Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 17:42
  #1
Medlem
En bekant har beslutat bli kvitt tramadolen.

Problemet är att han skaffar det av bekanta, vänner och inte via en egen läkare.

Upp till 12 styck 100mg varje dag!

Och ni till det svåra. Vart ska man vända sig för att få hjälp? Han har slutat skaffa det. Ned bara 20 tabletter hemma, börjar det bli problem.

Jag vill hjälpa honom. Vet dock inte själv hur göra...
Citera
2017-11-21, 17:53
  #2
Medlem
ascHacks avatar
Det är bara att sluta och gå igenom ett helvete i en vecka.
Citera
2017-11-21, 18:49
  #3
Medlem
Pallestroms avatar
Precis. ”Bara att sluta” 🙄🤔😉
Citera
2017-11-21, 19:12
  #4
Medlem
herrcarlssons avatar
Din vän har inte beslutat någonting. Ofta säger folk att man måste stöta på ordentlig botten innan man kan ta sig upp, och det är i regel sant när det gäller ett beroende. Är man så fast att man blir ordentligt sjuk under avgiftning så kan världen utanför beroendet rasa ihop riktigt ordentligt innan hjärnan är villig att riskera en hård avgiftning. När din vän kan ta den sista ur förrådet och utan att ha ett skyddsnät så har han beslutat sig, och inte innan dess.
Citera
2017-11-21, 20:44
  #5
Medlem
No6s avatar
Man får räkna med ca 5-7 dagar av fysisk tortyr(nu har jag bara lagt ner efter ett par månader, på rätt höga doser, vet inte om den akuta fysiska fasen kan sitta i längre än så). Sen kan såklart den psykiska biten sitta i längre än så. Eftersom jag har lagt ner benzo när den fysiska ATn på opioiderna lagt sig så har jag lite svårt att skilja på om det är Tramadolen eller benzon(som är känd för att vara långdragen).

Ett tips är att använda någon annan substans för att sova på, det var nämligen för mig helt jävla omöjligt att sova under ATn. Jag brukar fortsätta använda mig av benzo/z-analoger under opiat-ATn(1 vecka), sen brukar jag göra en så snabb nedtrappning av benzon/z-analogerna som möjligt om det behövs innan jag klipper helt. Från att ta opiater och benzo till att vara helt ren brukar ta 2-3 veckor för mig. Men det finns ju annat som fungerar mot sömn om man inte vill ta andra piller.

Sen brukar jag ha måttliga psykiska problem i ca 1 månad efteråt, av Tramadolen har jag egentligen bara känt av Restless Legs som långvarigt utsättningssymptom.

Alla försök till nedtrappning av Tramadol har för mig bara flyttat fram abstinensen, den kommer endå. Antagligen har jag inte ätit tillräckligt länge för att ens behöva trappa ner. Står man på höga doser under lång tid ska man dock trappa ner?(antar jag så är det iaf med benzo).
__________________
Senast redigerad av No6 2017-11-21 kl. 20:50.
Citera
2017-11-21, 21:28
  #6
Medlem
Släng kvarvarande piller och ta smällen, ingen idé att trappa ner. Kommer bli otroligt jobbigt en till två veckor men sen blir det bara bättre.
Om du kan så var med personen så mycket du kan och kanske få med någon bekant till så han slipper vara ensam allt för mycket.
Tror man ska undvika benzo då man bara byter till andra beroende piller.
Lycka till.
Citera
2017-11-21, 21:51
  #7
Medlem
Vad som också är otrevligt är den dag då tabletterna varken kommer med posten, eller om den som säljer plötsligt inte har något. Då blir man ganska sjuk, och det blir helt omöjigt att klara skola eller jobb. Hela tillvaron stannar upp. Det är lätt att leva i nuet, och tro att allt ska lösa sig. Men gör det inte det, så vänds hela tillvaron upp-och ned. Så att köpa av andra innebär mycket risker, man vet aldrig vad som kan hända. Så därför vore det jättebra om du kan vara till stöd och hjälp så att din vän kommer ur det här.

Skulle det bli så här, och personen måste söka sjukvården så blir det genast en missbrukarsstämpel.
Nu vet vi ju inte hur länge det här har pågått, men om det är under en längre period så kan man skriva en egenremiss till beroendemottagningen.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-11-21 kl. 21:54.
Citera
2017-11-21, 23:13
  #8
Medlem
Jag rekommenderar nertrappning. Har han käkat länge kan de bli riktigt jobbigt och gå av dom för kroppen. Varför ta den jobbiga vägen. Visst nertrappning är en lite längre process men du mår helt ok igenom hela. Lite tufft när du går på 0 men inget i jämförelse som att gå från 12-0 på en dag.
Citera
2017-11-22, 04:16
  #9
Medlem
Trappa ner med öl är en välkänd opiatmissbrukar hemmakur som jag hört.
Aldrig hållit på med opiater så jag vet inte hur det känns. Bara hört att det till skillnad från GHB och Benso är ofarligt att sluta med opiater Cold turkey.
Bara ta avtändningen i så fall. Sen är din polare förmodligen igång om 4 - 5 månader med trammisarna igen. Men det är en annan historia. Historien om opiater är livslång på ett eller annat vis tyvärr i dom flesta fallen.
Jag håller tummarna för att din polare är ett undantag.
Citera
2017-11-22, 08:40
  #10
Medlem
Tackar.

Hmm. Det blir svår alltså ...
Citera
2017-12-21, 23:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Tackar.

Hmm. Det blir svår alltså ...

DU LÖSER DET! PEPPA!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback