avatar
Klagat lite på tunna startlistor. USAs damer är hela 8 till antalet. Där ibland Julia Kern som var med i Canadatouren i våras med en 24e plats i den fristilssprinten (mycket tack vare tur i lottningen). Toppas detta är en av 500 frågor som snurrar. Då kör vi!
2017-11-23, 20:16
  #4
Medlem
Thax21s avatar
Kan morgondagens tio stycken vara det största antalet damer vi har ställt upp med i en vc-tävling när vi inte har haft nationell kvot?

Tror i alla fall aldrig vi har haft så god chans att få med så många från kvalet, jag ger faktiskt samtliga en chans att ta sig vidare. Alla samtidigt lär dock inte hända. Det finns fem klara som jag ser det; Stina, Ida, Kalla, Falk och Sömskar. Settlin gjorde ett bra kval och sin bästa tävling i världscupen när hon var med i Ruka för två år sedan, och brukar klara kvalen i världscupen. Såg visserligen inte så bra ut i söndags men det kan bero på lite trötthet efter att ha tävlat båda dagarna innan (till skillnad mot de flesta andra svenskor och flera av sprintryskorna). Nordström har haft en förmåga att klara sig vidare som en av de sista, samma sak om trötthet i söndags men med tre tävlingar kan sägas där. Dyvik gjorde inget vidare kval heller i söndags, men bör ha en stigande formkurva efter att ha varit sjuk strax innan Gällivare. Är hon "bara" på fjolårsnivån kommer hon gå vidare. Sundling gjorde nog sin bästa klassiska sprint i karriären i söndags, rätt bra kval också. Stigande form förhoppningsvis, och var väldigt nära att kvala i minitouren i Lillehammer för ett år sedan. Bör därmed ha en chans. Haag är väl sist i ledet, men jag tycker faktiskt hon har chansen. Var likt Sundling mycket nära i Lillehammer ifjol, visserligen är startfältet kanske ännu bättre nu, men jag tror också Haag är bättre. Missgynnas möjligtvis av startnummer ett dock. Så normalt utfall 6-7 vidare?

På herrsidan blir det väl inte lika roligt i kvalet imorgon, bara Halfvarsson och Peterson som är klara. Thorn ger jag helt okej chanser också. Hellner gick vidare i Lillehammer ifjol, men i Ruka är hans facit bedrövligt. Westberg gjorde bra ifrån sig i söndags för att vara honom, men nu kommer det inte räcka. Gustav Eriksson ska inte ha nivån överhuvudtaget. Burman och Richardsson? Nej, bara nej.
Mycket MYCKET tråkigt med Oskar Svenssons sjukdom.

Såg också att Nordström fick ett gult kort i sprinten i söndags (för incidenten/erna mot Ribom får man väl anta), och noterade att Bolshunov har ett gult kort sedan rullskid-VM. Det tycker jag är fel, borde inte belasta längdskidsäsongen.

Kan eventuellt snöa under tävlingarna imorgon. Kan bli lurigt.
2017-11-23, 20:46
  #5
Medlem
Alkibiadess avatar
Två norskor som det bli intressanta att förlag under minitouren är Tiril Weng och Ragnhild Haga, i alla fall utifrån hur de åkte i den norska premiären. Även Tyskan Katharina Hennig blir intressant att följa. Är Johanna Matintalo den finska som är mest intressant att följa?
2017-11-23, 22:05
  #6
Medlem
Jag tycker att alla damer har en kvalificeringschans i sprinten. Men säg att 7 fixar det då eftersom man till viss del kommer slå ut varandra. Nordström, Dyvik och Settlin måste definitivt kvala bättre än i Gällivare för att gå vidare och Haag måste göra ett liknande (bra) kval. Jag tror inte att Haag blir sämsta svenska imorgon, sen om det räcker till topp30 får vi se. Känner mig inte helt säker på var jag har Sömskar i det klassiska, men hon är trolig sett till kvalet ifjol och kvalet i helgen som var. Övriga fem ska vidare.

På herrsidan vore det bra att få med sig tre. Klar risk att det bara blir två, dock.
2017-11-23, 22:21
  #7
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag tycker att alla damer har en kvalificeringschans i sprinten. Men säg att 7 fixar det då eftersom man till viss del kommer slå ut varandra. Nordström, Dyvik och Settlin måste definitivt kvala bättre än i Gällivare för att gå vidare och Haag måste göra ett liknande (bra) kval. Jag tror inte att Haag blir sämsta svenska imorgon, sen om det räcker till topp30 får vi se. Känner mig inte helt säker på var jag har Sömskar i det klassiska, men hon är trolig sett till kvalet ifjol och kvalet i helgen som var. Övriga fem ska vidare.

På herrsidan vore det bra att få med sig tre. Klar risk att det bara blir två, dock.
Senast Sömskar inte klarade ett kval i klassiskt var nästan fyra år sedan, Asiago december 2013. Senast icke-klarade kval öht Davos 2014 (fristil) därefter 15 raka topp 30, varav 7 klassiska. I kombination med kvalet i söndags kan du vara helt lugn.

Jag var istället lite osäker på Sundling, men den osäkerheten kanske egentligen inte är så befogad. Fick för mig att det var några fler gånger hon misslyckats i klassiska kval, men det visade sig bara vara två stycken när jag kollade biografin. Visserligen har hon ju aldrig klarat det heller, men hon är bättre nu (tror jag) och var ändå väldigt nära båda de två gångerna. Så jag höjer väl till 5½ säkra, och i kombination med att du har Sundling som säker så kan vi nog räkna in 6 damer redan från början imorgon
2017-11-23, 22:28
  #8
Medlem
Möjligt att kvalchanserna för Sömskar inte riktigt går att göra efter helhetsbilden i klassisk sprint. Hon är helt klart bättre på att kvala. Även om hon skulle kvala topp10 så är man ju tveksam till om hon går till semifinal, liksom. Medan jag känner lite tvärtom med Dyvik, kan se henne kvala som 25:a men gå till semi imorgon.
2017-11-24, 01:42
  #9
Medlem
Evenemanget heter Ruka Nordic 2017, mod kan kanske ändra rubriken.

Ser ut att bli drivsnö som sätter sig i spåren, nackdel att gå först.

Tjekaleva sjuk, Shapovalova ersätter.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är Johanna Matintalo den finska som är mest intressant att följa?
På 10km klassiskt lördag, ja. I övriga discipliner tror jag inte hon håller, även om hon egentligen borde ha egenskaper för att åka fort i sprint med tanke på att hon presterat hyfsade tider på 400m och 800m löpning.

På söndag skate är Piippos sträcktid intressant. Väntar mig VC poäng där. Men hon lär starta låångt bak för hon är svag i sprint och klassiskt.
2017-11-24, 03:58
  #10
Medlem
Alkibiadess avatar
En stor fråga när det gäller damsprinten är väl vem som kommer komma trea. För att någon annan skulle kunna rå på Stina eller Falla det tror jag inte. Weng och Östberg imponerade inte i den norska premiären, Eide kanske av norskorna. Falk tycker jag inte visade tillräcklig bra form i Gällivare. Pärmäkoski kanske av finskorna men de finska åkarna tycker jag är svårvärderade pga en del sjukdomsproblem. Matveeva och kanske också Belorukova även om Matveeva var bäst i Gällivare. Kowalczyk har inte imponerat men hon brukar å andra sidan inte vara i riktig bra form i början av säsongerna. Lite lika med amerikanskorna.
2017-11-24, 06:44
  #11
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Vad är rekordet i antal poängplockare i ett lopp för Sverige? Ej Vasaloppet
2017-11-24, 07:15
  #12
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Vad är rekordet i antal poängplockare i ett lopp för Sverige? Ej Vasaloppet

Var väl 12 st i slottsprinten för några år sedan.
-----

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback