Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 20:12
  #1
Medlem
Gautamas avatar
Givetvis så behöver det ena inte utesluta det andra, men jag inbillar mig att det finns två sorters människor när det gäller kreativitet och konsumtion.

Jag har alltid känt att jag är en kreatör. Eller åtminstone att jag vill vara det. Jag minns att när jag redan som ung tonåring var på konsert inte kunde njuta fullt ut. Alla mina kompisar var helt i extas av att vara del av publiken, men jag hade hela tiden en gnagande känsla av att jag skulle vara den som stod på scenen. Jag kunde inte fatta hur man kunde njuta så mycket av att bara vara en åskådare till någon annans verk.

Än idag, 20 år senare, så känner jag, så fort jag läser en bok, ser en film eller lyssnar på en bra låt, hur jag skulle vilja vara upphovsmannen till verket. De flesta jag känner verkar vara nöjda med att endast konsumera det som andra skapat, utan någon som helst lust att själva bli skapare.

Jag har genom åren ägnat mig åt mycket kreativt skapande, främst inom musik. Jag har dock aldrig nått någon framgång med det. Åtminstone ingen framgång som genererat en större publik eller några pengar.

Är du en konsument eller en kreatör? Nöjer du dig med att ta del av andras kreationer eller har du hela tiden känt, precis som jag, att du vill skapa något som andra kan ta del av?
Citera
2017-11-20, 20:25
  #2
Medlem
Kan man lyssna på dina verk någonstans?

Själv är jag både kreatör och konsument, på arbetet delvis formgivning.
Privat Youtube.

Dock kan jag njuta av verk andra skapat. Jag kan dock känna igen det du beskriver inom annat.
Citera
2017-11-20, 20:25
  #3
Medlem
HugoHanssons avatar
Jag är definitivt kreativ av de alternativen eller kreatör som du skriver. Jag är det inte för att glänsa för någon, bara lagd så. Hela mitt liv fram tills nu har jag tänkt och skapat. Konsumerar gör jag bara om det är billigt. Jag är en riktig jude med lång näsa.
Citera
2017-11-20, 20:25
  #4
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Mitt halvt ärliga svar får nog bli att jag ser mig själv som en hybrid.
Citera
2017-11-20, 20:25
  #5
Medlem
Det växlar väl om behov av pengar är mycket! Men jag är stort sätt konsument.
Man samlar på sig saker och sen sälljer man billigt kort sätt förlorar man på det. Ja det finns två sortes människor dom som tänker ständigt på pengar vinnare eller dom som är fattiga förlorare. Frågan är vilka som mår best?

Jag också kreatör men inte för att känna pengar för mitt välbefinade.
__________________
Senast redigerad av Vidarquintar 2017-11-20 kl. 20:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback