Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-23, 20:59
  #25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Läsaren har jag. Kortet skickas ut centralt och det tar minst en vecka. Jag behöver det senast måndag.

Så jag skulle döda mitt bank-ID som jag idag har på mobilen och som funkar klockrent bara för den här sakens skull? Är inte ens säker på att dom hjälper till med sånt på en bank.

Jaja, jävla tjafs om att det ska verifieras första gången men duger det inte att jag dyker upp där i egen hög person och legitimerar mig?? Vid såna "oviktigheter" som när lagfarter ska övertas och större lån ska skrivas om så duger det minsann inte med en elektroniska signatur via dosa utan då måste man vara där in person. Vad är skillnaden?

Du behöver inte döda något bank-id. Misstaget du gjorde var att låta din inloggning till shb dö utan åtgärd och sedan tror du att de skall acceptera en annan utgivares bankid helt utan kontroll?

Det är bara vid första inloggningen som du behöver verifiera ditt bank-id, tror alla bankerna kräver koddosan/skrapkoder vid vissa manövrar. Rätt väg att gå är alltså att se till att skaffa riktigt inlogg till banken och inte förlita dig enbart till bankid utgiven av annan.

Tänk om, tänk rätt. Banken skyddar dig mot dig själv just nu....
__________________
Senast redigerad av sucuk 2017-11-23 kl. 21:01.
Citera
2017-11-23, 21:07
  #26
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du behöver inte döda något bank-id. Misstaget du gjorde var att låta din inloggning till shb dö utan åtgärd och sedan tror du att de skall acceptera en annan utgivares bankid helt utan kontroll?

Det är bara vid första inloggningen som du behöver verifiera ditt bank-id, tror alla bankerna kräver koddosan/skrapkoder vid vissa manövrar. Rätt väg att gå är alltså att se till att skaffa riktigt inlogg till banken och inte förlita dig enbart till bankid utgiven av annan.

Tänk om, tänk rätt. Banken skyddar dig mot dig själv just nu....

BankID skriver själv på BankID.com att alla utfärdade ID har samma värde oavsett utfärdare.

Citat:
Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det. Det innebär att du inte behöver hålla reda på vilken bank som utfärdat din kunds e-legitimation när du använder BankID i dina tjänster. En enda lösning ger tillgång till samtliga kunder som har BankID e-legitimation.
Citera
2017-11-23, 21:09
  #27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
BankID skriver själv på BankID.com att alla utfärdade ID har samma värde oavsett utfärdare.

Id't ja men BANKEN kräver att just DET id't skall verifieras - dvs det är inte det faktum att id't är utfärdat av annan som skapar problemet utan att TS aldrig tidigare använt det mot den banken.

Processen är högst troligt likvärdig hos alla bankerna som utfärdar bankid, normalt genomgår man denna process i samband med att man skapar id't.
Citera
2017-11-23, 21:16
  #28
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Id't ja men BANKEN kräver att just DET id't skall verifieras - dvs det är inte det faktum att id't är utfärdat av annan som skapar problemet utan att TS aldrig tidigare använt det mot den banken.

Processen är högst troligt likvärdig hos alla bankerna som utfärdar bankid, normalt genomgår man denna process i samband med att man skapar id't.

Mot den utfärdande banken kan jag köpa det, men när det väl är gjort så ska ju alla andra lita på det, inklusive andra banker.
Citera
2017-11-23, 21:20
  #29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Mot den utfärdande banken kan jag köpa det, men när det väl är gjort så ska ju alla andra lita på det, inklusive andra banker.

Nej, varför det? Låter som hål i huvudet om du frågar mig. Jag använder oftast mobilt bank-id för att logga in på banken men har givetvis koddosa hemma, det är trots allt huvudinlogg till banken. Mobilt bank-id är bara ett komplement.

Det är ett fullständigt vettigt krav att man skall verifiera sig när man loggar in med ett nytt bank-id för första gången. Jag skulle snarare bli orolig om bankerna gjorde som du beskriver....
Citera
2017-11-23, 21:32
  #30
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, varför det? Låter som hål i huvudet om du frågar mig. Jag använder oftast mobilt bank-id för att logga in på banken men har givetvis koddosa hemma, det är trots allt huvudinlogg till banken. Mobilt bank-id är bara ett komplement.

Det är ett fullständigt vettigt krav att man skall verifiera sig när man loggar in med ett nytt bank-id för första gången. Jag skulle snarare bli orolig om bankerna gjorde som du beskriver....

Verkar som några av de stora håller på med sånt, men de är snarare undantag. Att kalla mobilt bank-id för "bara ett komplement" är inte som verkligheten ser ut idag. Smidigheten i det gör att alla andra inloggningsmetoder snart är förpassade till att bli backupalternativ, om de inte redan är det.
Citera
2017-11-23, 21:39
  #31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Verkar som några av de stora håller på med sånt, men de är snarare undantag. Att kalla mobilt bank-id för "bara ett komplement" är inte som verkligheten ser ut idag. Smidigheten i det gör att alla andra inloggningsmetoder snart är förpassade till att bli backupalternativ, om de inte redan är det.

Verkar snarare som att alla utgivarna kör samma race, antar att det är ett krav i bank-id.

Smidighet och säkerhet kommer alltid vara motpoler, smidighet får aldrig gå före säkerhet alltså kommer mobilt bankid förbli ett komplement. Hur skulle du göra när ditt mobila bankid går ut eller din telefon går söner? Jo då plockar du givetvis fram ditt huvudinlogg - koddosan

Folk är för jävla slappa idag, vad är problemet med att behöva plocka fram en dosa vid några få tillfällen?
Citera
2017-11-23, 21:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Läsaren har jag. Kortet skickas ut centralt och det tar minst en vecka. Jag behöver det senast måndag.

Så jag skulle döda mitt bank-ID som jag idag har på mobilen och som funkar klockrent bara för den här sakens skull? Är inte ens säker på att dom hjälper till med sånt på en bank.

Jaja, jävla tjafs om att det ska verifieras första gången men duger det inte att jag dyker upp där i egen hög person och legitimerar mig?? Vid såna "oviktigheter" som när lagfarter ska övertas och större lån ska skrivas om så duger det minsann inte med en elektroniska signatur via dosa utan då måste man vara där in person. Vad är skillnaden?
Det kanske skulle vara lika säkert. Orkar inte riktigt grotta ner mig i alla detaljer.

Men det jag tycker du missar här är att när man tar fram en säkerhetslösning ligger fokus på att täppa till alla säkerhetshål. Inte på att täppa till alla bekvämlighetshål.

Är det möjligt att de är onödigt strikta i just det här scenariot? Japp. Är det möjligt att orsaken är att fallet "någon har glömt/skitit i att förnya sitt inloggningskort i flera år och behöver nu fixa med sina konton med kort varsel" var tämligen lågprioriterat eller inte ens påtänkt? Japp.

Du påminner rätt mycket om en annan tråd jag läste här där någon skulle köpa tobak, men legget hade nyss gått ut. TS gnällde som fan på den korkade personalen. Ingenstans tyckte han att han hade någon egen del i det som struntat i att förnya legget. (FB) 28 år gammal nekad att köpa tobak trots leg.
Finns även liknande trådar om folk som ska hämta ut paket och inte får det för att legget har gått ut. Se till att fixa nytt leg eller kort/kortläsare innan dessa går ut så är det inga problem och sluta gnäll för att de som utformar säkerhetslösningarna inte har tänkt på att just du inte vill bli behandlad som om du vore en vuxen människa kapabel till eget ansvar.
Citera
2017-11-23, 21:58
  #33
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Läsaren har jag. Kortet skickas ut centralt och det tar minst en vecka. Jag behöver det senast måndag.

Så jag skulle döda mitt bank-ID som jag idag har på mobilen och som funkar klockrent bara för den här sakens skull? Är inte ens säker på att dom hjälper till med sånt på en bank.

Jaja, jävla tjafs om att det ska verifieras första gången men duger det inte att jag dyker upp där i egen hög person och legitimerar mig?? Vid såna "oviktigheter" som när lagfarter ska övertas och större lån ska skrivas om så duger det minsann inte med en elektroniska signatur via dosa utan då måste man vara där in person. Vad är skillnaden?


Ja du hade på 2min med rätt person fått en nytt BankID av nämnd bank, över kassan.

Jag vet att andra större banker i Sverige kör med verifiering på plats (kontor) och på så sätt kan förbigå koddosan

Det är bankernas egna regler och det får de svara på. Vet att vissa banker/kreditinstitut kan erbjuda full låneprocess med endast BankID, till skillnad från de fyra (5) stora bankerna. Men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer med tanke på besparingar osv

Du anar inge hur mycket byråkrati och dokumentation det är i dagens banker. Det är bekräftelser på bekräftelser, alltid dubbla eller trippla kopior. Då kan du ju tänka dig regelverket om BankID..
__________________
Senast redigerad av rebekk 2017-11-23 kl. 22:01.
Citera
2017-11-23, 22:58
  #34
Medlem
zoombos avatar
Varför erbjöd inte jucklot i kassan mig att fixa ett nytt bank-ID då? Är dom helt handlingsförlamade eller? Han hörde ju vilket problemet var.

Tro mig, du får inte överta en lagfart utan att du själv är med. Då kan du stoppa upp din bank-ID i rektum för det är bara det som gäller. Helt plötsligt så viktas inte bank-ID på samma sätt. Ologiskt, sa Bill.

Jajaja säger jag igen. Det är en jävla apparat och ett påfund att man ska bekräfta sitt bank-ID elektroniskt innan banken "godkänner det". (Vilket i sig verkar falla på eget grepp, har man ingått ett konsortium där alla godkänner att bank-ID som gett ut av alla inom gruppen är OK, varför skulle det då behöva en extra verifiering?)
Men förklara för mig varför jag, när jag står där hos banken och visar mitt väldigt godkända ID-kort, inte räknas som en fullvärdig och användbar identitetsverifikation fullt jämförbar med en elektronisk signatur och som då kan användas i processen??
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback