Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 21:41
  #2953
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, precis, men också motsatsen gäller och även om målsäganden korrekt beskriver att hon talat om för Arnault att hon inte ville ha sex med honom betyder inte att hon inte senare ändrat sig, så det borde inte heller spela roll för den juridiska bedömningen om man slår fast att hon sagt så, vilket iofs är tveksamt att man kan göra.

Vad gäller oralsexsituationen uppkommer förstås frågan om var gränsen går för samtycke och frillig medverkan. Om det hela utspelade sig så kvinnan uppger måste man klassa det som ett övergrepp mot målsägandens vilja. Å andra sidan är ju hennes upplevelse subjektiv och själva det faktum att målsäganden upplevde det som mycket obehagligt kan ju göra att hon överdrev sådant som utsträckning, grad av våld och den misstänktes avsikter.

Fast hennes utsaga ändrar sig inte, så det blir svårt i nuläget att ha med att dom helt plötsligt ville ha sex, och han minns ju ingenting så han kan inte bidraga med någon nyttig information.
Det som framkommer om hur hon upplevt den orala våldtäkt så kommer hennes dåvarande psykoanalytiker vittna om det. Det är i journalen antecknat om våld. Sedan vittnar hennes sk stödvittne. Så då ska alltså JCA försvara sig med att säga att allt var ömsesidigt. Det blir inte begripligt i mina ögon att man 14 dagar senare berättar om våld i en sexrelation i psykoanalys. Nej, åklagaren klassar det som tvång samt våld, och rubriceringen är våldtäkt .

Förhör målsägande
Citat:
xxxx blev kvar över natten och sedan åkte hon hem på morgonen.

JCA förhör
Citat:
Han säger att de hade en normal kärleksakt. På fråga om han menar den 5 oktober 2011
minns han inte datum.
Citat:
Jean-Claude informeras om att han vid det tidigare förhöret sa att "definitivt"
inte
sovit hon honom men att han idag inte minns om hon sovit över eller inte?
Han kan inte erinra sig hur det var, han är osäker.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2018-06-15 kl. 21:47.
Citera
2018-06-15, 22:06
  #2954
Medlem
borrizs avatar
Fransosen skall tidigare ha antastat kronprinsessan Victoria.Det skulle var glädjande om hon vore såpass folklig, att hon tog sin moraliska plikt och anmälde eländet.

https://www.expressen.se/nyheter/svd...ssan-victoria/
Citera
2018-06-15, 22:11
  #2955
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Fransosen skall tidigare ha antastat kronprinsessan Victoria.Det skulle var glädjande om hon vore såpass folklig, att hon tog sin moraliska plikt och anmälde eländet.

https://www.expressen.se/nyheter/svd...ssan-victoria/

Japp han smekte henne ända ner till ryggslutet tills någon slet bort hans arm och sen fick han väl eskort ut. Hovet har inte uttalat sig men enligt dokumentären på P1 ska två personer bevittnat händelsen.
Jag tror inte Kronprinsessan är intresserad av att anmäla händelsen. Men folket kommer givetvis ta till sig detta och dom andra 29 kvinnorna som han förgripit sig på och tafsat på.

Men Hurtig talar om hur dåligt hans klient mår. Ja, buuu huuu Hurtig är anställd som professionell gråterska i media.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det var ju HusvagnSvensson och du som drog upp Bergwall! Jag pekar bara din totala missrepresentation av fallen och dess bakgrund (som dessutom fortsätter ("sadistisk pedofil"), men det blir väl off topic att älta detta här).

Exakt, så mina åsikter kan du inte ändra på om man säger så. Inte Husvagnsvenssons snyftkort om resonemang i brottmål heller.
Citera
2018-06-15, 22:20
  #2956
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det som framkommer om hur hon upplevt den orala våldtäkt så kommer hennes dåvarande psykoanalytiker vittna om det.

Jag tycker den starkaste delen av åtalet annars verkar vara "akt 2", alltså när hon följde med hem under förutsättning att inget sexuellt skulle ske -- och vaknade upp penetrerad. Det skiljer sig ju för övrigt också från Assangefallet, där någon sådan försäkran aldrig aktualiserades. Men kanske finns det bättre stödbevisning för det här orala!? Måste erkänna att jag inte minns detaljerna om detta, trots att jag läste hela förundersökningen för bara några dagar sedan.
__________________
Senast redigerad av CarolSeaver 2018-06-15 kl. 22:23.
Citera
2018-06-15, 22:22
  #2957
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att inget sex skulle förekomma är för det första en partsinlaga. För det andra har man rätt att ändra sig åt båda hållen. Bara för att man tidigare sagt att man ville ha sex gäller inte det om man ändrar sig. Och vice versa. Så kan vara fallet.

Ja, jag anser att man kan kräva av folk att de om det inte är force majeure undviker att sova halvklädda i samma säng som en tidigare sexpartner de kan förmoda är intresserad av en fortfarande om man vill undvika närmanden och försök till verbal eller icke-verbal övertalning till sex. På vilket sätt är det orimligt eller en talibanhållning?

Jag missade detta inlägg, men reagerar starkt över det sista stycket.
Man kan kräva av en människa att slippa bli våldtagen i sömnen oavsett vad man har på sig.
Är det så att man själv vet med sig att man inte kan låta bli någon pga att den har lättare klädsel eller är naken för den delen som man ska SOVA bredvid, så har man ett stort problem och bör söka någon slags vård för att få kontroll på sina impulshandlingar.

Det finns många människor som sover tillsammans med sina x halvklädda eller tidigare sexpartners men dom beter sig inte som JCA. Vad fan är detta egentligen? Lockelsen av en halvklädd kvinna sovandes i sin säng är för mycket för vissa män utan det kan leda till närmanden och våldtäkt eller vad fan menar du?
Citera
2018-06-15, 22:25
  #2958
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jag tycker den starkaste delen av åtalet annars verkar vara "akt 2", alltså när hon följde med hem under förutsättning att inget sexuellt skulle ske -- och vaknade upp penetrerad. Det skiljer sig ju för övrigt också från Assangefallet, där någon sådan försäkran aldrig aktualiserades. Men kanske finns det bättre stödbevisning för det här orala!? Måste erkänna att jag inte minns detaljerna om detta, trots att jag läste hela förundersökningen för bara några dagar sedan.


Jag var nog lite väl kort i den formuleringen angående med våld tvingad till oralsex, men det var ju också så att han hade samlag med henne efter det också. Alltså då hon var chockad och förvirrad och rädd samtidigt.
Det blir en del i sin helhet, så det återstår att se hur domstolen kan bedöma det här.

Citat:
Han har härefter genomfört ett vaginalt samlag med målsäganden genom att
otillbörligen utnyttja att målsäganden, med hänsyn till omständigheterna
enligt ovan, befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd då Arnault utnyttjat att
sekretess A pga av hans tidigare våldsamma beteende, befunnit sig i en hotfull
situation och känt allvarlig rädsla och därmed saknat förmåga att värja sig.
Det hände på Storskärsgatan, Stockholm, Stockholms län den 5 oktober 2011.
Citera
2018-06-15, 22:37
  #2959
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag var nog lite väl kort i den formuleringen angående med våld tvingad till oralsex, men det var ju också så att han hade samlag med henne efter det också. Alltså då hon var chockad och förvirrad och rädd samtidigt.
Det blir en del i sin helhet, så det återstår att se hur domstolen kan bedöma det här.

Men finns det liknande arguably "tung" stödbevisning rörande "akt 2" också? Det är det jag inte kommer ihåg.
Citera
2018-06-15, 22:40
  #2960
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Men finns det liknande stödbevisning rörande "akt 2" också? Det är det jag inte kommer ihåg.

ÅP 1 psykoanalytikern.
Citat:
Förhör med vittnet Johan Schybert angående vad målsäganden uppgett
om händelsen samt hennes sinnesstämning i samband med ett besök på
vittnets mottagning den 19 oktober 2011 till styrkande av åp 1. Beräknad
tidsåtgång ca 30 minuter
Citat:
Övrig bevisning
Journalanteckning (förundersökningsprotokoll s. 38) från 20111019 för att
bevisa att målsäganden denna dag berättat om händelsen under åp 1 för vittnet
Schybert.


Dom vanliga sk stödvittnena är både ÅP 1 och 2. Vissa bara ÅP1.
Och vittnesmål från polis som tog emot anmälan. 5 stödvittne en polis och psykoanalytikern. 7 st
__________________
Senast redigerad av Moosky 2018-06-15 kl. 22:44.
Citera
2018-06-15, 23:11
  #2961
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Talibanhållningen har du redogjort för här i inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag missade detta inlägg, men reagerar starkt över det sista stycket.
Man kan kräva av en människa att slippa bli våldtagen i sömnen oavsett vad man har på sig.
Är det så att man själv vet med sig att man inte kan låta bli någon pga att den har lättare klädsel eller är naken för den delen som man ska SOVA bredvid, så har man ett stort problem och bör söka någon slags vård för att få kontroll på sina impulshandlingar.

Det finns många människor som sover tillsammans med sina x halvklädda eller tidigare sexpartners men dom beter sig inte som JCA. Vad fan är detta egentligen? Lockelsen av en halvklädd kvinna sovandes i sin säng är för mycket för vissa män utan det kan leda till närmanden och våldtäkt eller vad fan menar du?

Det är givetvis fullständigt rimligt att kräva att man avhåller sig från att sova i samma säng som potentiella sexpartners om man vill utesluta alla möjligheter av sexuella närmanden. Det är ni som företräder en bisarr hållning om ni håller det för normalt.

Målsäganden kan och bör låta bli att försätta sig i den situationen med Arnault. Det är helt enkelt stendumt. Det har ingenting med talibaner eller taskig kvinnosyn att göra. Samma krav gäller givetvis även män.
Citera
2018-06-15, 23:19
  #2962
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är givetvis fullständigt rimligt att kräva att man avhåller sig från att sova i samma säng som potentiella sexpartners om man vill utesluta alla möjligheter av sexuella närmanden. Det är ni som företräder en bisarr hållning om ni håller det för normalt.

Målsäganden kan och bör låta bli att försätta sig i den situationen med Arnault. Det är helt enkelt stendumt. Det har ingenting med talibaner eller taskig kvinnosyn att göra. Samma krav gäller givetvis även män.

Fast det finns inget sånt krav öht och det vore väl fanimej ett jävla samhälle att leva i att kvinnor måste vara fullt påklädda för att vissa män inte klarar av att förhålla sig inom lagens gränser.
Nej, det är inte kläderna det är fel på utan i huvudet på dom som inte klarar av att ligga bredvid en halvklädd utan att begå lagbrott. Innan skrev du halvklädd och nu inte i samma säng. Du jag tror inte det spelar någon roll om du bäddar ner dom typerna i badkaret så är dom snart vid sängen lika förbannat och inbillar sig något. Målsägande har inte begått några fel genom att dela en säng med JCA och det är inte målsägande som är åtalad, så trams som detta får fanimej snabbt tänkas över.
Har du inte fattat att det är fel på den som begår övergrepp och inte på den som ligger i samma säng.- Ehh, nu blir jag förbannad. Snacka om att skuldbelägga och förklara för alla våldtäktsutsatta att du har minsann varit dum som delat säng med en man. Det är ditt eget fel nästan vill du framställa det som. Fy fan så dåligt.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2018-06-15 kl. 23:23.
Citera
2018-06-15, 23:25
  #2963
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Talibanhållningen har du redogjort för här i inlägget.

Jag måste bara ha det här klart för mig. Du menar alltså att det är ett fullkomligt sunt och normalt beteende varje kvinna borde kunna hänge sig åt i din idealvärld att efter ett brutalt övergrepp ett tag senare sova lättklädda i samma säng som förövaren efter att ha betonat mycket noga att inget sex skall förekomma? Att tycka att det beteendet är fel och dumt är att tänka som ”en taliban”?
Citera
2018-06-15, 23:35
  #2964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag måste bara ha det här klart för mig. Du menar alltså att det är ett fullkomligt sunt och normalt beteende varje kvinna borde kunna hänge sig åt i din idealvärld att efter ett brutalt övergrepp ett tag senare sova lättklädda i samma säng som förövaren efter att ha betonat mycket noga att inget sex skall förekomma? Att tycka att det beteendet är fel och dumt är att tänka som ”en taliban”?

Om man uttryckligen säger att man inte vill ha sex men sedan ändå blir penetrerad i sömnen är det mannens fel. Fullständigt självklart. Sedan kan du talibannarrativisera händelseförloppet fram till dess så mycket du vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback