Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 23:18
  #1
Medlem
Vi lever inte i kontakt med oss själva, med vår essens. Vi går på stimuli, käkar halvkassa grejer, bombarderar oss med TV eller internet, som på repeat.

Varför är det tabubelagt för moderna läkare i Sverige att prata om kost och dess koppling till hälsa? Till oro, till ångest? Till stress, till problem rent allmänt.

De österländska filosoferna har mycket, extremt mycket, att ge oss. Ett skifte i hur vi ser på saker och ting. Och jag tror detta behövs. För vi håller på att köra in huvudet i kaklet, hela samhället. Och så kan vi fan inte hålla på.

Vi måste tagga ner. Vi måste slappna av en smula.

Ayurvedan kan hjälpa med detta. Lösa upp stagnationer internt. Årtal av stress och dålig kosthållning kan reversreas. Förmodligen så kan många "kroniska" tillstånd behandlas genom detta. För vad är dessa kroniska tillstånd? Varför går det åt helvete med autoimmuna sjukdomar i väst? Det är något i vårt sätt att leva på som inte stämmer överens med hur det borde vara.

Vi måste hitta en balans som vi i nuläget inte har. Och som vi inte bryr oss om att försöka nå. Och väldigt få i våra länder här förstår ens tanken om at söka balans genom detta. Vissa börjar meditera eller köra yoga och käkar LCHF, och visst, det är ju en bra start. Men detta går djupt ner. Det krävs närmast en samhällelig förändring. Men jaja.

Poängen, som jag vill ge till er här. Försök slappna av mer. Sök ayurvedans väg i att lösa upp stagnationer av dina inre energier. Få ett flöde på allt. Vi kan göra en förändring, tillsammans.
Citera
2017-11-21, 23:44
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
...Vissa börjar meditera eller köra yoga och käkar LCHF, och visst, det är ju en bra start. Men detta går djupt ner. Det krävs närmast en samhällelig förändring. Men jaja.

Poängen, som jag vill ge till er här. Försök slappna av mer. Sök ayurvedans väg i att lösa upp stagnationer av dina inre energier. Få ett flöde på allt. Vi kan göra en förändring, tillsammans.

ahahah ni går på fantasier, men inte bara asien har sådant helande finns i antika kultur världen över, men ni i sverige har en så konstig bild att hur helande ska vara, att man ska äta speciellt mat, meditera på något sätt, hjulet fortsätter rulla , så om ni vill att samhället fortsätter på denna hjul blir hjulet vara större haaaaaaaaaaahahahahha
Citera
2017-11-21, 23:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
ahahah ni går på fantasier, men inte bara asien har sådant helande finns i antika kultur världen över, men ni i sverige har en så konstig bild att hur helande ska vara, att man ska äta speciellt mat, meditera på något sätt, hjulet fortsätter rulla , så om ni vill att samhället fortsätter på denna hjul blir hjulet vara större haaaaaaaaaaahahahahha
Vadå går på fantasier, vad menar du? Du måste verkligen utveckla mer vad du säger, för jag förstår inte ett dugg av vad du försökte framföra här ovan. Du är inte från Sverige alltså? Vad är din syn på "helande"?

Det handlar inte om asien. Men många av de filosofier som är kända därifrån kan kopplas samman till detta. De är bra exempel, och lättillgängliga, och kanske också de bästa. Fast det vet jag inte just nu, är inte insatt nog i resten av världens mystik. Men Asien har haft riktigt mycket bra saker på gång genom åren rörande dessa frågor. Taoism, buddhism. Bra grejer.

Det där hjulet som du nämner, är kanske just det ism jag själv menade att vi måste bryta? Håller du med om det jag skrev eller argumenterar du emot? Förstod du vad jag menade?

I det jag pratar om så sammanvas många olika spår. Men kost kan vara, och är självklart, en stor del av vår hälsa och vårt tillstånd, det kan du ju inte ifrågasätta?

Sen finns det många frågor som spelar in i detta. Vilket ju också var min poäng. Det är handlar om en nödvändig förändring på samhällsnivå. Hur vi lever våra liv. Och vår kost och vad vi käkar, och horpass medvetna och närvarande vi är i nuet, är liksom frågor som är en del av samma paket.
Citera
2017-11-22, 16:48
  #4
Medlem
La-Habanas avatar
kost har ingenting att göra jag som många som tränar traditionell qi gong, meditation, kung fu, röker äter socker när som helst, massor av fett och vi mår mycket bra;

men ni lever på moln, ni tänker hur man lägger handen hit och dit när ni mediterar ni typ hippy dansar när ni tränar fantasi qi gong, etc;

när jag kan meditera när jag vill och när man kan få upplyssneing (enlightement) när man promenerar eller sitter på toaletten.

see minut 1.45 och 2.15 det man brukar tränna i Sverige man får faktisk mindre energi i slutet av träningen;

https://www.youtube.com/watch?v=Psux2ITw_tU

vakna upp bland ditt moln maten har ej någonting att göra:

"When you practice genuine chi kung you can eat whatever food you like

Question 1

Is it necessary to abstain from any food when practicing chi kung?

— Jochen, Germany

Answer

No, it is not necessary. Whatever you had been eating or doing without any harm to yourself and others before you started practicing chi kung, like cake and sugar, coke and coffee, yoga and lifting weight, making love and party-going, you can carry on eating or doing them with better satisfaction and result after you have started practicing chi kung. This is only logical, as practicing chi kung enhances our daily life.

However, some “masters” advise otherwise. Actually we call them “masters” out of respect. Strictly speaking they are not even genuine chi kung practitioners, as they teach only gentle physical exercise though they use genuine chi kung forms. These “masters” advise their students not to take sugar, considering it as white poison, and not to have sex, even for those who have willing partners and find it pleasurable. And the irony is that with these unnecessary limitations, the students are not healthier or happier.

When I first taught in Spain, many students were shocked to see me adding two or three sachets of sugar to my coffee, and enjoying jarmon. They taught, wrongly of course, that chi kung masters should drink only pure water and eat vegetable.

In fact, when you practice genuine chi kung which increases your energy and life performance, whatever you have been doing without harm to yourself and others, you can continue enjoying these activities with more satisfaction and better..."

https://webcache.googleusercontent.c...&ct=clnk&gl=se
__________________
Senast redigerad av La-Habana 2017-11-22 kl. 16:52.
Citera
2017-11-23, 20:42
  #5
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jo, vi ska äta hälsosamt, men många tycker dietisternas vetenskapligt studerade dieter (som är grunden för ex ländernas livsmedelsverks kostråd) är bättre för de flesta människor.

Visst ska vi ha sunda avstressande vanor (som ex meditation/minfulness), sunda motionsvanor och sunda relationer för att minska stress. Ingen har påstått något annat. Så tycker de flesta utan att förespråka Ayurveda.

Visst finns det poänger i ayurveda, i tcm och många andra filosofier, men i vår moderna värld bör vi även kolla att kost och livsstilsrekommendationerna är vetenskapligt ok.

Både i Indien och China tar man inspiration från de traditionella naturmedicinska sytemen och filosofierna men bedriver forskning på de gamla uråldriga medicinernas effekter för att även vetenskapligt belägga vad som är placebo och vad som verkligen fungerar.

Användande av ayurvediska eller andra naturmedicinska och livsstilsfilosofiska system blir bara bättre när de dessutom utforskas vetenskapligt. Blev yoga och mindfullness sämre när forskare såg att de har positiva vetenskapligt belagda avstressande effekter? Nej, bara bättre och säkrare.
Citera
2017-11-23, 23:09
  #6
Medlem
La-Habanas avatar
era så kallade mirakel växter är redan oförorenade av världens orenhet, så snacka om era "svensk" fånighet, ser redan hur era ord smittar av fånighet, (det känns som man går in i dagis ojojojooj) jag bättre avstår
__________________
Senast redigerad av La-Habana 2017-11-23 kl. 23:14.
Citera
2018-03-06, 14:53
  #7
Medlem
Människans kropp är en helhet och vi måste därför ta hänsyn till att det finns ett samband mellan varje organ. Varje del utav kroppen betraktas med andra ord som en pusselbit utav helheten och binds samma i ett enhetligt energisystem. Detta innebär att ett organ som har problem kan påverka även de andra organen, t.ex om din lever är i obalans så kan det påverka din mjälte.

Det finns även ett samband mellan kropp och natur, t.ex. så kan kyla, vind och fukt skada kroppen och leda till en del olika sjukdomstillstånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback