Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 22:30
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Vad är ett, mitt, hans-hennes, ex. en förkortning av?
Vad betyder "ex" i klartext?

Citera
2017-11-21, 22:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Vad är ett, mitt, hans-hennes, ex. en förkortning av?
Vad betyder "ex" i klartext?


Det är nog inte en förkortning utan snarare vad ett ex liksom är. Man har satt ett X över någon och valt bort personen ifråga.
Citera
2017-11-21, 22:53
  #3
Medlem
Ex är latin och betyder ”ut”. Som i export, = utburet (ur landet). Ut med exet...
Citera
2017-11-21, 22:53
  #4
Medlem
Rennetts avatar
Det är inte en förkortning utan ett latinskt förled. Ex- "ur, ut, undan, bort" (jfr exkludera, exkommunicera, exkursion) men i det här sammanhanget snarare likvärdigt med "före detta".

EDIT: Ska man vara väldigt noggrann så är ju "ex" i det här fallet en avkönande förkortning för det den avser, eg ex-flickvän, ex-pojkvän, ex-fru, och på så sätt en väldigt progressiv sådan, då den antedaterar "hen" med åtminstone ett drygt dussin år.
__________________
Senast redigerad av Rennett 2017-11-21 kl. 22:57.
Citera
2017-11-22, 10:58
  #5
Medlem
JanTalibans avatar
Ordet ex är naturligtvis lånat från engelskan. Där har man snott prepositionen ex från latinet, och – lite halvt på skoj – byggt om den till adjektiv. På engelska kan man alltså säga my ex wife ”min före detta fru”. Detta förkortas gärna till my ex, där ex därmed uppträder som substantiv; ”min föredetta”.

Det är inte riktigt så ex fungerar i latin; ex uxoribus meis betyder ju snarast ”en av mina fruar”. Men jag får det till att ex på latin ändå KAN betyda ungefär ”från att ha varit”; tex ex semine planta ”planta från att ha varit frö”, dvs ”en planta från ett exfrö”. Rätta mig om jag har fel.

Notera att det på svenska egentligen borde heta min ex, en av mina exar, etc. Men man har börjat associera ex med bokstaven x, där det ju heter ett x, och säger därför (felaktigt) jag ska fira jul med barnen och mitt ex.
__________________
Senast redigerad av JanTaliban 2017-11-22 kl. 11:01.
Citera
2017-11-22, 11:30
  #6
Medlem
mjukmjukares avatar
Svaret står således att finna i latin om jag förstår det rätt.
En information som jag inte tror den breda massan är införstådd med.
Ej heller var jag....

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback