Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 17:19
  #1
Medlem
Turbomachines avatar
Hej.
Jag har under en längre tid haft brusningar i mina högtalare till surround systemet här hemma och haft funderingar på att köpa nytt.
Jag har läst på lite och sett att man kan mäta ohm på elementen i högtalarna och det har jag gjort.
Alla elementen ligger på 7.5 ohm ca förutom diskanten där jag endast mätte upp 1.3 ohm.
Diskanten bör väl ha samma ohm som de övriga högtalardelarna?

Det sitter ingen märkning på baksidan av elementen.
Systemet jag har har några år på nacken så det är förståeligt om det börjar gå sönder.
Citera
2017-11-22, 19:56
  #2
Medlem
Det är inte högtalarna som brusar, det är elektroniken. Om diskanterna inte fungerar borde du väl inte höra så mycket brus heller, även om 1,3 ohm är lite väl lågt.
Citera
2017-11-22, 20:15
  #3
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inte högtalarna som brusar, det är elektroniken. Om diskanterna inte fungerar borde du väl inte höra så mycket brus heller, även om 1,3 ohm är lite väl lågt.
Då kanske det är mer värt att köpa helt nya grejor istället, jag har öppnat förstärkaren för att rengöra, avhjälpte ej.
När jag skrev inlägget så hade jag bara mätt ena högtalaren, jag mätte den andra stora efter och där fick jag lite över 3 ohm på elementen och samma på diskanten som den första högtalaren.
Den enda som vid närmare undersökning fortfarande hade rätt impedans var centern.

Jag har tittat på detta packet är det något att ha?: https://www.brl.se/sv/artiklar/yamah...ket-svart.html
Citera
2017-11-22, 20:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Då kanske det är mer värt att köpa helt nya grejor istället, jag har öppnat förstärkaren för att rengöra, avhjälpte ej.
När jag skrev inlägget så hade jag bara mätt ena högtalaren, jag mätte den andra stora efter och där fick jag lite över 3 ohm på elementen och samma på diskanten som den första högtalaren.
Den enda som vid närmare undersökning fortfarande hade rätt impedans var centern.

Jag har tittat på detta packet är det något att ha?: https://www.brl.se/sv/artiklar/yamah...ket-svart.html
Jag vet inte riktigt varför du mäter högtalarens impedans, men innan du köper nytt se till att förstärkaren har de anslutningar och andra funktioner som du behöver. I den prisklassen är väl ljudet skit samma antar jag, men åk till BRL och lyssna i vilket fall.
Citera
2018-05-13, 04:01
  #5
Medlem
Pungsvings avatar
Hur gick det med detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback