Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 00:02
  #1
Medlem
Luness avatar
Tja, håller på med ett projekt som går ut på att kunna skriva stor en text, på flera meter i bredd och längd, som förblir självlysande i åtminstone någon timme.

Hur går jag bäst tillväga med detta? Skulle något form av brännbar vätska som brinner långsamt fungera? Vad finns det för alternativ?

Tanken är att skicka upp det så det syns på himlen, när det är mörkt ute, ungefär som sådana banderoller man ibland kan se bakom flygplan etc. fast lysande, och med hjälp av antingen "khom loy" eller helium ballonger.
Citera
2017-11-23, 08:43
  #2
Medlem
GalFisks avatar
Finns det ens rislyktor som kan hålla sig svävande i nån timme?
Om det finns, vore väl det mest närliggande att sätta ihop såna till bokstäver. Då slipper de bära extra vikt.
Att annars ha något som brinner är nog för riskabelt, landar ballongerna innan det brunnit klart kan du råka rlda upp något viktigt.
Lysstavar kanske vore något? De som lyser klart på en timme lyser ganska kraftigt.
Citera
2017-12-11, 16:30
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Finns det ens rislyktor som kan hålla sig svävande i nån timme?
Om det finns, vore väl det mest närliggande att sätta ihop såna till bokstäver. Då slipper de bära extra vikt.
Att annars ha något som brinner är nog för riskabelt, landar ballongerna innan det brunnit klart kan du råka rlda upp något viktigt.
Lysstavar kanske vore något? De som lyser klart på en timme lyser ganska kraftigt.
Funkar om det lyser en kortare stund också, typ en kvart.

Skulle kunna ha flera rislyktor som fästs ihop med ståltråd, så de blir som prickar på himlen som bildar bokstäver. Kommer dock gå åt runt 50 stycken lyktor för det ord jag tänkt mig.. Lysstavar fästa i helium ballonger kanske är en annan mindre branfarlig idé, frågan är hur bra de syns på himlen?

Min vision är att ordet klart och tydligt ska synas över hela stockholm innerstad, eller motsvarande yta.
Citera
2017-12-12, 16:43
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Jag hade en idé för flera år sedan, om att bygga en norsk flagga genom att limma eller knyta ihop färgade latexballonger med helium, och släppa den lös på nationaldagen. Det blev aldrig något av, och tydligen är det olagligt att skicka upp ihopsatta ballonger och liknande större föremål utan tillstånd.

Att få upp 50 rislyktor är nog hopplöst, även om du skulle få tillstånd. Även en enda lykta kräver ofta två pers för att få upp, om det inte är helt vindstilla.

Ståltråd ska du inte skicka upp, det är onödigt tungt och landar det på betesmark kan det ge kor allvarliga invärtes skador.

Det finns lysstavar som lyser väldigt intensivt i 5 minuter. De kanske funkar, vid kyla lyser de svagare men längre. Har du räknat på hur stor din text behöver vara för att kunna läsas? Kolla såna som släper reklambanners efter flygplan för att få ett hum om storlek och höjd.
I en storstad måste den även kunna konkurrera med gatubelysningen, och landa på hus eller i gator utan att göra skada.
Citera
2017-12-28, 21:47
  #5
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag hade en idé för flera år sedan, om att bygga en norsk flagga genom att limma eller knyta ihop färgade latexballonger med helium, och släppa den lös på nationaldagen. Det blev aldrig något av, och tydligen är det olagligt att skicka upp ihopsatta ballonger och liknande större föremål utan tillstånd.

Att få upp 50 rislyktor är nog hopplöst, även om du skulle få tillstånd. Även en enda lykta kräver ofta två pers för att få upp, om det inte är helt vindstilla.

Ståltråd ska du inte skicka upp, det är onödigt tungt och landar det på betesmark kan det ge kor allvarliga invärtes skador.

Det finns lysstavar som lyser väldigt intensivt i 5 minuter. De kanske funkar, vid kyla lyser de svagare men längre. Har du räknat på hur stor din text behöver vara för att kunna läsas? Kolla såna som släper reklambanners efter flygplan för att få ett hum om storlek och höjd.
I en storstad måste den även kunna konkurrera med gatubelysningen, och landa på hus eller i gator utan att göra skada.
Tänkte göra detta till nyår.

Testade idag att göra en egen "flygande lykta" medels en vanlig svart sopsäck, två grillpinnar i trä, en tom värmeljusbehållare i aluminium modell större, lite tejp, samt lite bomull och aceton med olja, som bränsle.

Testade först med en mindre ica kasse, men den smälte sönder..

Soppåsen fylldes med varmluft och stod upp, men lyckades aldrig få den att lyfta/flyga iväg, antar att den var för tung. Eller borde jag använt annat bränsle som generar mer värme?

Tog inspiration av denna film https://m.youtube.com/watch?v=6YCwrfQIh2Y
__________________
Senast redigerad av Lunes 2017-12-28 kl. 21:51.
Citera
2017-12-29, 09:02
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Svarta sopsäckar är rätt tunga. Riktiga lyktor är gjorda i någon sorts silkespapper. Jag har inte testat, men misstänker att plast som är tunn nog att flyga inte tål värmen som krävs.
Använd ett bränsle med olja, fett eller vax. Det innehåller mer energi.
Citera
2017-12-29, 14:37
  #7
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Svarta sopsäckar är rätt tunga. Riktiga lyktor är gjorda i någon sorts silkespapper. Jag har inte testat, men misstänker att plast som är tunn nog att flyga inte tål värmen som krävs.
Använd ett bränsle med olja, fett eller vax. Det innehåller mer energi.
Ska testa att göra en ny i silkespapper.

Är inte helt säker på hur jag ska gå tillväga, har även fått upp ögonen för led-ballonger.

Borde inte även vanliga vita ballonger reflektera ljus ganska bra, om de befinner sig på runt 30 meter höjd över stadsmiljö?

Funderar även på att fästa en avlång banderoll i papper eller dylikt under en varmlufts lykta, med en liten tyngd längst ned fäst i banderollen för att hålla den på plats/utvecklad.

Samma princip bör fungera med helium ballonger istället för varmluftsballong/lykta.

All hjälp med detta välkomnas, inte långt kvar till nyår nu.. Tänkte inhandla materialet idag för att experimentera, men inte helt säker på vad jag ska inhandla än..
Citera
2017-12-29, 14:49
  #8
Medlem
Luness avatar
Tänker mig något i den här stilen: https://ibb.co/gESCbb

Varje vit prick är en helium ballong. Antingen vita vanliga ballonger, eller någon form av led-belysning i ballongerna..

Såhär tänker jag mig en flygande lykta med banderoll under: https://ibb.co/dLo2bb
__________________
Senast redigerad av Lunes 2017-12-29 kl. 14:56.
Citera
2017-12-29, 15:25
  #9
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tänker mig något i den här stilen: https://ibb.co/gESCbb

Varje vit prick är en helium ballong. Antingen vita vanliga ballonger, eller någon form av led-belysning i ballongerna..

Såhär tänker jag mig en flygande lykta med banderoll under: https://ibb.co/dLo2bb


Det ska alltså användas på natten? Istället för helium så kan du ju tillverka lite vätgas om din budget börjar bli tajt!

Ett tips för att göra papper mer eldresistent är att dränka det i en mättad lösning av bakpulver i lite vatten. Sök på diy fire padding the king of random så borde du hitta en video.
Citera
2017-12-30, 23:21
  #10
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Det ska alltså användas på natten? Istället för helium så kan du ju tillverka lite vätgas om din budget börjar bli tajt!

Ett tips för att göra papper mer eldresistent är att dränka det i en mättad lösning av bakpulver i lite vatten. Sök på diy fire padding the king of random så borde du hitta en video.
Planen är inte helt spikad ännu, men kommer antagligen bli efter mörkret faller. Tänkte det skulle sitta uppe under kvällen, tolvslaget och hela natten/morgonen.

Tänkte prova att göra med bakplåtspapper, silkespappret brann upp..

Just nu är jag mest inne på att göra lyftstarka varmluftslyktor, som orkar bära någon form av lätt banderoll.. Har inte fått tag i ballonger än, annars är hemmagjord vätgas en mycket bra idé!

Hur får man lyktan att orka bära mer? Större "påse"? Mer värme/bränsle?
Citera
2017-12-31, 00:11
  #11
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Planen är inte helt spikad ännu, men kommer antagligen bli efter mörkret faller. Tänkte det skulle sitta uppe under kvällen, tolvslaget och hela natten/morgonen.

Tänkte prova att göra med bakplåtspapper, silkespappret brann upp..

Just nu är jag mest inne på att göra lyftstarka varmluftslyktor, som orkar bära någon form av lätt banderoll.. Har inte fått tag i ballonger än, annars är hemmagjord vätgas en mycket bra idé!

Hur får man lyktan att orka bära mer? Större "påse"? Mer värme/bränsle?

Just på det fetmarkerade är jag inte riktigt expert på, men om jag får gissa så får du mer lyftkraft om du har en större påse med mer värme. Mer bränsle gör att det kan flyga under en längre tid.

Om du gör vätgas med NaOH och Aluminium så se till att du bubblar gasen genom kallt vatten. Då renas gasen och vattenångan som kommer att följa med stannar i filtervattnet. Om du inte filtrerar så kommer du få massa vatten i ballongen vilket gör den väldigt tung.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback