Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-23, 16:23
  #1
Medlem
Av olika skäl, var jag väldigt stressad, när jag hämtade mitt nya ID-kort. Efteråt upptäckte jag, att jag hade missat en bokstav i mitt efternamn.

Kan det ställa till några problem för mig?
Citera
2017-11-23, 16:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Kan det ställa till några problem för mig?

Ja.
Citera
2017-11-23, 16:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Av olika skäl, var jag väldigt stressad, när jag hämtade mitt nya ID-kort. Efteråt upptäckte jag, att jag hade missat en bokstav i mitt efternamn.

Kan det ställa till några problem för mig?

Eftersom du säger ID-kort, så handlar det om nationellt id-kort?

Där skriver man på en extra gång på baksidan och då gör det väl inget. Vid kontroll tittar man väl på framsidan av kortet ?
Citera
2017-11-23, 16:30
  #4
Medlem
När du signerade? För jag hoppas att de tryckta uppgifterna på kortet kommer från folkbokföringen och inte vad den sökande själv hittar på?
Citera
2017-11-23, 16:33
  #5
Medlem
Krusensnorres avatar
Om det var när du signerade så gör det väl inte så mycket
Citera
2017-11-23, 16:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workeatsleeprepeat
Ja.
Det var precis ett sådant konstruktivt svar, som jag hoppades på.
Citera
2017-11-23, 16:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Eftersom du säger ID-kort, så handlar det om nationellt id-kort?

Där skriver man på en extra gång på baksidan och då gör det väl inget. Vid kontroll tittar man väl på framsidan av kortet ?
Förhoppningsvis är det så. Jag tänkte bara, att det fanns någon anledning till, att jag skulle skriva min namnteckning på baksidan av kortet.
Citera
2017-11-23, 17:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Det var precis ett sådant konstruktivt svar, som jag hoppades på.

Du frågade "Kan det ställa till några problem för mig?" och jag svarade med ett "ja" vilket är ett korrekt svar på din fråga. Vill du ha ett utförligt svar får du precisera din fråga.
Citera
2017-11-23, 17:15
  #9
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag tänkte bara, att det fanns någon anledning till, att jag skulle skriva min namnteckning på baksidan av kortet.

Jag misstänker att det är för att förhindra att någon på myndigheter tar ut leg i ditt namn, och sedan påstår att det är du som ansökt. Jag fick också skriva på, på ett av sidorna i passet.

De tryckta uppgifterna, inkl den tryckta namnteckningen, är de som gäller när det kommer till att hämta ut t.ex. saker på posten, öppna bankkonton m.m.
Citera
2017-11-23, 17:52
  #10
Medlem
Lyckades göra samma sak när jag hämtade ut nytt ID för ett litet tag sen, tryckta texten stämmer korrekt men där jag själv skrev så syns en av bokstäverna väldigt dåligt eller knappt inte alls men inte fått problem än. Sen skriver man en gång på baksidan också.
Citera
2017-11-23, 18:23
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Lyckades göra samma sak när jag hämtade ut nytt ID för ett litet tag sen, tryckta texten stämmer korrekt men där jag själv skrev så syns en av bokstäverna väldigt dåligt eller knappt inte alls men inte fått problem än. Sen skriver man en gång på baksidan också.

I en signatur syns ju långt ifrån alla bokstäver. Knappt någon i vissa sigmaturer.

Eller har jag missförstått frågan?
Citera
2017-11-23, 18:44
  #12
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag misstänker att det är för att förhindra att någon på myndigheter tar ut leg i ditt namn, och sedan påstår att det är du som ansökt. Jag fick också skriva på, på ett av sidorna i passet.

De tryckta uppgifterna, inkl den tryckta namnteckningen, är de som gäller när det kommer till att hämta ut t.ex. saker på posten, öppna bankkonton m.m.

Och varför skulle någon på en myndighet ta ut ett leg i någon annans namn?
Nog för att myndigheterna kan hitta på mycket skit men så långt har de inte gått än..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback