Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 19:50
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Är på jakt efter argument att uppgradera till Windows 10 från Windows7?
De flesta sitter i Word och internetexplorer men så finns det de som sitter i Adobes program, 3d och lite annat.


Finns det program som kräver det eller kommer kräva det inom snart framtid ( inga spel)?


Finns det andra saker som kan ställa till problem eller som jag kan argumentera för?
Citera
2017-11-20, 19:56
  #2
Medlem
DigiFlaxs avatar
Om du inte kan komma på något argument så ska du kanske du inte ska argumentera för det. Bättre säkerhet i Windows 10.
Citera
2017-11-20, 20:20
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Argument ett är väl att windows 7 är på väg ut.

Microsoft har redan lagt ned den generella supporten för Windows 7. Inga nya funktioner kommer att läggas till i operativsystemet. Säkerhetsuppdateringar kommer att släppas i ytterligare tre år, dock inte generella buggfixar. Endast företag som tecknat utökade supportavtal kommer att få tillgång till buggfixar.
Citera
2017-11-20, 21:07
  #4
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Om du inte kan komma på något argument så ska du kanske du inte ska argumentera för det. Bättre säkerhet i Windows 10.

Jag har såklart argument som att det är gammalt men jag behöver mera kött på benen för att arugemntera.



Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Argument ett är väl att windows 7 är på väg ut.

Microsoft har redan lagt ned den generella supporten för Windows 7. Inga nya funktioner kommer att läggas till i operativsystemet. Säkerhetsuppdateringar kommer att släppas i ytterligare tre år, dock inte generella buggfixar. Endast företag som tecknat utökade supportavtal kommer att få tillgång till buggfixar.

Supporten är ett bra argument , tyvärr är det en versionen Windows 7 Enterprise och vet inte hur det 'r med support på denna.

Inga nya funktioner spelar nog mindre roll för företaget då ingen har behov av något.


Det bästa vore om typ chrome och firefox slutade supporta Windows 7 eller något annat stort men som jag ser det kommer det inte hända närmaste tiden.


Verkar vara lite för "enkelt" att göra support på w7,w8 och windows 10....
Citera
2017-11-21, 17:56
  #5
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är på jakt efter argument att uppgradera till Windows 10 från Windows7?
De flesta sitter i Word och internetexplorer men så finns det de som sitter i Adobes program, 3d och lite annat.

Just Adobes program och 3D program brukar köras på Apple utrustning av tradition, rent tekniskt var anledningen till det att de inte tog så in i hundan mycket mer för färgkalibrerade skärmar utan levererade alla modeller med ECC profiler samt kalibrering samt att de fram till omkring 2003-2004 hade mer stabila OS.
Sen brukar ju designers och grafiker inte vara särskilt tekniska av sig heller.


Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Finns det program som kräver det eller kommer kräva det inom snart framtid ( inga spel)?

Microsoft själva vill ju ha över alla företag till molnet, Office 365 sviten med alla tillhörande leasingtjänster man skall använda på taxameter samt alla pengar de kan tjäna på att sälja vad som defacto är industrispionage är ju anledningen. Att desktop varianten har samma revenue stream som Facebook är väl ingen hemlighet.

https://www.networkworld.com/article...agreement.html

https://www.computerworld.com/articl...n-spyware.html

"Varför köpa en bil för 350.000 när du kan leasa en för bara 9500 i månaden - Alla gör det!".
Det är i princip deras försäljningsargument för Windows 10 med Office 365 Cloud Services.


BYOD med MDM ser många som en besparing, kunde enkelt lösts med certifikat och ett intranät men vafan, skall det outsourcas så skall det.

"Har dina anställda privata mobiltelefoner? Köp inte dyra företagstelefoner åt dem, bugga deras privata istället så kan de komma åt dina filer som vi lagrar på våra servrar i Estland, vi övervakar iofs allt ni gör men ni får en självförstörelsefunktion som raderar all data på dina anställdas privata enheter den dagen de misskött sig eller faktiskt blivit av med dem." Kostar bara 20 papp i månaden!.

Har man dock inte en 10+ år gammal version av Office så kommer det mesta fortsätta vara kompatibelt där. Kör man Windows defender på Windows 7 och inte ett fristående antivirus kommer man att kunna se sig om i helvete efter uppdateringar när man har kommit till end of life.

Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Finns det andra saker som kan ställa till problem eller som jag kan argumentera för?

Ja alltså uppdateringar och support kommer man att leverera hela vägen fram till 14 Januari 2020.
Dvs idag är det 783 dygn kvar tills man slutar få uppdateringar till mjukvara och säkerhetsdefinitioner i Windows 7.
End of life för Windows 8.1 ligger på 10 Januari 2023. Dit är det 1876 dagar.
Man slipper telemetry och får inte Cloud Services nedkört i halsen bara för att man råkar vara företagskund.

Om man inte använder någon annan mjukvara än Office paketet så är det rätt ont om anledning till att gå över till Windows 10 med allt vad det innebär.

Om man inte behöver ha annat än ordbehandling och kalkylark finns det väl inte ens en anledning att överhuvudtaget använda Windows.

Har du någon egen anledning till att du vill ha Windows 10 på jobbdatorn?
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-11-21 kl. 18:11.
Citera
2017-11-22, 00:08
  #6
Medlem
rovmuns avatar
Anledningen är att jag tycker att det är mycket snyggare och känns modernare. Känns riktigt trött att se Windows 7 - UI när man ska visa saker externa.

Har Windows 10 hemma och känns som att gå tillbaka 10 år i tiden.


Intel verkar kunna vara ett argument men då måste hårdvara uppgraderas.
https://www.theregister.co.uk/2016/0..._lake_amd_zen/


Hur som helst kommer företaget behöva uppgradera förr eller senare
Citera
2017-11-22, 07:22
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Anledningen är att jag tycker att det är mycket snyggare och känns modernare. Känns riktigt trött att se Windows 7 - UI när man ska visa saker externa.

Har Windows 10 hemma och känns som att gå tillbaka 10 år i tiden.


Intel verkar kunna vara ett argument men då måste hårdvara uppgraderas.
https://www.theregister.co.uk/2016/0..._lake_amd_zen/


Hur som helst kommer företaget behöva uppgradera förr eller senare

Det är mycket mer ett företag måste tänka på än användargränssnittet. Köp en snöglob eller nått.

Ur säkerhetssynpunkt är det många som avvaktar det senaste, oavsett vad det än må vara.

När det senaste i princip innebär att du måste lägga ut driften av filservrar, mailservrar och backup på entrepenad till en annan ort som ligger i "skit i det du" så är det i princip bara de som inte kan något om säkerhet och de som tycker att det är en värdslig sak om årsrapporter eller sekretessbelagda uppgifter kommer på villovägar som tycker att det är intressant.

Dan Eliasson (för Polismyndighetens räkning) och Transportstyrelsen gjorde sånt. Det blev en jävla soppa som bara teflongubbar går helskinnade ur.

Det är 5 år tills man "måste" uppgradera till Windows 10.
Citera
2017-11-22, 11:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Anledningen är att jag tycker att det är mycket snyggare och känns modernare. Känns riktigt trött att se Windows 7 - UI när man ska visa saker externa.

Har Windows 10 hemma och känns som att gå tillbaka 10 år i tiden.


Intel verkar kunna vara ett argument men då måste hårdvara uppgraderas.
https://www.theregister.co.uk/2016/0..._lake_amd_zen/


Hur som helst kommer företaget behöva uppgradera förr eller senare

Läser du inte vad folk skriver? Du verkar ju helt okunnig och vill endast byta pga det visuella.
Citera
2017-11-23, 13:00
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är på jakt efter argument att uppgradera till Windows 10 från Windows7?
De flesta sitter i Word och internetexplorer men så finns det de som sitter i Adobes program, 3d och lite annat.


Finns det program som kräver det eller kommer kräva det inom snart framtid ( inga spel)?


Finns det andra saker som kan ställa till problem eller som jag kan argumentera för?

Säkerheten är det tyngst vägande argumentet. W 7 kommer att bli det nya W xp med allt vad det innebär i ökad attackfrekvens på det Os`et.
Citera
2017-11-30, 04:38
  #10
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Läser du inte vad folk skriver? Du verkar ju helt okunnig och vill endast byta pga det visuella.
Det är mina argument och det är därför jag vill ha bättre, därav min trådstart
Citera
2017-11-30, 05:02
  #11
Medlem
dobbelinas avatar
Ett bra argument är att Win 10 är snabbare än sjuan.
Blev själv positivt förvånad när jag uppgraderade mina gamla win 7 burkar.
Bättre minneshantering beror det på b.l.a.

Anledningen att jag blev förvånad, beror på att normalt har gammal hårdvara alltid gått långsammare
när man blåser i ett nytt system, men inte med tian.
Citera
2017-12-12, 02:11
  #12
Medlem
rovmuns avatar
Adobe har tydligen börjat ha windows 10 som minimum på vissa program.
https://helpx.adobe.com/xd/system-requirements.html

Hoppas flera tar efter detta nu så w7 kan gå i graven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback