Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-23, 07:56
  #1
Medlem
PropusGhandis avatar
Ska polis, försvarspersonal och de som kvalificerar sig få bära/ha vapen för självförsvar på fritiden?

Jag lutar åt ett ja, eftersom skjutningarna mot polisers hem liksom landsbygden inte har poliser nog (eller annat skydd) som gör att det funkar med säkerheten. Tänker också att fler polis/militärer som har vapenlicens även på fritiden ökar säkerheten. Åbo-dådet tog tre minuter tror jag att nå fram till. Landsbygden? 1-4 timmar?

Vad tänker församlingen?

Citat:
"Vi förstår att detta kan vara en kontroversiell tanke för alla de som varit förskonade från nödsituationer till vilka ingen polis eller väktare kan komma, men tyvärr är detta en verklighet för alldeles för många i Sverige idag.

Medborgerlig Samling vill ändra på detta genom att tillåta att privatpersoner i vissa fall ska få använda vapen för skydd av sig själva, sina familjer och sina verksamheter. Det ska dock ställas höga krav på medborgare som ska ha sådana rättigheter. Utöver krav på god vandel måste sådana privatpersoner i likhet med polis och försvarspersonal genomföra utbildning i juridik samt relevanta praktiska och teoretiska kompetensprov.

Medborgerlig Samling anser att endast dessa åtgärder på kort och medellång sikt kan förbättra och säkra skyddet för statens mest utsatta tjänstemän och för de medborgare, som i praktiken saknar tillgång till statens våldsmonopol."

https://nyheteridag.se/tillat-vapeni...rivatpersoner/
Citera
2017-11-23, 08:27
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Eftersom en polis alltid är i tjänst så varför inte.
Citera
2017-11-23, 08:32
  #3
Medlem
Europes avatar
Akututryckning på många delar av den svenska landsbygden mäts i timmar. Icke-akuta fall mäts i dagar. Det är alltså i dagsläget. Svenska polisen har redan närmast helt dragits tillbaka från hela landsändor. På andra håll, som i Västmanland, så räckte det bara med att någon besköt en polismans hem för att polisen närmast drogs tillbaka från hela länet till Västerås.

Allt detta sker alltså nu, när Sverige befinner sig mitt uppe i brinnande högkonjunktur, när det inte ännu är (relativt) omfattande våldsamma uppror (förutom de dagliga i en del förorter, emellanåt på skolor, kring sjukhus o.s.v., men då handlar det om mindre systematiska uppror med tiotals eller hundratals medverkande, inte systematiska, tungt beväpnade uppror med hundratals till tusentals deltagare). För att nu inte tala om att Sverige inte ännu har intagits av främmande makt. Men inom kort går Sverige in i en lågkonjuktur, samt (med tanke på hushållens, föreningars m.fl. rekordlån, kommunernas ökade lån o.s.v.) kanske t.o.m. in i en aldrig tidigare skådad ekonomisk kris, samtidigt som både det inre och yttre samhällsskyddet är redan nu delvis eller helt (t.ex. totalförsvaret) nedmonterat, så kan det mycket möjligt bli en perfekt storm.

Om skiten brakar loss på allvar, så skulle jag gissa att alla svenska poliser kommer att tvångskommenteras till de tre största städerna för att skydda den statliga byråkratin och förvaltningen, medan resten av landet blir ett helt laglöst område. Ja, skillnaden mot idag skulle faktiskt inte bli så stor. Då kommer det redan i praktiken vara skitsamma om folk i resten av landet har skjutvapen utan licens. Men det vore ju önskvärt om folk kunde redan nu förbereda sig genom att lättare kunna köpa dem och slippa oroa sig för eventuella repressalier om de inte råkar ha licens för det.

Samt trots allt vore det ju trevligt även för oss i de tre större städerna att få ha skjutvapen för att skydda oss själva och våra närmaste, då färre här har licens och vapen för att de är t.ex. jägare. Det är liksom inte som att svenska polisen kommer att upprätthålla lag och ordning för oss vanliga medborgare (här i Stockholm har de redan för länge sedan slutat med det när det gäller upploppen m.m. i många förorter) eller lösa några brott mot person (jag har för mig att "uppklaringsstatistiken" för mord nu ligger på 25% här i Stockholm, och då tror jag man menar att så många fall leder till åtal, inte hur många mord som faktiskt leder till att någon döms för det), lika lite som våldsverkarna kommer att dömas i domstolar. Det är ju rätt skevt om de enda som kommer att ha skjutvapen i bostadsområdet är de kriminella och jihadisterna.

Notera dock att alla laglydiga medborgare måste få börja skaffa sig skjutvapen för sitt personliga skydd, inte endast vissa yrkesgrupper.

Edit: Ovanstående framtidsscenario ligger eventuellt inte någonstans i den fjärran framtiden, utan jag väntar mig den utvecklingen fr.o.m. 2018 och framåt.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-11-23 kl. 08:40. Anledning: Edit
Citera
2017-11-23, 08:42
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Polisen förbjuder medborgarna att beväpna sig i syfte att försvara sig själv, sin familj och sin egendom. De betalar oss för den stora uppoffringen av vår frihet med löftet om att polisen ska värna om vår säkerhet på dessa punkter. De kan inte längre upprätthålla sin del av avtalet.

Brottslingar har inte och kommer inte stoppas av vapenlagar. Det enda dessa lagar uppnår är att ge landets medborgare ett kraftigt underläge i ett samhälle med kraftigt växande kriminalitet. Varför man är ute på detta korståg mot gemene skattebetalare har jag ingen aning om.
Citera
2017-11-23, 08:45
  #5
Avstängd
56Kmodems avatar
Beväpna dig oavsett vad lagen säger!
Citera
2017-11-23, 08:47
  #6
Medlem
Europes avatar
Att i den nuvarande situationen vi befinner oss i Sverige, samt med den annalkande storm vi ser vid horisonten, så är förslag om att låta enskilda yrkesgrupper, istället för samtliga laglydiga medborgare, ha skjutvapen för självförsvar ungefär som att med ett plåster försöka rädda en person som har blivit sönderskjuten med ett automatgevär.
Citera
2017-11-23, 08:55
  #7
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Att i den nuvarande situationen vi befinner oss i Sverige, samt med den annalkande storm vi ser vid horisonten, så är förslag om att låta enskilda yrkesgrupper, istället för samtliga laglydiga medborgare, ha skjutvapen för självförsvar ungefär som att med ett plåster försöka rädda en person som har blivit sönderskjuten med ett automatgevär.

Och var är tanken att laglydiga medborgare skall ha dessa vapen?
På sig när de åker till jobbet går på ICA och handlar eller bara är hemma?
De flesta som utsätts för överfallsvåld är utanför hemmet.
Så skall var och varannan person springa runt på stan beväpnad?
Dessa vapen kommer stjälas i ett nafs av kriminella.
Det är skillnad på att ha ett vapen och vara redo att faktiskt använda det.
Jag känner en hel del laglidiga medborgare som jag inte skulle vilja se ha tillgång till vapen.
Citera
2017-11-23, 09:00
  #8
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Beväpna dig oavsett vad lagen säger!

I längden kommer detta vara konsekvensen eftersom rättsväsendet är genomkorrupt. Jag undrar om svenskar som blir åtalade för vapeninnehav får straffrabatt precis som blattar för dem "har en farlig livsstil".
Citera
2017-11-23, 09:06
  #9
Medlem
skalman1973s avatar
Problemet är att många människor inte kan utföra en korrekt hotbildsanalys riskmedvetenhet eller ens förmåga att se vad som är ett hot . Det skulle leda till många fler offer och att många fler människor blir förövare . Finns åtminstone 3 fall jag känner till där män sprejats med pepparspray där kvinnor upplevt situationen fel . Föreställ dig nu att det vore skjutvapen istället ......
Citera
2017-11-23, 09:08
  #10
Medlem
NickSonnys avatar
Jag anser att alla som har rätt att äga vapen ska få bära dem på allmän plats, även pistoler dolda under kläderna. Polisen har misslyckats med att hålla gatorna säkra, så medborgarna måste få skydda sig själva.
Citera
2017-11-23, 09:56
  #11
Medlem
Puukkos avatar
Inget är mer var mans plikt än att skydda sig och sin familj. Ingen än du kan och ska sköta det.
Regimen värnar om terrorister, inte etniska svenskar.
Citera
2017-11-23, 10:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko
Inget är mer var mans plikt än att skydda sig och sin familj. Ingen än du kan och ska sköta det.
Regimen värnar om terrorister, inte etniska svenskar.

Helt enig här. Har man familj får man skydda den. Ingen annan som gör det och polisen kan inte ens skydda sig själva.

Hoppas dock på att dom kunde öppna för privatpersoner att bära vapen. Ser det även som en bra idé att tjejer bär vapen i dagens mångkulturella samhälle.

Klart det kommer bli fler dödskjutningar under en period men skulle säga det behövs i vissa områden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback