Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-24, 21:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Du är inte rättslös. Styrelsens arbete är reglerat i stadgarna, som är delvis baserade på lagarna i landet.
Om styrelsen inte klarar av sitt arbete (åtgärda problem i fastigheten) så vänder man sig till nästa instans som är kommunen (miljöförvaltningen) och påpekar att ens inomhusmiljö är hälsovådlig. Styrelsen får ett jobbigt brev från kommunen och krav på sig att åtgärda och svara.

Föreningen kan inte kasta ut dig eller särbehandla dig för att du är jobbig, och godkännande av köpare är en formalia. Ytterst sällan en köpare nekas medlemskap.

Tack, men jag tror inte det är värt det. Det kommer att kosta en massa tid och krafter och vålla mig en massa obehag. Utfallet är mycket osäkert. Det som är säkert är att jag därigenom gör styrelsen till min fiende. Jag tror inte batikhäxorna i kommunen bryr sig om att hjälpa mig. Hade jag varit blatte eller feminist eller kommunist - men det är jag inte. Av alla människor jag har över mig tror jag styrelsens medlemmar är de minst elaka. Så antingen kontaktar jag styrelsen på ett artigt och vänligt sätt, eller så löser jag detta själv privat i största möjliga tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kylare används bla för att sänka temperaturen på bilmotorer, liknande koncept används även för vattenkylda datorer.

Varmt vatten in på ena sidan, ut på andra sidan kommer kallt vatten, luften som passerar kylaren värms upp.

https://www1.garaget.org/gallery/ima...3aea8e2683.jpg

Det låter bra. Fast jag kollade på nätet: De är jättedyra.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men för fan, read my lips: Det är en djävla idiotidé att värma en lägenhet med tappvarmvatten. Glöm det, bara glöm det. Alltså, den kukskalle som sköter värmesystemet har som sin förbannade skyldighet att se till att det är dräglig temperatur i lägenheterna. Det är inget en enskild boende ska behöva bry sig om. Fel kan alltid inträffa och då säger man till så ska det lösas.

Att varenda satans höst och vinter behöva läsa om dessa kalla lägenheter där någon snål eller oengagerad djävel inte kan hålla rätt framledningstemperatur eller flöde börjar bli tröttsamt. Jag är glad att jag bor i villa, här är den ende snåldjäveln jag själv och vill jag ha det varmare så fixar jag det själv.

Så borde det vara. Men så är det inte. Det fungerar inte på det viset. Vi lever inte i ett samhälle som är fullkomligt förnuftigt och rättvist. Sverige av i dag är så ruttet att man kan gråta. Man måste helt enkelt följa den kortaste vägen som leder till målet. Att protestera för all världen som du föreslår leder bara till elände för mig. Jag tror inte på juridisk-politiska lösningar, utan på hemliga tekniska.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Termostater har en känselkropp i bimetall eller vax som expanderar när det blir varmt och börjar då strypa flödet. När det blir kallt så krymper kroppen och flödet ökar. Om du bara har en liten vridhatt så _kan_ det vara så att även den hindrar radiatorn från att öppnas fullt, de kan vara möjliga attlåsa till att bara vara halvöppna (eller halvstängda, kan vara klokt att göra så i en källare t.ex.). Testa att försiktigt skruva av hatten så finns det kanske möjlighet att vrida på ett halvt varv till.

Ja, är värmen avstängd eller ordentligt nedställd i grannarnas lägenheter blir det förstås kallare i din.

Ja, det finns saker du kan göra om du har tillgång till undercentralen för ditt värmesystem, men dessa brukar finnas bakom låsta dörrar då klåfingriga boende inte ska pilla på grejerna.

Tack för info. Nu ser jag att det står "Danfoss Thermostat" på den grejen man vrider på. Den jag har liknar några av dessa:

http://products.danfoss.com/productr...tor-sensors/#/

Så då är det faktiskt en termostat, och den funkar kanske som du förklarar. Jag kan inte göra annat än att vrida: Öppna eller stänga. Jag har den helt öppen. Går inte att vrida mer och jag vågar inte bruka kraft på den. Något kan gå sönder.

Men vattnet som kommer in till termostaten är inte särskilt varmt. Kanske 40-45 grader. termostaten kan ju inte reglera temperaturen på vattnet, endast flödet.

Eftersom vattnet som flyter in är varmt och det som flyter ut är kallt kan inte varmvattnet komma från en annan lgh, och kallvattnet kan inte gå till en annan lgh. Då måste varje lgh ha egna rör från källarn, eller hur? Men då borde jag kunna ställa in något i källarn som endast berör flödet och tempen till min lgh?

Jag gick ned i källarn och kollade. Där hittar jag rör som det står "tappkallvatten", "tappvarmvatten" och "tappvarmvatten cirkulation" på. Vad är det sista? Dessutom finns två tjocka värmeisolerade rör som det inte står nåt på. Här och var kommer tunnare rör upp från golvet i källarn och ansluter sig till de tjocka. Dessa tunnare rör är varma och man kan skruva på nån sorts ventil på dem. Vi har fjärrvärme i gården. Är det fjärrvärmevattnet som kommer upp från grunden? Varför på så många ställen? Eller är det varmt vatten från de tjocka rören som flyter ned i de tunna och sedan vidare till lägenheterna? Vilka rör tror du transporterar varmvatten till radiatorerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Incorp
Beror på vad man har för system. Jag ska, och har svalare nere än uppe i radiatorerna.
Delta T kan du läsa om det som är lite olika beroende på system och koppling.


Till TS. Beroende på hur det är kopplat så kan du också påverkar både dig, men som jag skrev, beroende på hur det är kopplat även påverka andra radiatorer efteråt genom att ändra strypventilen från radiatorerna. Beroende på vad du har för system så kan dem sitta olika,
men oftast på nere delen, där kan du oftast skruva loss ett sexkant huvud, och under brukar det vara insex eller rak skruvmejsel som du kan ändra och påverka flödet/värmen i radiatorerna.
Se också till att termostat huvudet inte sitter gömt bakom gardin eller större möbler bland annat för det kan vara varmare där bakom än i resterande lägenhet och därför inte ställa in sig själv, som dem gör.

Kolla returen och du kan påverka den, brukar se ut så här.

https://www.byggahus.se/forum/attach...ge-jpg.124845/

Ja, där vattnet lämnar radiatorn sitter en sexkantig grej som man troligen kan skruva loss. Men kan det verkligen vara meningen att man ska göra det? Är det inte där uppe i termostaten att man ska ställa in?

Citat:
Som jag skrev ovanför om att inte gömma termostaten, den ser liknande ut, eller som denna.
https://golvvarmebutiken.se/PartnerF...cts/186767.jpg
Och fungerar som OldFashioned skrev, den påverkas av värmen den känner av.

Ja, min termostat är mycket lik den.

Citat:
Sådan här gör det ej, utan bara påverkar mängd vatten.
https://www.byggahus.se/forum/data/a...c16c8f9eae.jpg

Den gamla typen har jag inte.
Citera
2017-11-25, 02:38
  #26
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Tack för info. Ja, det finns faktiskt en sådan grej uppe på sidan. Men jag har ingen elementnyckel; kan man köpa det nånstans?
Till exempel på Clas Ohlson 29 kr för 2 st.... Funkar på dom flesta element. ...dom har en kombi-nyckel som passar till andra element än standard-elementet för 99 kr.

https://www.clasohlson.com/se/Elemen...hoCbmAQAvD_BwE

En sådan nyckel behöver du ändå många gånger i livet, så en investering på 29 kr är inte så farligt, hehe
__________________
Senast redigerad av JEBUS-666 2017-11-25 kl. 02:41.
Citera
2017-11-25, 10:50
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Tack för info. Nu ser jag att det står "Danfoss Thermostat" på den grejen man vrider på. Den jag har liknar några av dessa:

http://products.danfoss.com/productr...tor-sensors/#/

Så då är det faktiskt en termostat, och den funkar kanske som du förklarar. Jag kan inte göra annat än att vrida: Öppna eller stänga. Jag har den helt öppen. Går inte att vrida mer och jag vågar inte bruka kraft på den. Något kan gå sönder.

Men vattnet som kommer in till termostaten är inte särskilt varmt. Kanske 40-45 grader. termostaten kan ju inte reglera temperaturen på vattnet, endast flödet.

Eftersom vattnet som flyter in är varmt och det som flyter ut är kallt kan inte varmvattnet komma från en annan lgh, och kallvattnet kan inte gå till en annan lgh. Då måste varje lgh ha egna rör från källarn, eller hur? Men då borde jag kunna ställa in något i källarn som endast berör flödet och tempen till min lgh?

Jag gick ned i källarn och kollade. Där hittar jag rör som det står "tappkallvatten", "tappvarmvatten" och "tappvarmvatten cirkulation" på. Vad är det sista? Dessutom finns två tjocka värmeisolerade rör som det inte står nåt på. Här och var kommer tunnare rör upp från golvet i källarn och ansluter sig till de tjocka. Dessa tunnare rör är varma och man kan skruva på nån sorts ventil på dem. Vi har fjärrvärme i gården. Är det fjärrvärmevattnet som kommer upp från grunden? Varför på så många ställen? Eller är det varmt vatten från de tjocka rören som flyter ned i de tunna och sedan vidare till lägenheterna? Vilka rör tror du transporterar varmvatten till radiatorerna?

Ta bort termostaterna helt och hållet först och se om det blir bättre.

Dina och grannens radiatorer ansluter mot stamledningar och du kan därför inte justera dina utan att även justera grannen. Risken, om du pillar på ventilerna, är att du tar flöde från dina grannar. Det uppskattas inte.

Varmvattencirkulation (vvc) innebär just att tappvarmvattnet cirkulerar så att du inte ska behöva stå i fem minuter och spola för att få varmt vatten till duschen.

Temperaturen på framledningen beror på utetemperatur. Den är lägre på varma dagar och högre på kalla.

Inkommande fjärrvärmeledningar är grova, isolerade och ansluter mot fjärrvärmecentralens värmeväxlare.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2017-11-25 kl. 10:53.
Citera
2017-11-25, 11:43
  #28
Medlem
KingsBishops avatar
Om du har Danfoss termostat. Prova att ta bort den. Brukar vara bajonettfattning.

Se sen om ventilen ser ut ungefär såhär: Radiatorventil

Den numrerade "hylsan" går att dra "ut". Dvs från ventilen. När den är utdragen kan man vrida den.
Detta är för att kunna justera flödet över radiatorn. Om din ventil står på läge 3 t.ex. kan du prova att öka till 5.
Testa först att öppna helt så att det inte har kommit nått skit i ventilen och på så sätt förhindrar ditt flöde där.
Låt det flöda igenom ett tag, och justera sen ner till valt läge.

Detta kan påverka grannar på samma stam som dig, men det borde vara minimalt.

Om inte detta ger nån verkan, så får föreningen eller du se till att höja framledningstemperaturen.
Just nu när vi ligger runt 0-5 grader brukar det vara problem.
Citera
2017-11-25, 15:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Till exempel på Clas Ohlson 29 kr för 2 st.... Funkar på dom flesta element. ...dom har en kombi-nyckel som passar till andra element än standard-elementet för 99 kr.

https://www.clasohlson.com/se/Elemen...hoCbmAQAvD_BwE

En sådan nyckel behöver du ändå många gånger i livet, så en investering på 29 kr är inte så farligt, hehe

29 kr betalar jag gärna. Bra, nu vet jag hur den ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ta bort termostaterna helt och hållet först och se om det blir bättre.

Är det riskfritt? Det sprutar inte ut vatten då? Är det svårt att få på igen?

Kan jag inte lika gärna lägga isbitar över sensorn?

Citat:
Dina och grannens radiatorer ansluter mot stamledningar och du kan därför inte justera dina utan att även justera grannen. Risken, om du pillar på ventilerna, är att du tar flöde från dina grannar. Det uppskattas inte.

Aha, men då kan det vara en fördel för mig om min frånvarande granne har sina radiatorer avslagna? Får då flyter allt vattnet med all värmen in till mina radiatorer?

Jag har ändå inte hittat några ventiler som ger hopp om bättring.

Citat:
Varmvattencirkulation (vvc) innebär just att tappvarmvattnet cirkulerar så att du inte ska behöva stå i fem minuter och spola för att få varmt vatten till duschen.

OK, då har det inget med radiatorerna att göra.

Citat:
Temperaturen på framledningen beror på utetemperatur. Den är lägre på varma dagar och högre på kalla.

Det fattar jag. Men hur vet regleringen vilken vattentemp som ger rätt temp i lägenheterna? Var tror du termostaten sitter som reglerar vattentemperaturen? Kan man lura den genom att lägga några isbitar över sensorn?

Citat:
Inkommande fjärrvärmeledningar är grova, isolerade och ansluter mot fjärrvärmecentralens värmeväxlare.

Hmm. Tror du fjärrvärmevattnet går rakt upp i mina radiatorer? Är det fjärrvärmerörens ventiler jag måste skruva på?

Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Om du har Danfoss termostat. Prova att ta bort den. Brukar vara bajonettfattning.

Som jag frågade ovan: Är det tryggt?

Kan jag inte lika gärna lägga isbitar över sensorn?

Citat:
Se sen om ventilen ser ut ungefär såhär: Radiatorventil

Den numrerade "hylsan" går att dra "ut". Dvs från ventilen. När den är utdragen kan man vrida den.
Detta är för att kunna justera flödet över radiatorn. Om din ventil står på läge 3 t.ex. kan du prova att öka till 5.
Testa först att öppna helt så att det inte har kommit nått skit i ventilen och på så sätt förhindrar ditt flöde där.
Låt det flöda igenom ett tag, och justera sen ner till valt läge.

Vad är "hylsan" i bilden? Är det den som det står 4567 på? Är den utdragen i bilden eller? Kan jag vrida den när läget är som i bilden? Vilket läge står den på i bilden?

Citat:
Detta kan påverka grannar på samma stam som dig, men det borde vara minimalt.

Bara det blir gott och varmt i min lgh så...

Citat:
Om inte detta ger nån verkan, så får föreningen eller du se till att höja framledningstemperaturen.
Just nu när vi ligger runt 0-5 grader brukar det vara problem.

Jag känner mig säker på att föreningen inte kommer att göra det, för de ska spara pengar. Om jag lyckas göra det kommer föreningen att upptäcka det på höjda kostnader och även på högre temp i lgh. Driftsansvarige går givetvis ner i källarn och kollar, upptäcker att framledningstemperaturen är för hög och sänker den. Så detta kan inte leda nån vart. I värsta fall får de reda på att det var jag som gjorde det och beslutar att avhysa mig.
Citera
2017-11-25, 16:15
  #30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Är det riskfritt?
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Det sprutar inte ut vatten då?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Är det svårt att få på igen?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Kan jag inte lika gärna lägga isbitar över sensorn?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Tror du fjärrvärmevattnet går rakt upp i mina radiatorer?
Nej, du har en växlare emellan.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2017-11-25 kl. 16:20.
Citera
2017-11-25, 16:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bygg enn liten sk. aerotemper dvs ett värmebatteri med en fläkt bakom som blåser ut batteriets värme till omgivningen.. som värmebatteri kan du ex använda en kupé värmare från en bil.. ta hela paketet med fläkt och allt..låt vattnet gå igenom denna sakta och kör fläkten på full effekt..
Använd en 230v-12 adapter.. Fördelen med denna är att du kan köra den på 12v bilbatteri om du får strömavbrott.. toppen om man har fjärrvärme till kåken. då är ju vattnet varmt fast du är strömlös..

Man kan bygga en attrapp som drivs av en vattenstråle - helst varmvatten - lol som driver en dynamo - som laddar batteriet.
Citera
2017-11-25, 16:36
  #32
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=DF_5l3-w_R8

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-11-25, 17:23
  #33
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Är det riskfritt? Det sprutar inte ut vatten då? Är det svårt att få på igen?

Kan jag inte lika gärna lägga isbitar över sensorn?

Aha, men då kan det vara en fördel för mig om min frånvarande granne har sina radiatorer avslagna? Får då flyter allt vattnet med all värmen in till mina radiatorer?

Jag har ändå inte hittat några ventiler som ger hopp om bättring.

OK, då har det inget med radiatorerna att göra.

Det fattar jag. Men hur vet regleringen vilken vattentemp som ger rätt temp i lägenheterna? Var tror du termostaten sitter som reglerar vattentemperaturen? Kan man lura den genom att lägga några isbitar över sensorn?

Hmm. Tror du fjärrvärmevattnet går rakt upp i mina radiatorer? Är det fjärrvärmerörens ventiler jag måste skruva på?

Först och främst så ska du inte skruva på några ventiler över huvud taget. Lämna den biten åt de som har som jobb att justera värmesystem.

Ja, det är riskfritt att ta bort termostater. De sitter oftast bara fast med en stor mutter som du enkelt lossar på med en skiftnyckel. En isbit hjälper inte om kroppen har torkat fast eller på annat sätt är trasig.

Reglercentralen har en kurva den följer och den ska ge rätt temperatur inomhus hos alla OM radiatorerna har justerats in korrekt. Ja, varje radiator injusteras manuellt.

Nej, fjärrvärmen går inte rakt upp i din lägenhet.

Sluta stycka upp mitt inlägg och citera fyra gånger om. Tar lika lång tid för mig att redigera bort quote-taggar som att svara.
Citera
2017-11-25, 19:29
  #34
Medlem
Har du gjort det självklara dvs. luftat elementen än efter tre långa forumsidor?
Använda tappvarmvattnet är idiotförslag för troligen beror problemet på luft i elementen.
Stenar i badkaret! Jag tror de driver med dig.
Är termostaterna riktiga är det också helt verkningslöst att ta bort dem eftersom vid 17 grader så är de fullt öppna.
Är det något element som är fullkomligt kallt kan stiftet som termostaten trycker på ha fastnat eller ventilen bakom stiftet fastnat. Åtgärdas genom att ta bort termostaten ock knacka lite på stiftet med en hammare, då märker man att värmen börja komma. Modernare termostater har en gängad mutter som håller fast den. Äldre typer har ofta en fastsättning som liknar en slangklämma och då får man lossa på skruven helt och försiktigt lirka termostaten rakt ut från elementet. Hos gamla gråbeiga Danfoss termostater är plasten skör så smörj då på med diskmedel först. Obs aldrig olja på termostatventilens tryckstift.
Citera
2017-11-26, 19:03
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Har du gjort det självklara dvs. luftat elementen än efter tre långa forumsidor?
Använda tappvarmvattnet är idiotförslag för troligen beror problemet på luft i elementen.
Stenar i badkaret! Jag tror de driver med dig.
Är termostaterna riktiga är det också helt verkningslöst att ta bort dem eftersom vid 17 grader så är de fullt öppna.
Är det något element som är fullkomligt kallt kan stiftet som termostaten trycker på ha fastnat eller ventilen bakom stiftet fastnat. Åtgärdas genom att ta bort termostaten ock knacka lite på stiftet med en hammare, då märker man att värmen börja komma. Modernare termostater har en gängad mutter som håller fast den. Äldre typer har ofta en fastsättning som liknar en slangklämma och då får man lossa på skruven helt och försiktigt lirka termostaten rakt ut från elementet. Hos gamla gråbeiga Danfoss termostater är plasten skör så smörj då på med diskmedel först. Obs aldrig olja på termostatventilens tryckstift.

Jag har ännu inte lyckats få tag i elementnyckel. Bor inte i en storstad där jag bara kan spankulera ner till Clas Ohlson. Det har varit helg, men försöker igen i morrn.

Planen är nu:

1. Lufta elementen.

Om inte det hjälper:

2. Ta av termostaterna och öppna ventilerna.

Om inte det heller hjälper:

3. Försöka utnyttja varmvattnet till att värma upp lgh.

Om inte det funkar:

4. Producera egen el på nåt sätt och använda ett el-drivet värmeelement med batteri.

Hur producerar man el på billigaste sätt? Bränna bensin? Nåt annat? Hur många kWh ger 1 liter bensin? Hur mycket kostar en generator?

Om jag inte lyckas producera eller snylta el:

5. Plugga elementet i väggen och betala för elen.

1 kWh kostar ungefär 0,90 kr. Om jag har 500 W stående på i 10 timmar varje dag blir det 5 kWh vilket kostar 4,50 kr dagen eller 135 kr mnd. Det är inte så dyrt. Men ett eldrivet oljeelement kostar 500 kr i affären.
Citera
2017-11-26, 20:10
  #36
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
[...]
Ursäkta en mycket dum fråga efter alla goda råd du fått i tråden.
Du har inga möbler som står framför elementet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback