Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 23:59
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Letade efter en eltandborste och en återförsäljare hade testfaktas logo att just denna var bäst i test oral-b 9000. Ville läsa vidare och hittade testet där det står
"Testfakta Research har på uppdrag av tillverkaren Procter & Gamble låtit genomföra ett laboratorietest av elektriska tandborstar i premiumklassen. De fyra varumärkena Oral-B, Philips, Jordan och Colgate ställdes mot varandra i ett omfattande test med fokus på tandborstarnas förmåga att reducera plack och deras förmåga att bibehålla eller förbättra tandköttets kondition."

Jag undrade förstås vem är Procter & Gamble och i första träffen hittar jag https://us.pg.com/our-brands där bland annat just Oral-B står med.


Så med andra ord Oral-B eller dess koncern betalar för ett test och deras produkt vinner. Det är ju bra att testfakta är öppna med det men hur stor är trovärdigheten, noll?
Citera
2017-11-22, 00:06
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Korrekt uppfattat om källorna stämmer vilket jag inte orkar kolla så här dags. Bra tänkt och grävt. Inte för att jag la någon vikt i reklamernas användande av detta argument, i alla fall inte medvetet, så var det ändå någonting intressant och nytt för mig du hittade.
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2017-11-22 kl. 00:08.
Citera
2017-11-22, 00:21
  #3
Medlem
321js avatar
OralB är bäst i Råd och Röns test med så trovärdigheten är nog högre än förväntat.

https://www.radron.se/tester/mat-hal.../?view=artikel

Resultatet visar att den absolut bästa borsten mycket riktigt är en high end-borste från Oral-B. Den får högsta betyg för rengöring och bra betyg överlag.

Lite lägre betyg får Oral-B:s och Philips mellanskiktsborstar, och strax därefter kommer budgetborsten från Oral-B. Den borstar bra, har bra borststrån och är skön att använda. Ett bra alternativ för alla som vill ha en bra borste utan att behöva tömma fickorna helt.

Slutsats

Råd & Rön har testat sex batteridrivna eltandborstar från marknadsledarna Philips och Oral-B; en enklare modell från vardera företag, en mer avancerad och en variant däremellan.

Alla tandborstar utom Philips Sonicare Power-Up är bra på att ta bort plack. Alla tandborstar hade väldigt långa laddningstider, upp till 30 timmar.

Bäst i test är Oral-B TriZone 1000 för cirka 500 kronor, som får 77 i samlat betyg. Testets billigaste tandborste, Oral-B Vitality, som kan kosta så lite som 195 kronor, är dock fortfarande en bra borste med 66 i samlat betyg och blir därför utnämnd till Bra köp.
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-11-22 kl. 00:25.
Citera
2017-11-22, 01:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag undrade förstås vem är Procter & Gamble och i första träffen hittar jag https://us.pg.com/our-brands där bland annat just Oral-B står med.
Procter & Gamble lär ju inte publicera rapporten ifall deras tandborste inte vann, så det är väl knappast förvånande att de som har beställt rapporten har bäst produkt.

Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Så med andra ord Oral-B eller dess koncern betalar för ett test och deras produkt vinner. Det är ju bra att testfakta är öppna med det men hur stor är trovärdigheten, noll?
Testfaskta och Testfakta Research är inte samma. Det första är de oberoende undersökningarna, Research är beställningar från företag mm.
Citera
2017-11-24, 00:53
  #5
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
OralB är bäst i Råd och Röns test med så trovärdigheten är nog högre än förväntat.
.

Det är möjligt att produkten är bäst men det var inte det som var frågan utan hur mycket man kan lita på tester.

Citat:
Testfaskta och Testfakta Research är inte samma. Det första är de oberoende undersökningarna, Research är beställningar från företag mm.

Mycket otydligt och det är samma företag som ibland är oberoende och ibland beroende?

Här står det inget om någon testfakta research utan bara testfakta.
http://www.testfakta.se/sv/hem-husha...k-och-tandkott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback