Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 13:15
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Nej, just det. Att hosta åt Akademiens håll. Det vill säga en aning diskret, utan att fjäsket märks.
Att suga av Klådan behöver inte ha varit en fördel, kanske var det slugare att hålla sig väl med någon av ledamöterna och dölja den eventuella avsugningen, då den hade ansetts diskvalificerande?

Vi behöver inte ta Gabriella H som exempel. Att jag ställde just henne mot Linda BK var nog främst för att jag menade att ambitionsnivån på GH:s litterära projekt, oavsett vad man anser om dem, är betydligt högre och borde ha fallit Akademien på läppen, medan Linda BK är en ganska enkel författare. Vi kan ta två yngre experimentella författare i stället varav den ena varit flitig på Forum och den andre inte: Malte Persson och Daniel Sjölin. Den förre har fått stipendium, den senare inte.
Men det är förstås vanskligt att leda något i bevis. Jag är inte så övertygad om att Klådan haft en riktigt så stor makt över priser och stipendier som det framställs som.

Inte Klådan i sig men däremot verkar en anknytning till kontextet runt klubben och de ledamöter som är i smeten av detta kotteri spela roll som merit. Det väger tyngre än om någon författare skulle haft en koppling till Östergren eller Svenbro osv.
Citera
2017-12-04, 13:45
  #1202
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Du skämtar väl. Neurotiskt av dem att skynda sig att byta låset, det är inte Djävulen eller Dracula det handlar om, hade säkert räckt med att tala om att han inte får använda lyx-lgheten igen.
Akademien försöker rentvå sig och framställa sig som offer.
Och nej, jag gillar inte Sara Danius. Överklassig, gubbig litteratursmak osv. Äcklig hon med. Bort me'na!
Kanske inte Dracula eller djävulen, Vi har dock ingen aning om han egentligen är en sexniding förklädd till konstnärlig ledare. Det kommer inte att förvåna någon om dom upptäcker att akademins vinkällare i huset är tömd och omgjord till en Fritzelkällare komplett med rester av kvinnliga författargroupies. Hela den här historien är naturligtvis bara toppen av ett venusberg. Varför kräver inte riksmarskalken att detta kollas upp? Han ska väl inte komma undan bara med att han inte tillstyrkt utdelande av medalj.
Citat:
Ursprungligen postat av att
Här är huset på google maps:
https://www.google.se/maps/place/100...57!4d2.3219157

Adress 100 Rue du Cherche-Midi.
Fruktansvärt. Att man måste byta lås även till huvudingången framgår tydligt av bilden.
Citera
2017-12-04, 14:12
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kanske inte Dracula eller djävulen, Vi har dock ingen aning om han egentligen är en sexniding förklädd till konstnärlig ledare. Det kommer inte att förvåna någon om dom upptäcker att akademins vinkällare i huset är tömd och omgjord till en Fritzelkällare komplett med rester av kvinnliga författargroupies. Hela den här historien är naturligtvis bara toppen av ett venusberg. Varför kräver inte riksmarskalken att detta kollas upp? Han ska väl inte komma undan bara med att han inte tillstyrkt utdelande av medalj.Fruktansvärt. Att man måste byta lås även till huvudingången framgår tydligt av bilden.

Ska man också ta bort speglarna som enligt Ebba Witt Brattström finns runt sängen i det stora sovrummet för att förvissa sig om att det inte blir några orgier i framtiden? Hon sa att hon nu kräks vid tanken på de där speglarna. Det var väl Jean Kladds guppande ändalykt hon såg en inre syn av när hon sa det. Eller hennes egen exmakes.
Citera
2017-12-04, 14:27
  #1204
Medlem
Yoga-Millans avatar
Nu rullade väl just denna bollen tillbaka till ABK igen?

"Hovet: Vi bidrog inte till att Kulturprofilen fick medalj.
Det finns nämligen två sätt att få en kunglig belöning.
Det ena sättet är att skriva till Riksmarskalken och föreslå någon till en kunglig medalj."

"Vilket Per Wästberg gjorde i ett brev till mig 2013 på Akademiens brevpapper.
Men jag lade brevet till handlingarna utan åtgärd;
övertygad som jag var efter vad jag hade hört om Kulturprofilen att denne ej var värdig en Kungens medalj."

"Det andra sättet är att gå via regeringen, vilken kan föreslå att utländska medborgare skall tilldelas den svenska kungliga Nordstjärneorden.

Den vägen tillgrep Per Wästberg med framgång något år senare sedan han icke vunnit gehör hos mig."


Säger:
Svante Lindqvist
Riksmarskalk, professor

https://www.dn.se/kultur-noje/hovet-...n-fick-medalj/
Citera
2017-12-04, 14:48
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Nu rullade väl just denna bollen tillbaka till ABK igen?

"Hovet: Vi bidrog inte till att Kulturprofilen fick medalj.
Det finns nämligen två sätt att få en kunglig belöning.
Det ena sättet är att skriva till Riksmarskalken och föreslå någon till en kunglig medalj."

"Vilket Per Wästberg gjorde i ett brev till mig 2013 på Akademiens brevpapper.
Men jag lade brevet till handlingarna utan åtgärd;
övertygad som jag var efter vad jag hade hört om Kulturprofilen att denne ej var värdig en Kungens medalj."

"Det andra sättet är att gå via regeringen, vilken kan föreslå att utländska medborgare skall tilldelas den svenska kungliga Nordstjärneorden.

Den vägen tillgrep Per Wästberg med framgång något år senare sedan han icke vunnit gehör hos mig."


Säger:
Svante Lindqvist
Riksmarskalk, professor

https://www.dn.se/kultur-noje/hovet-...n-fick-medalj/

Ja till ABK och Per W. Så jävla pinsamt. Hade hovet kanske kunnat avstyra detta om de legat på hårdare? Vad ABK beträffar så har hon den rätta åldern, har haft de rätta positionerna och varit i de rätta kretsarna så länge att det är svårt att tro att några rykten om Klådans sanna natur inte skulle ha kommit till hennes öron såsom det gjort till alla oss andra som är betydligt mer perifera varelser. Lismande karriärist! Nån mer ministerpost lär det inte bli som tur är. Hon kan få komma tillbaka till teve, det tittar jag ändå inte på iaf. Men den där medaljgrejen känns lite som ett sidospår som mest handlar om att få gnälla av sig på ABK som gjort bort sig. Tror inte det kommer få så mycket betydelse för utgången av det här som helhet.
Citera
2017-12-04, 15:04
  #1206
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Ja till ABK och Per W. Så jävla pinsamt. Hade hovet kanske kunnat avstyra detta om de legat på hårdare? Vad ABK beträffar så har hon den rätta åldern, har haft de rätta positionerna och varit i de rätta kretsarna så länge att det är svårt att tro att några rykten om Klådans sanna natur inte skulle ha kommit till hennes öron såsom det gjort till alla oss andra som är betydligt mer perifera varelser. Lismande karriärist! Nån mer ministerpost lär det inte bli som tur är. Hon kan få komma tillbaka till teve, det tittar jag ändå inte på iaf. Men den där medaljgrejen känns lite som ett sidospår som mest handlar om att få gnälla av sig på ABK som gjort bort sig. Tror inte det kommer få så mycket betydelse för utgången av det här som helhet.

Inte ett sidospår i förhållande till Akademien och Per Wästberg. Tvärtom allvarligt att han gick till regeringen efter att ha gått till kungs.
Citera
2017-12-04, 15:14
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Inte ett sidospår i förhållande till Akademien och Per Wästberg. Tvärtom allvarligt att han gick till regeringen efter att ha gått till kungs.

Ja iofs, Per Wästberg bygger verkligen sin image i det här. Han är verkligen bara helt patetisk! Han är så gammal att han aldrig intresserat mig, mina föräldrar tyckte nog att han var en bra författare. Har han egentligen alltid uppträtt på det här viset och har han alltid varit en lismande fegis? Nu är han väl mest en man med rullator som betalat sig till en 50 år yngre fru från Polen. Någon att skratta åt och göra sig lustig över samtidigt som han faktiskt haft stort ansvar i det faktum att ingen någonsin, genom alla dessa år, satte stopp för Klådan.
Citera
2017-12-04, 17:46
  #1208
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadeva
Den enda anledningen till att de skriver om detta är att Svenska Akademin på uppdrag av Nobelstiftelsen utser mottagaren av Nobelpriset i litteratur. Annars hade inaveln i den svenska (eller Stockholmska) sk kultureliten knappt varit värt en notis i Tyskland.

Självklart. Och...?
Citera
2017-12-04, 18:06
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Självklart. Och...?
Och att det inte påverkar "Sverigebilden" eller Sverige i stort, ett dugg, som en del verkar tro.
Citera
2017-12-04, 18:25
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadeva
Och att det inte påverkar "Sverigebilden" eller Sverige i stort, ett dugg, som en del verkar tro.

”Tror” är det ju du som gör eftersom du inte är övertygande som varandes någon som vet något överhuvudtaget utan enbart framställer dig själv som någon som ”tror” och desperat försöker.
Citera
2017-12-04, 18:48
  #1211
Medlem
careers avatar
Flera vittnen: Kulturprofilen läckte Nobelpristagare i förväg
Citat:
– Den jäveln, säger Peter Englund, tidigare ständig sekreterare i Svenska Akademien, och skyller läckan på mannens hustru som är ledamot.
https://www.dn.se/kultur-noje/flera-...gare-i-forvag/
Citat:
Samtidigt avslöjar Englund att han redan 2014 fick uppgifter om Kulturprofilens inblandning.
Citat:
Akademiens tidigare ständige sekreterare Peter Englund säger till DN att de nya anklagelserna mot Kulturprofilen hade gjort honom chockad om de kommit för ett par veckor sedan.

– Men nu måste jag säga att ingenting förvånar mig längre angående den personen. Den jäveln.

Om uppgifterna om hans läckor stämmer, hur skulle han ha fått informationen?

– Han har fått den av sin hustru, antar jag, säger Peter Englund.
Citera
2017-12-04, 18:51
  #1212
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av career
Flera vittnen: Kulturprofilen läckte Nobelpristagare i förväghttps://www.dn.se/kultur-noje/flera-...gare-i-forvag/

Då blir det kanske en uteslutning, trots allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback