Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-23, 20:18
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är ju skjuttest på jaktlicens oxå? har fattat det så att det är tre delar, ett med lerduvor och två med kulgevär. Hade det bara vart en helgkurs för 11k hade ju varenda jävel haft en hagelbössa.

Åker du till exempelvis http://www.sundsta.se/ så garanterar de att du klarar jägarexamen på en helg för 9500kr + 2000kr för boende, god mat och trevlig upplevelse under kursen.

Citat:
Hur är det förresten med pumphagel o med magasin, finns såna att köpa i Sverige?

Visst men det får bara vara två skott i magasinet. Finns ingen direkt fördel med pumphagel gentemot brytpipa då...
Citera
2017-11-23, 20:23
  #26
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Svenskar blir helt jävla galna så fort vapen diskuteras, vaddå vill du ha det som i USA eller va va va??

Samma människor tycker att det är självklart att polisen ska få bära pistol.

Samma människor vet att typ en tredjedel av Sveriges 20-40 åringar skulle kunna bli poliser och därmed bära vapen dagligen.

Polis -> Bära vapen i tjänsten = Självklart
Behörig att bli polis -> Bära vapen som privatperson = Vansinne

Är det något som är en mänsklig rättighet så är det väl ändå att kunna försvara sitt liv, oavsett om man är 40 kg tjej eller gammal gubbe.

Varför så kåt på att glida runt med en Glock 17 du sett i en rapvideo för?
Ni snorungar vet inte det men för 30, 40, 50, 60, 70 år sedan behövde svensson inte bära vapen att försvara sig med.
Är det inte bättre att eliminera orsaken till att vi idag behöver vapen för att försvara familj, liv och lem?
Citera
2017-11-23, 20:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Varför så kåt på att glida runt med en Glock 17 du sett i en rapvideo för?
Ni snorungar vet inte det men för 30, 40, 50, 60, 70 år sedan behövde svensson inte bära vapen att försvara sig med.
Är det inte bättre att eliminera orsaken till att vi idag behöver vapen för att försvara familj, liv och lem?

Du har då inga problem med att anta saker....

Jag tycker att det borde vara en rättighet att ha möjlighet att försvara sig.
Citera
2017-11-23, 21:49
  #28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Du har då inga problem med att anta saker....

Jag tycker att det borde vara en rättighet att ha möjlighet att försvara sig.

Som du resonerar så bör du vara max 30.

Självklart skall det alltid vara en rättighet att få försvara sig. Men behöver många i samhället det så är det fel på samhället, inte frånvaron av skjutvapen.
Citera
2017-11-23, 21:59
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Som du resonerar så bör du vara max 30.

Självklart skall det alltid vara en rättighet att få försvara sig. Men behöver många i samhället det så är det fel på samhället, inte frånvaron av skjutvapen.

Ok kloker.
Citera
2017-11-23, 22:34
  #30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Ok kloker.
Det där blir det inte mycket till diskussion av. Argumentera emot mig istället. Vad har jag fel i?
Citera
2017-11-23, 23:43
  #31
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Beväpna dig oavsett vad lagen säger!

Kan väl bara hålla med. När samhället faller samman och bidragen försvinner kommer det importerade skräpfolket att gå bärsärk. Den som saknar vapen då kommer att bli ett huvud kortare.
Citera
2017-11-26, 12:28
  #32
Medlem
PropusGhandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Svenskar blir helt jävla galna så fort vapen diskuteras, vaddå vill du ha det som i USA eller va va va??

Samma människor tycker att det är självklart att polisen ska få bära pistol.

Samma människor vet att typ en tredjedel av Sveriges 20-40 åringar skulle kunna bli poliser och därmed bära vapen dagligen.

Polis -> Bära vapen i tjänsten = Självklart
Behörig att bli polis -> Bära vapen som privatperson = Vansinne

Är det något som är en mänsklig rättighet så är det väl ändå att kunna försvara sitt liv, oavsett om man är 40 kg tjej eller gammal gubbe.
WORD!!

Det finns alltså mer än en halv miljon vapenägare i Sverige. Få licens för älgjakty kontra självförsvar med hårdare kontroll? Psykbryt. USA! Massaker!
Citera
2017-11-26, 12:31
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PropusGhandi
Ska polis, försvarspersonal och de som kvalificerar sig få bära/ha vapen för självförsvar på fritiden?

Jag lutar åt ett ja, eftersom skjutningarna mot polisers hem liksom landsbygden inte har poliser nog (eller annat skydd) som gör att det funkar med säkerheten. Tänker också att fler polis/militärer som har vapenlicens även på fritiden ökar säkerheten. Åbo-dådet tog tre minuter tror jag att nå fram till. Landsbygden? 1-4 timmar?

Vad tänker församlingen?

Varför inte låta alla bära vapen med tanke på att det är lång väntetid för att komma fram till polisen och att de alltid dyker upp långt efter allt har hänt och att anälan läggs ner på en gång?

Kriminella analfabeter har ju vapen.

Jag skulle vilja ha en elpistol till hands.
Citera
2017-11-26, 15:07
  #34
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Så skall var och varannan person springa runt på stan beväpnad?
Dessa vapen kommer stjälas i ett nafs av kriminella.

Så din tes är alltså att kriminella skulle vara mer benägna att ge sig på ett beväpnat rånoffer än ett obeväpnat dito?

Jag ställer mig något tvivlande till ditt resonemang. Själv närmar jag mig hellre en hund som viftar på svansen, än en som morrar och visar tänderna. Men det kanske bara är jag?
Citera
2017-12-12, 14:00
  #35
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Svenskar blir helt jävla galna så fort vapen diskuteras, vaddå vill du ha det som i USA eller va va va??

Samma människor tycker att det är självklart att polisen ska få bära pistol.

Samma människor vet att typ en tredjedel av Sveriges 20-40 åringar skulle kunna bli poliser och därmed bära vapen dagligen.

Polis -> Bära vapen i tjänsten = Självklart
Behörig att bli polis -> Bära vapen som privatperson = Vansinne

Är det något som är en mänsklig rättighet så är det väl ändå att kunna försvara sitt liv, oavsett om man är 40 kg tjej eller gammal gubbe.

Jag vill avväpna en stor del av poliskåren också eftersom adekvat utbildning och repetitionsutbildning ej genomförs och det jag åsyftar handlar om mer än det rena skyttet . Kan man inte identifiera en korrekt hotbild och bemöta den på ett korrekt sätt ska man inte heller ha möjligheten att använda dödligt våld !
Citera
2017-12-12, 14:05
  #36
Medlem
Fris avatar
Alla som vill överleva i Sverige idag bär självklart på vapen. Varför skulle man inte göra det? Jag har fyra alternativ, kryssa för det som motiverar dig att fatta ditt beslut att vägra försöka försvara dig mot att bli torterad och mördad:

- Av rädsla för de obildade folkpartistiska batikhäxorna i "domstolen"?
- Av rädsla för punkarens krympande poliskår?
- Av rädsla för att bli kriminal"vårdad"?
- För att man är självmordsbenägen?

Jag har blivit skyddsvisiterad av polis två gånger under hela mitt liv. Och jag tror att majoriteten aldrig har blivit det. Alltså ingen risk alls för att bli bestraffad för att man bär på vapen. Om det ens hade funnits något straff för att göra det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback