Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 17:36
  #1
Medlem
Jag och polaren ingick ett "avtal" för ett par månader sen där jag gav honom en större mängd pengar som han skulle använda för att sälja harsch, och förhoppningsvis få en vinning och kunna betala tillbaka mig snarast. Som pant gav han mig en 50g PAMP guldtacka i sin original förpackning, som han hävdar att han fått i konfirmationspresent, som jag fick sälja om hans affärer gick dåligt. Nu har han meddelat att han inte tror att han kommer få tillbaka pengarna och sagt att jag kan sälja guldet.
Jag vet bara inte hur jag bör göra. På väletablerade köpare som guldbrev säger de att man kan behöva bevisa att du är ägaren av guldet, men hur stor risk är det att det händer, å hur ska man ens kunna bevisa det?? Eller bör man försöka och sälja till någon halvseriös pantbank i stan?
Citera
2017-11-23, 17:46
  #2
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boastrom
Jag och polaren ingick ett "avtal" för ett par månader sen där jag gav honom en större mängd pengar som han skulle använda för att sälja harsch, och förhoppningsvis få en vinning och kunna betala tillbaka mig snarast. Som pant gav han mig en 50g PAMP guldtacka i sin original förpackning, som han hävdar att han fått i konfirmationspresent, som jag fick sälja om hans affärer gick dåligt. Nu har han meddelat att han inte tror att han kommer få tillbaka pengarna och sagt att jag kan sälja guldet.
Jag vet bara inte hur jag bör göra. På väletablerade köpare som guldbrev säger de att man kan behöva bevisa att du är ägaren av guldet, men hur stor risk är det att det händer, å hur ska man ens kunna bevisa det?? Eller bör man försöka och sälja till någon halvseriös pantbank i stan?
Det är ditt guld, du har fått det i present, ingen begär kvitton på presenter. Kolla stämplarna så att du fick guldet efter att tackan tillverkades.
Allternativt be din kompis skriva ett kvitto på att du har köpt guldet av honom.
Pantbanken köper inte guld, pantbanken belånar guld, det är en dålig affär för dig om du inte tänker lösa ut guldet när lånet löper ut.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-11-23 kl. 17:50.
Citera
2017-11-23, 18:07
  #3
Medlem
om ts inte löser ut guldet så går det på auktion

Säljs varan med vinst, tillfaller överskottet alltid kunden, som alltid meddelas skriftligen. Om den säljs med förlust, d.v.s. inte täcker lånets kostnader, står Pantbanken för förlusten. Kunden blir aldrig återbetalningsskyldig.
http://pantbanken.info/pengar-pa-nagra-minuter/
Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-11-23, 19:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är ditt guld, du har fått det i present, ingen begär kvitton på presenter. Kolla stämplarna så att du fick guldet efter att tackan tillverkades.
Allternativt be din kompis skriva ett kvitto på att du har köpt guldet av honom.
Pantbanken köper inte guld, pantbanken belånar guld, det är en dålig affär för dig om du inte tänker lösa ut guldet när lånet löper ut.
Åkej tack för snabbt svar.
Mindre viktig fråga, tackan är förseglad i en plastförpackning, men är det bäst att skicka den i sin förpackning eller ta ur den å skicka.
Citera
2017-11-23, 19:42
  #5
Medlem
trottwells avatar
Räkna

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om ts inte löser ut guldet så går det på auktion

Säljs varan med vinst, tillfaller överskottet alltid kunden, som alltid meddelas skriftligen. Om den säljs med förlust, d.v.s. inte täcker lånets kostnader, står Pantbanken för förlusten. Kunden blir aldrig återbetalningsskyldig.
http://pantbanken.info/pengar-pa-nagra-minuter/
Med vänlig hälsning
t
Ja vist, det är självklarheter. Att citera text från pantbankens hemsida kan alla göra, att räkna är tydligen svårare, TS får AVSEVÄRT sämre ”betalt” för guldet hos pantbanken. Pantbanken belånar inte guldet till marknadspris. Pantbanken räknar bort räntan, auktionskostnad, risken etc allt detta får TS betala genom skillnaden mellan belåningsvärde och marknadspris.

Jämför dessa priser med att sälja guldet på riktigt, om du skall sälja guldet då är belåning ett mycket dåligt alternativ.

https://www.sefina.se/guldpriser/

Jämfört med att sälja till Tavex.

https://tavex.se/sv/salja-guld/
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-11-23 kl. 19:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback