Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-21, 19:23
  #1
Medlem
Bum1s avatar
Tjena, min gräsklippare startar inte sen ett tag tillbaka, tror det är fel på kompressionen. Jag har tagit av topplocket och cylinderns insida verkar fin. Ventilerna skulle nog behöva slipas upp lite men jag upptäckte att det var ett jack i överkant på kolven ca 1mm brett och går 2mm ut från kanten. Är det kört med min gräsklippare eller ska det vara så? Motorn är en briggs&stratton. Jag kan skicka bild på det om nån säger hur man laddar upp en bild😤 Jättetacksam för svar
Citera
2017-11-21, 19:30
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Tjena, min gräsklippare startar inte sen ett tag tillbaka, tror det är fel på kompressionen. Jag har tagit av topplocket och cylinderns insida verkar fin. Ventilerna skulle nog behöva slipas upp lite men jag upptäckte att det var ett jack i överkant på kolven ca 1mm brett och går 2mm ut från kanten. Är det kört med min gräsklippare eller ska det vara så? Motorn är en briggs&stratton. Jag kan skicka bild på det om nån säger hur man laddar upp en bild😤 Jättetacksam för svar

Ska säkert inte vara så men kolvringen bör ju ändå täta om inte cylinderfodret har en repa också. Bild laddar du upp på valfri sajt, tinypic eller liknande och lägger in länken till bilden här!

Edit: Varför tror du ventilerna behöver slipas?
Märke och motor på klipparen?
Citera
2017-11-21, 19:57
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ska vara så.

https://www.mfgsupply.com/media/cata.../3/23-6723.jpg
Citera
2017-11-21, 20:22
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har du kollat tändtidpunkten?

En gång lyckades jag släta ut wodrofkilen som håller svänghjulet i läge. Det gjorde så att svänghjulet vred sig på vevaxel och tändtidpunkten blev helt coco-bahia.

Eller rättare sagt; det har hänt en gång på en gräsklippare när jag körde på en tuva med kniven så att motorn tog tvärstopp och en gång nu i somras på min båtmotor, på båten var det nog för att jag slarvade när jag monterade svänghjulet och skadade kilen.
Citera
2017-11-21, 20:27
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Tjena, min gräsklippare startar inte sen ett tag tillbaka, tror det är fel på kompressionen. Jag har tagit av topplocket och cylinderns insida verkar fin. Ventilerna skulle nog behöva slipas upp lite men jag upptäckte att det var ett jack i överkant på kolven ca 1mm brett och går 2mm ut från kanten. Är det kört med min gräsklippare eller ska det vara så? Motorn är en briggs&stratton. Jag kan skicka bild på det om nån säger hur man laddar upp en bild😤 Jättetacksam för svar

Mät ventil spelet. Det brukar bli för litet
Citera
2017-11-21, 20:45
  #6
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ska vara så.

https://www.mfgsupply.com/media/cata.../3/23-6723.jpg
Tack så jättemycket nu kommer jag kunna sova ikväll
Citera
2017-11-21, 20:46
  #7
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har du kollat tändtidpunkten?

En gång lyckades jag släta ut wodrofkilen som håller svänghjulet i läge. Det gjorde så att svänghjulet vred sig på vevaxel och tändtidpunkten blev helt coco-bahia.

Eller rättare sagt; det har hänt en gång på en gräsklippare när jag körde på en tuva med kniven så att motorn tog tvärstopp och en gång nu i somras på min båtmotor, på båten var det nog för att jag slarvade när jag monterade svänghjulet och skadade kilen.
Men hur fick du tändtidpunkten att bli rätt igen då?
Citera
2017-11-21, 20:48
  #8
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ska säkert inte vara så men kolvringen bör ju ändå täta om inte cylinderfodret har en repa också. Bild laddar du upp på valfri sajt, tinypic eller liknande och lägger in länken till bilden här!

Edit: Varför tror du ventilerna behöver slipas?
Märke och motor på klipparen?
Motorn är en briggs&stratton som sitter på en Klippo, jag tror att jag behöver slipa dem för att jag har väldigt dålig kompression och när dem är öppna så är insidorna skrovliga så de kan omöjligt göra det tätt.
Citera
2017-11-21, 20:57
  #9
Medlem
mainfurers avatar
Ulriks bild ser ju ut att stämma
Om det är ventilerna så ska de slipas mot sitt säte, där de tätar och inte på planytan. Oftast (på bilar) är det själva sätet som är utslitet och inte ventilen. Går det byta ventilsätet så är ju det bra. Orkar inte grotta ner mig i en gammal gräsklippare :-)
Citera
2017-11-21, 21:01
  #10
Medlem
mainfurers avatar
Är du säker på att inte bara topplockspackningen är dålig? Den får du ju byta nu och dra åt i rätt följ med rätt moment.!

Har du kompressionstestat med mätare?
Citera
2017-11-21, 21:12
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Men hur fick du tändtidpunkten att bli rätt igen då?

Förutsatt att tändplattan sitter rätt så ska svänghjulet sitta rätt på vevaxeln. Det finns ett jack i vevaxeln och ett jack i svänghjulet som ska passas ihop med en wodrofkil, även kallad krysskil.

OK, du ska veta att mitt scenario är ovanligt och osannolikt. Jag är den enda jag vet som har lyckats, framför allt på två olika motorer.
Det är nog mer sannolikt som du säger att ventilerna spökar.
Citera
2017-11-21, 22:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Förutsatt att tändplattan sitter rätt så ska svänghjulet sitta rätt på vevaxeln. Det finns ett jack i vevaxeln och ett jack i svänghjulet som ska passas ihop med en wodrofkil, även kallad krysskil.

OK, du ska veta att mitt scenario är ovanligt och osannolikt. Jag är den enda jag vet som har lyckats, framför allt på två olika motorer.
Det är nog mer sannolikt som du säger att ventilerna spökar.

En delvis avskjuvad krysskil är inte så ovanligt på gräsklippare, det räcker med ett tvärstopp mot en tuva för att svänghjulet vill fortsätta lite till. Lätt att kolla upp, bort med kåpan över, bort med startsnöreprylarna. Så stor hylsa och avdragare. Är kilen i två delar - då har du svaret.

Det brukar inte vara brytarspetsar och kondensator på gräsklipparmotorer även om det förekommer.
Oftast är det bara magnettändning, gnistan kommer när magneten passerar spolen. Då sitter ofta magneten på utsidan av svänghjulet. Kolla då också avståndet mellan spolens ankare och svänghjulet, om det är för stort blir gnistan svag. Så nära som möjligt utan att det tar i, typ ett dubbelvikt skrivpapper emellan är lagom, och så dra fast den.
Här är en bild på typisk briggsmotor, tändspolen är den svarta klumpen med två rostiga armar på: http://farm5.static.flickr.com/4009/...16b98872_b.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback