Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 16:26
  #61
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpappan
Kan man ta det med Mirtazapin och Venlafaxin?

Ja, det kan du göra.
Det kommer dock förstärka effekterna av bägge, så du lär kunna sänka doserna av båda två och ha samma effekt, vilket lär leda till mindre biverkningar.

Så du får experimentera dig med vilken dosering av Agmatine som passar dig, vilket står i tråden om du läser hela
Citera
2018-05-24, 20:09
  #62
Medlem
Lejonpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, det kan du göra.
Det kommer dock förstärka effekterna av bägge, så du lär kunna sänka doserna av båda två och ha samma effekt, vilket lär leda till mindre biverkningar.

Så du får experimentera dig med vilken dosering av Agmatine som passar dig, vilket står i tråden om du läser hela

Beställde igår och tog mig tid att läsa hela tråden nu, förutom de vetenskapliga länkarna/studierna.

Det ska bli intressant att prova. Du verkar inte ha använt det dagligen alls? Funderar på hur jag ska börja. Känns som väldigt ovisst om jag borde ta det varje dag eller mer sällan. Har försökt att må bra i 25 år nu och är i en situation (väntar på remiss från psyk) där jag inte har råd att bli mer instabil än jag redan är. Så dels är jag otålig att bli mer stabil, men samtidigt vill jag inte sätta mig i sämre mående än nuläget.

Baserat på dina erfarenheter, vad skulle du föreslå? Jag är fullt medveten om att du inte är någon expert som forskat intensivt på substansen och att din åsikt således är väldigt subjektiv, men skulle ändå vilja höra den. Inget som helst ansvar på dig gällande resultat förstås..

En fråga till, eftersom du läst studierna Är det bara receptorer i hjärnan som "resettas" eller gäller det hela kroppen? Av det jag läst att döma så är det bara hjärnans receptorer? Annars hade det nog varit ganska hypat inom kroppsbyggning
__________________
Senast redigerad av Lejonpappan 2018-05-24 kl. 20:41.
Citera
2018-05-24, 21:19
  #63
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpappan

Baserat på dina erfarenheter, vad skulle du föreslå? Jag är fullt medveten om att du inte är någon expert som forskat intensivt på substansen och att din åsikt således är väldigt subjektiv, men skulle ändå vilja höra den. Inget som helst ansvar på dig gällande resultat förstås..

En fråga till, eftersom du läst studierna Är det bara receptorer i hjärnan som "resettas" eller gäller det hela kroppen?

Jag använde det som mest mellan November-Mars, och då var det ungefär 1 gång i veckan för dess antidepressiva-syften, då jag tyckte effekten höll såpass länge (som jag beskriver i tråden*).

Det hände ett par gånger att jag använde det två veckor i följd, dock var detta uteslutande i låga doseringar och i arbetsrelaterade syften då det är extremt centralstimulerande i - mindre doser - och det är i dessa doseringsnivåer bodybuilders använder det*.

Andra jag talat med har använt det varje dag utan problem.
Varje individ är annorlunda helt enkelt!

Sedan dess har det varit väldigt sällan jag använt det.
Det har helt enkelt inte existerat ett behov för det.
Jag blev klar med det så att säga.

Det jag brukar rekommendera allra först (1) om man är deprimerad & ångest, eller har någon form av psykisk ohälsa är att utesluta fysiologiska sjukdomar i kroppen.

Detta kallas att man gör en " differential-diagnos ", och du kan läsa om det här;
https://en.wikipedia.org/wiki/Differ..._of_depression (1)

Detta är extremt viktigt, och man skall ställa sig till detta mycket allvarligt då en missdiagnosticering kan leda till mycket allvarliga komplikationer.

Läkare som avfärdar dig och dina förslag på att utföra en differential-diagnos begår yrkesfel och kan anmälas till IVO och leda till stämningar av sjukhusen och läkarna.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------
Som andra steg (2) brukar jag rekommendera att man använder sig av snabbverkande och potenta antidepressiva, såsom Agmatine (och de andra som diskuterat i tråden*), då det har en snarlik farmakologisk verkan som ketamin genom att det påverkar mTOR-proteinet som leder till neurogenes (fler celler bildas)*.

Gymtillskottet kreatin är också att rekommendera då det påverkar mTOR-proteinet, och har även i nyare studier visat sig vara effektivt mot bipolaritet (har man bipolaritet skall man givetvis göra en differential-diagnos först*)

Creatine, Similar to Ketamine, Counteracts Depressive-Like Behavior Induced by Corticosterone via PI3K/Akt/mTOR Pathway.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26660117

A randomized, double-blind, placebo-controlled, proof-of-concept trial of creatine monohydrate as adjunctive treatment for bipolar depression.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29177955

Så med dessa två exempel av exempel, kan du testa Kreatin och Agmatine. Du kan testa båda var för sig för att utröna hur dess individuella effekter manifesterar sig, men även kombinera dem utan problem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------
Tredje steg (3) brukar jag rekommendera att man bör överväga att inleda en ketogen diet, det är en diet som går ut på att man maximalt äter 20gram kolhydrater per dag, och där majoriteten av energin kommer ifrån nyttiga fetter och byggstenarna ifrån proteiner, samt vitaminer och mineraler ifrån grönsaker etc.

Tanken med denna diet är att man börjar se att kolhydrater hämmar fet-metabolismen i hjärnan, som är essentiell för bibehållandet av produktionen av ämnen (BDNF, NGF, VGNF etc*) som upprätthåller neurogenes, synaptogenes, dendritogenes och ja, neuroplasticitet helt enkelt.

Kroppen hamnar tillslut i ett stadie där den börjar förbränna fetterna som energikälla istället för glukos, och i processen bildas ämnen som heter " ketoner ". En av dessa ketoner heter " beta-Hydroxybutyric acid ", och stimulerar produktionen av neutrofa faktorer i hjärnan såsom BDNF, men även uppvisar positiva epigenetiska påverkningar på genomet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Beta-Hydroxybutyric_acid

En mycket rekommenderad tråd jag som går igenom vikten av en differential-diagnos, och dess koppling till bland annat kosten och magen är denna på Reddit.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/...etic_material/
Den behandlar schizofreni främst, men det existerar en stor överlappning mellan all psykisk ohälsa då vi ser främst störda tarmflorer och reducerade mängder av celler i hjärnan som dött till följd av inflammationer/stress, så tråden skall ses som en allmängiltig introduktion till hur magen och hjärnan växelverkar med varandra.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------
Fjärde steget (4) jag rekommenderar är att man börjar titta på psykosociala faktorer. En tuff-uppväxt med en dysfunktionell familj, trauman av alla möjliga slag, är en stark predikator för psykisk ohälsa i vuxen ålder, och i princip alla som har en psykisk ohälsa har haft väldigt störda familjebakgrunder.

Som ett exempel så är ADHD, PTSD, Borderline överlappande bland annat då koncentrationssvårigheterna och hyperaktiviteten oftast är känslomässiga uttryck för mycket påträngande och kroniska trauman som man blivit utsatt för.

Det behöver inte heller nödvändigtvis vara längre bakåt i tiden utan kan även vara mer dagsaktuella händelser. Skiljsmässor, dödsfall av nära, pågående trauman.

Jag brukar skämtsamt säga att om du bor i Fritzl-källare så spelar det ingen roll vad du gör av dessa saker då du fortfarande kommer vara kroniskt deprimerad till följd av traumatisering och psykosocial stress*


I detta fallet rekommenderas terapi, och här är det allra viktigast att man har en - terapeutisk allians- med sin terapeut, då detta innebär att man känner tillit & trygghet till terapeuten och på så sätt öppnar upp sig om sin problematik.

Känner man inte tillit till terapeuten kommer terapin så gott som alltid totalt haverera, och detta är den största anledningen för folk som börjar i terapi att de slutar, för att det inte existerar en såkallad " connection " mellan dem. Då krävs det att man fortsätter leta tills man hittar en bra.

Kompetensen är givetvis viktig, också, och detta är ytterst viktigt i trauma-terapi , då signifikanta risker finns att klienten blir återtraumatiserad, alternativt blir ännu mer traumatiserad av terapin.

När det gäller val av terapi brukar de mest populariserade vara KBT/ACT/Psyko(analys)dynamisk. För trauma brukar man göra EMDR men även schema-terapi i KBT. (Schema terapi är mycket djupt*).

När det gäller debatten om vilken som är mest effektiv, så är den en smula överdriven och onyanserad det är viktigt att man först och främst har en terapeutisk-allians med terapeuten/psykologen, men även att psykologen är djupt - kompetent.

Kompetensen + terapeutiska alliansen är hörnstenar i terapin. Det går inte att gå till en psykolog där denne försöker påtvinga dig, alternativt negligera vem du är som person, alternativt allt för mycket teoretisera sönder dig inom det teoretiska ramverk den jobbar inom. Det går inte heller att gå till en psykolog som du bara snackar filosofi om och chillar. En delikat balansgång som man lär sig med tiden och kan urskilja vilka som är kompetenta och andra inte.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

Annan psykoterapi, är bland annat psykedelisk psykoterapi, då används psilocybinsvampar, LSD, Ayahuasca, Ibogaine som medel för insikter och som ger dramatiska antidepressiva effekter i paritet alternativt ännu starkare än ketamin*.

Dessa effekter är oftast väldigt bestående och folk brukar beskriva att en hög dos av psykedelika är som 10-20 år (vissa hela livet*) av terapi på ett par timmar.

https://www.theguardian.com/books/20....lifeandhealth

Om man är intresserad av detta skall man läsa -hela- denna tråd(!).
(FB) Psilocybin - bättre än SSRI i dagsfärsk studie mot depression

Jag måste belysa, och verkligen lägga vikt vid att man läser på om set & setting om man bestämmer sig för att ta psykedeliska droger som terapi. Står om det i tråden jag länkade*

MDMA är bland annat i den sista fas III - studien för att bli godkänt som läkemedelassisterad psykoterapi i behandling av PTSD och C-PTSD i USA.

http://www.maps.org/research/mdma/ptsd/phase3

Enligt schemat förväntas denna bli godkänd till år 2021 om sista fasen visar på statistisk signifikans. Det är värt att notera att 90% av alla mediciner som ska bli godkända misslyckas i denna sista slutfas.

Detta faktum innebär inte att jag försöker påtvinga en cynism i frågan, utan snarare en förhoppningsfull realism, att ifall det misslyckas så man inte blir förkrossad, och om den lyckas i sista fasen att den varit rigoröst testad.

Det lär bli dessutom enorma återverkningar ifall den blir det, då antalet off-label förskrivningar i behandling av annan psykisk ohälsa av den lär öka, såsom för depression & ångest bl.a, potentiellt autism också.
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-24 kl. 21:54.
Citera
2018-05-24, 21:22
  #64
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpappan
Beställde igår och tog mig tid att läsa hela tråden nu, förutom de vetenskapliga länkarna/studierna.

Det ska bli intressant att prova. Du verkar inte ha använt det dagligen alls? Funderar på hur jag ska börja. Känns som väldigt ovisst om jag borde ta det varje dag eller mer sällan. Har försökt att må bra i 25 år nu och är i en situation (väntar på remiss från psyk) där jag inte har råd att bli mer instabil än jag redan är. Så dels är jag otålig att bli mer stabil, men samtidigt vill jag inte sätta mig i sämre mående än nuläget.

Baserat på dina erfarenheter, vad skulle du föreslå? Jag är fullt medveten om att du inte är någon expert som forskat intensivt på substansen och att din åsikt således är väldigt subjektiv, men skulle ändå vilja höra den. Inget som helst ansvar på dig gällande resultat förstås..

En fråga till, eftersom du läst studierna Är det bara receptorer i hjärnan som "resettas" eller gäller det hela kroppen? Av det jag läst att döma så är det bara hjärnans receptorer? Annars hade det nog varit ganska hypat inom kroppsbyggning

Övrigt & Slutsummering

Konditionsträning - mindfulness

I relation till träning så är detta viktigt, men inte den beslutande och enda faktorn som är involverad i depression & ångest. Visserligen ser vi en celltillväxt i områden som är drabbade av depression i hjärnan efter flertalet månader, precis som celltillväxten av snabbverkande antidepressiva såsom Agmatine/ketamin etc.

Dock brukar jag tycka att det svenska samhället alldeles för ensidigt fokuserat för mycket på träning som en orsaksförklaring till depression & ångest och bland annat tagit bort differential-diagnostik som är mycket viktigt!

Dock innebär det nödvändigtvis inte att jag för den delen säger att träning är dåligt, utan om det fungerar för dig, så är det bra! Dock spelar det ingen roll om du t.ex. har en sjukdom såsom IBS/IBD/UC alternativt en inflammation i kroppen som behöver behandlas först, då kommer träningen blott maskera dessa symtom och du kommer glida ner i depressionen & ångesten igen.

Samma sak är det egentligen med antidepressiva såsom SSRI, deras effekt består i att modulera inflammationsmarkörer som i sin tur leder till neurogenes*. Det innebär att du kan förtära dessa mediciner år ut och år in och ha en gigantisk maginflammation som är själva orsaken till depressionen.

Det är först när du behandlar denna som du blir bättre och kan således få bort de psykiatriska manifestationerna av den!

Skall man dock titta på ett neurobiologiskt plan, så skall man satsa på INTENSIV - KONDITIONSTRÄNING då denna leder till signifikanta strukturella förändringar i hjärnan efter 4-6 månader. Det blir en mycket kraftig positiv neurogenes i hjärnan, och de synapser och neuroner som dött i depressionen återförnyas.

https://link.springer.com/article/10...423-012-0345-4

Mindfulness är precis som konditionsträning i stora utsträckningar, förutom att det är betydligt mer mentalt, men den skapar också intensiv neurogenes i hjärnan och är potent antidepressiv. Ger också psykologiska insikter om sig själv.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004979/

Wikipedia är i detta fallet också en utmärkt introduktion till det;
https://en.wikipedia.org/wiki/Neurob...sical_exercise

(Kuriosa* DBT är en mindfulness-baserad terapi och används också i behandling av bland annat intensiva känslopräglade individer*)

Nu brukar jag inte träna alltför mycket och köra mindfulness, men jag har bland annat goda vänner som haft problem med koncentration, känsloregleringar osv. Mindfulness har under loppet av 1-2 månader gjort dem helt harmoniska. En bra introduktionsapp är appen - Headspace - som finns för Android & iOS.

Skall man satsa på vitaminer, så skall man ta Niacin, vitamin B3 - denna influerar kraftigt syntesen av neutrofiska faktorer såsom BDNF i hjärnan och är således också bra mot depression & ångest då fler celler föds.

Så ja, detta är det jag kan säga egentligen.
De rekommendationerna har jag nu presenterat i en strukturerad form som man skall sikta på allra mest.
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-24 kl. 21:33.
Citera
2018-05-24, 21:43
  #65
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpappan

Är det bara receptorer i hjärnan som "resettas" eller gäller det hela kroppen? Av det jag läst att döma så är det bara hjärnans receptorer? Annars hade det nog varit ganska hypat inom kroppsbyggning

Nja, hjärnan påverkas men även kroppen. Agmatines verkan är extremt bred om man analyserar antalet neurotransmittor-system den påverkar.

Bodybuilders använder den för att den också reparerar musklerna och tillför NOS (nitric oxide*) som är involverat i muskel-kontraktion etc.

Jag har själv testat att gymma på det, fenomenal substans.
Rolig att festa på dessutom också, sup inte för mycket bara då
Citera
2018-06-02, 15:41
  #66
Medlem
Lejonpappans avatar
Har nu provat i ett par dagar. Började på ca 1.5 g, kanske 2,5 nästa dag och 3,5 tredje dagen.

Mina upplevelser psykiskt hittills är inte så mycket att hänga i julgranen, men ska beskriva ändå.

Negativt:
*Mild huvudvärk en av 3 dagar, som början till huvudvärk men det stannade där fast höll i sig länge. Jag har mer eller mindre aldrig huvudvärk.
*Ingen förändring i min resistens till betablockerare, använder inderal för att lindra ångestattacker. Men det hade jag väl inte förväntat mig heller, bara hoppats på.
*Möjligen försämrad sömneffekt av Mirtazapin. Läste att det kan bero på att de konkurrerar om samma receptorer, men kan ju även bero på det energipåslag jag upplevt.


Positivt:
*Mer energi, men kan inte avgöra om det är placebo eller preparatet ännu.
*Känner mig mer pumpad muskulärt, kan vara placebo, men med preparatets användningsområde i åtanke så är det förmodligen inte det.
*Extremt känslig mot alkhol. Jag kan supa mig full på ett sexpack folköl nu... Alltså efter 3 dagar så är det som att jag aldrig druckit alkohol i hela mitt liv. Jag behöver en tredjedel alkohol för att uppnå samma fylla, och känner mig mer klar i huvudet och har mer kroppskontroll när jag är full. Känner mig inte alls lika dålig dagen efter. Vilket är ganska självklart eftersom jag dricker mycket mindre mängd.
*Även när jag drack 25%iga shots igår kände jag fort hur påverkad jag blev och det var (pga att man har erfarenhet av alkohol) lätt att inse att jag behövde ta det lugnt ett tag. Fyllan blir mer ryckig, ebbar snabbare ur, är nog väldigt bra att underhålla med folköl (eller alternativt starköl om man känner sig modig) Man får verkligen tänka sig för och inte dricka som man är van.

Bara denna sista punkt är extremt värdefull, även om inte preparatet skulle hjälpa ig på andra plan. Att kunna dricka och bli skönt full utan att ha extrema mänger alkohol som kroppen måste ta itu med dagarna efter är väldigt värdefullt i sig.
__________________
Senast redigerad av Lejonpappan 2018-06-02 kl. 15:46.
Citera
2018-06-02, 15:51
  #67
Medlem
Lejonpappans avatar
Tack för dina svar QxZtVyPrQ9981AZX! Du har gett mig en del att tänka på, och det är inte vanligt inom just detta område. Så, well done

Jag ska se vad jag kan komma fram till när det gäller att få någon differentaldiagnos, men är det en infektion så är den definitivt ärftlig. Går en tydlig röd tråd bland männen i min släkt.
__________________
Senast redigerad av Lejonpappan 2018-06-02 kl. 15:53.
Citera
2018-06-06, 22:42
  #68
Medlem
Jag har just testat Agmatine och fick en läsking biverkning.

Dag 1: 1 gram. Hög mental och fysisk energinivå. Tränade som fan på gymmet.
Dag 2: 1 gram. Hög mental och fysisk energinivå. Tränade som fan på gymmet. Igen. Ovanligt för mig.

Dag 3. Inget intag. Inga effekter.

Dag 4: Inget intag. Fysisk och mental energinivå så låg att jag blir skrämd.
Jag orkade knappt ta mig ur sängen och hänga framför datorn. 1,5 meter bort.
Jag orkade knappt ta mig till köket för att äta eller dricka.

Funkar inte detta att ta bara på träningsdagar? 2-3 ggr/vecka.
Måste man äta Agmatine varje dag för att det ska funka bra?
Citera
2018-06-08, 06:33
  #69
Medlem
Kanske är rätt old news för TS, men det finns en plus-artikel på Aftonbladet från nu början på juni att det testas med ketamin mot depression. (Jävligt flummig mening, men tror budskapet går fram)
Citera
2018-06-08, 17:06
  #70
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Jag har just testat Agmatine och fick en läsking biverkning.

Dag 1: 1 gram. Hög mental och fysisk energinivå. Tränade som fan på gymmet.
Dag 2: 1 gram. Hög mental och fysisk energinivå. Tränade som fan på gymmet. Igen. Ovanligt för mig.

Dag 3. Inget intag. Inga effekter.

Dag 4: Inget intag. Fysisk och mental energinivå så låg att jag blir skrämd.
Jag orkade knappt ta mig ur sängen och hänga framför datorn. 1,5 meter bort.
Jag orkade knappt ta mig till köket för att äta eller dricka.

Funkar inte detta att ta bara på träningsdagar? 2-3 ggr/vecka.
Måste man äta Agmatine varje dag för att det ska funka bra?

Ja du, det kan ju också vara att du har träningsvärk och att du är trött..
Energin du fick av Agmatinet gjorde att du tränade hårdare än att du orkade, alltså blir din DOMS ännu värre då kroppen är mer fysiskt utmattad.

The soreness is felt most strongly 24 to 72 hours after the exercise.
https://en.wikipedia.org/wiki/Delaye...uscle_soreness

Nej, du måste inte äta det varje dag, läs hela tråden om du vill ha detaljerade svar till varför och vad som sker om man tar det kontinuerligt respektive då och då.
Citera
2018-06-08, 20:17
  #71
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Kanske är rätt old news för TS, men det finns en plus-artikel på Aftonbladet från nu början på juni att det testas med ketamin mot depression. (Jävligt flummig mening, men tror budskapet går fram)

Ja, det är en smula old-news, särskilt med tanke på att dess antidepressiva egenskaper varit kända sedan 2001. Vi står inför ett paradigmskifte, och ketamin som förskriven psykofarmaka är bara början, där fler liknande substanser - med en snarlik verkningsmekanism- väntar på godkännande de kommande åren.

Glutamatergics
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ntidepressants

En graf som illustrerar hur glutamat-agerande substanser (esketamine, rapastinel etc) lär överta förskrivningen av läkemedel mot depression.

https://imgur.com/a/glSmstx
SSRI-paradigmet håller helt enkelt sakta men säkert på att minskas i betydelse och lär ersättas av rapid-acting-antidepressants-klassen.

Det börjar dock bli väldigt välkänt i folkmun och med att media skriver alltmer om det då Esketamin lanseras till hösten/vintern (datum är ej exakt då de väntar på svar av FDA i relation till en översikt av fas-III studien och det eventuella godkännandet för att sälja det*) av Johnson & Johnson mot depression i USA, och då lär snart vanligt folk känna till om det då det lär förskrivas mot depression, och diskussionerna på detta fora kommer explodera i antalet ketamin-trådar då man lär tala om det.

Innan media populariserade var det mest hardcore nördar som kände till om det, alternativt de som inte läser svenska medier (som jag*).

Samma hardcore nördar som jag ser med förhoppningsfull realism (det är i FAS-III stadiet och 90% av alla mediciner failar här, därav - förhoppningsfull realism*) att MDMA blir en förskriven behandling av PTSD - år 2021 . Då lär du se artiklar som handlar om att partydrogen Ecstacy används i psykoterapi-assisterad behandling av krigstrauman, sexuella övergrepp etc.

http://www.maps.org/research/mdma/ptsd/phase3

In MAPS’ completed Phase 2 trials with 107 participants, 61% no longer qualified for PTSD after three sessions of MDMA-assisted psychotherapy two months following treatment. At the 12-month follow-up, 68% no longer had PTSD. All participants had chronic, treatment-resistant PTSD, and had suffered from PTSD for an average of 17.8 years.

Kan du komma ihåg mig som berättade det redan nu när du läser det på Aftonbladet
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-06-08 kl. 20:20.
Citera
2018-06-08, 20:57
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, det är en smula old-news, särskilt med tanke på att dess antidepressiva egenskaper varit kända sedan 2001. Vi står inför ett paradigmskifte, och ketamin som förskriven psykofarmaka är bara början, där fler liknande substanser - med en snarlik verkningsmekanism- väntar på godkännande de kommande åren.

Glutamatergics
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ntidepressants

En graf som illustrerar hur glutamat-agerande substanser (esketamine, rapastinel etc) lär överta förskrivningen av läkemedel mot depression.

https://imgur.com/a/glSmstx
SSRI-paradigmet håller helt enkelt sakta men säkert på att minskas i betydelse och lär ersättas av rapid-acting-antidepressants-klassen.

Det börjar dock bli väldigt välkänt i folkmun och med att media skriver alltmer om det då Esketamin lanseras till hösten/vintern (datum är ej exakt då de väntar på svar av FDA i relation till en översikt av fas-III studien och det eventuella godkännandet för att sälja det*) av Johnson & Johnson mot depression i USA, och då lär snart vanligt folk känna till om det då det lär förskrivas mot depression, och diskussionerna på detta fora kommer explodera i antalet ketamin-trådar då man lär tala om det.

Innan media populariserade var det mest hardcore nördar som kände till om det, alternativt de som inte läser svenska medier (som jag*).

Samma hardcore nördar som jag ser med förhoppningsfull realism (det är i FAS-III stadiet och 90% av alla mediciner failar här, därav - förhoppningsfull realism*) att MDMA blir en förskriven behandling av PTSD - år 2021 . Då lär du se artiklar som handlar om att partydrogen Ecstacy används i psykoterapi-assisterad behandling av krigstrauman, sexuella övergrepp etc.

http://www.maps.org/research/mdma/ptsd/phase3

In MAPS’ completed Phase 2 trials with 107 participants, 61% no longer qualified for PTSD after three sessions of MDMA-assisted psychotherapy two months following treatment. At the 12-month follow-up, 68% no longer had PTSD. All participants had chronic, treatment-resistant PTSD, and had suffered from PTSD for an average of 17.8 years.

Kan du komma ihåg mig som berättade det redan nu när du läser det på Aftonbladet


Jag har sedan jag var väldigt ung (har haft alkohol- och drogberoende nära mig sen födseln) funderat på hur det vore om man helt enkelt sövde ner sönderknarkade människor, säg en månad. Har inte abstinensen gått över då när de vaknar?

Förstår att inte detta funkar rent praktiskt pga kostnader för 24/7-övervakning, men i teorin?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback