Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 22:02
  #1
Medlem
Jag är helt ny på Java och Eclipse och försöker lära mig att debugga, men när jag så gör, så dyker det plötsligt upp ett "felmeddelande", "source not found". Jag har sökt på internet och fått fram olika lösningar på problemet, som inte fungerat för mig. Är det möjligtvis någon här som kan hjälpa mig med mitt problem?

Vet inte exakt vad jag ska leta efter, men det som markeras när detta sker är
"Thread[main](Suspended)
ClassLoaders$AppClassLoader(BuiltinClassLoader.loa dClass(String, boolean) line: 580"
Detta sker i Debug-fönstret.

Säger mig absolut ingenting tyvärr. Tips?
Citera
2017-11-22, 22:48
  #2
Medlem
Du måste peka ut sökvägen till klassen du debuggar. Du ska ha något alternativ som heter typ "Browse" och då letar du bara fram Workspace eller Project och väljer det. Därifrån kan Eclipse hitta själv.
Citera
2017-11-22, 23:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Du måste peka ut sökvägen till klassen du debuggar. Du ska ha något alternativ som heter typ "Browse" och då letar du bara fram Workspace eller Project och väljer det. Därifrån kan Eclipse hitta själv.

Tack för hjälpen! Hittar dock inte rätt. Var bör denna "Browse" finnas isf och när?
Citera
2017-11-22, 23:31
  #4
Medlem
Tydligen heter det jag försöker förklara "Edit Source Lookup Path", det förklaras lite här.

Vad jag kan minnas ska det alternativet finnas nära tillhands när man stöter på detta bekymmer. Det är lite bökigt att förklara eftersom jag inte har Eclipse installerat.
Citera
2017-11-22, 23:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Tydligen heter det jag försöker förklara "Edit Source Lookup Path", det förklaras lite här.

Vad jag kan minnas ska det alternativet finnas nära tillhands när man stöter på detta bekymmer. Det är lite bökigt att förklara eftersom jag inte har Eclipse installerat.

Okej, tack, men tyvärr var det det första jag försökte göra, men antingen misslyckas jag, eller så är det något annat som felar.
Citera
2017-11-22, 23:46
  #6
Medlem
Är det din egen klass som ger felet eller är det när du når en bit som kommer från tredjepart? I så fall kan du prova att högerklicka på projektet -> Maven -> Download Sources och se om det hjälper.
Citera
2017-11-23, 07:08
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Jag är helt ny på Java och Eclipse och försöker lära mig att debugga, men när jag så gör, så dyker det plötsligt upp ett "felmeddelande", "source not found". Jag har sökt på internet och fått fram olika lösningar på problemet, som inte fungerat för mig. Är det möjligtvis någon här som kan hjälpa mig med mitt problem?

Vet inte exakt vad jag ska leta efter, men det som markeras när detta sker är
"Thread[main](Suspended)
ClassLoaders$AppClassLoader(BuiltinClassLoader.loa dClass(String, boolean) line: 580"
Detta sker i Debug-fönstret.

Säger mig absolut ingenting tyvärr. Tips?
Kan ju även vara så att du stegar in i nåt bibliotek eller nåt du bara har binärerna till, då kan du få det där meddelandet med. Har ju inträffat när man stegat in i nån konstruktor eller metod i någon av javas standardklasser.

Är det det senare fallet kan man ju dessutom börja ifrågasätta nyttan med att debugga javas corefiler.

Är det dock din egen kod du debuggar är det ju märkligare.
Citera
2017-11-23, 13:29
  #8
Medlem
Vad använder du för byggsystem? Prova starta ett nytt projekt och lägg över alla klasser dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback