Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-08, 08:47
  #337
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Precis det man inte borde göra utan köra jaktpilar rakt igenom. Vikten på spettsarna samt dynamiken i luften är en helt annan jämfört med övnings spets

Varför då? Själv jagar jag inte med pilbåge, utan gevär. När jag övar på älgbanan använder jag jaktmatch, medan jag använder "Alaska" i älgskogen. Självklart skottställer jag med "Alaskan" innan jag går ut i skogen.

Varför skulle det vara annorlunda vid bågjakt?
Citera
2018-04-08, 17:26
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Varför då? Själv jagar jag inte med pilbåge, utan gevär. När jag övar på älgbanan använder jag jaktmatch, medan jag använder "Alaska" i älgskogen. Självklart skottställer jag med "Alaskan" innan jag går ut i skogen.

Varför skulle det vara annorlunda vid bågjakt?

Samma här. Skjuter varje år in med Jaktmatch för att finlira siktesjusteringarna, sedan drar jag en eller två Oryx för att säkerställa träffbilden.

Det borde väl vara samma typ av förfarande med båge, det sliter väl om inte annat på jaktspetsarna att användas för mycket.
Citera
2018-04-11, 19:26
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Varför då? Själv jagar jag inte med pilbåge, utan gevär. När jag övar på älgbanan använder jag jaktmatch, medan jag använder "Alaska" i älgskogen. Självklart skottställer jag med "Alaskan" innan jag går ut i skogen.

Varför skulle det vara annorlunda vid bågjakt?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Samma här. Skjuter varje år in med Jaktmatch för att finlira siktesjusteringarna, sedan drar jag en eller två Oryx för att säkerställa träffbilden.

Det borde väl vara samma typ av förfarande med båge, det sliter väl om inte annat på jaktspetsarna att användas för mycket.

Det är helt enkelt för vikten på pilen med jaktspetts som gör att den flyger annorlunda i luften, med mer vikt får man kompensera samt att dynamiken blir annorlunda.det är stor skillnad. Sen e det ju lite idioti att tro att du ska nyttja jaktspettsarna du skjuter på banan till jakt,man får helt enkelt ha ett par man övningskjuter med och sedan byta när det e dags för jakt. att jämföra en pil med hur man skjuter in ett gevär går inte.
Citera
2018-04-12, 08:25
  #340
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Det är helt enkelt för vikten på pilen med jaktspetts som gör att den flyger annorlunda i luften, med mer vikt får man kompensera samt att dynamiken blir annorlunda.det är stor skillnad. Sen e det ju lite idioti att tro att du ska nyttja jaktspettsarna du skjuter på banan till jakt,man får helt enkelt ha ett par man övningskjuter med och sedan byta när det e dags för jakt. att jämföra en pil med hur man skjuter in ett gevär går inte.
Menar du att jaktbågskyttar inte ska få skjuta med tavelspetsar överhuvudtaget?

Erkänn att du inte har en jävla aning om bågskytte.
Citera
2018-04-12, 09:14
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Menar du att jaktbågskyttar inte ska få skjuta med tavelspetsar överhuvudtaget?

Erkänn att du inte har en jävla aning om bågskytte.

Du är en idiot vad är det du inte förstår,ska du jaga med båge så ska du skjuta in dig med jaktspettsar punkt. Har du skjutit med en pilbåge ens? Snacka inte om skit som du inte har koll på. Jag har förklarat för dig och gett dig svar på varför jaktspettsar bör anbändas i övnings syfte men du ignorerar det eller så e du för dum för att ta åt dig informationen.
Citera
2018-04-12, 10:14
  #342
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Du är en idiot vad är det du inte förstår,ska du jaga med båge så ska du skjuta in dig med jaktspettsar punkt. Har du skjutit med en pilbåge ens? Snacka inte om skit som du inte har koll på. Jag har förklarat för dig och gett dig svar på varför jaktspettsar bör anbändas i övnings syfte men du ignorerar det eller så e du för dum för att ta åt dig informationen.
Jag har skjutit mycket med pilbåge, faktum är att jag skjuter pilbåge i stort sätt dagligen.

Dessutom så var det jag som skrev att man skjuter in bågen med jaktpilarna när det är dags för jakt.

Men du skrev
Citera
2018-04-12, 15:23
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har skjutit mycket med pilbåge, faktum är att jag skjuter pilbåge i stort sätt dagligen.

Dessutom så var det jag som skrev att man skjuter in bågen med jaktpilarna när det är dags för jakt.

Men du skrev

Läs inlägg 339
Även hag skjuter mycket compound
Citera
2018-04-12, 15:32
  #344
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Läs inlägg 339
Även hag skjuter mycket compound
Ok, vad har du för båge och spetsar?

Och vad använder du för buttar då som klarar några hundra skott i veckan med jaktspetsar?
Citera
2018-04-12, 16:30
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Läs inlägg 339
Även hag skjuter mycket compound

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ok, vad har du för båge och spetsar?

Och vad använder du för buttar då som klarar några hundra skott i veckan med jaktspetsar?

Om det har ngn betydelse för dig skjuter jag med en bear cruzer g2 just nu. Dock för tung för art jaga med så blir en ny på cabelas i sommar.
Citera
2018-04-12, 16:51
  #346
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Jag jagar med båge, fällde mig två harar idag, kör ju utfodring med sallad o morötter, kör kastanjer till rådjuren, dem har kommit en gång men har inte klippt ngt,

Bor avskilt, skulle kunna skjuta en bärplockare om humöret sa ja

Gillar att skjuta så djuret bir invalid, sen ta resten med händerna
Citera
2018-04-23, 15:36
  #347
Medlem
Västkustskts avatar
Ett steg närmare bågjakt
https://svenskjakt.se/start/nyhet/et...rmare-bagjakt/
Citera
2018-07-06, 11:10
  #348
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu vill naturvårdsverket tillåta jakt med pilbåge-legaliserat djurplågeri?

Kan inte se någon legemitet i ett så korkat förslag eller är det ok att utsätta djur för det bara för att det är tillåtet? "Ett välriktat skott från en pilbåge är lika effektivt som en gevärskula" säger sossen KG Abramsson. Är han liksom alla andra sossar helt tom i skallen?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6993463
__________________
Senast redigerad av Drapåtrissor 2018-07-06 kl. 11:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback