2018-02-19, 16:16
Medlem
MrKingmeistahs avatar
Detta vore helt fantastiskt! Har aldrig förstått hetsen över att behöva ha vapen och jaga, osv. Fick jag bestämma skulle jag gjort alla vapen olagliga att inneha, det är bara tråkigt att jaga. Någon som vet nånstans där man kan skriva under sitt namn på att man vill att all jakt och vapen ska vara olagliga?
Citera
2018-03-13, 19:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Du bevisar hur dåligt insatt du är med dina hittepå argument. Våda skott är extremt vanligt med kula.
Och det har du statistik på? Eller drog du den ur röven.
Citera
2018-03-13, 19:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ja det är en felskrivning försök inte göra en höna av en fjäder nu, men även med vådaskott är det större chans med ula än med båge o det händer varje år.
Hur vanligt är skadeskjutning menar du och varför skulle skadeskjutningar bli färre med pilbåge?
Citera
2018-03-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Och det har du statistik på? Eller drog du den ur röven.

Googla där pilbåge är lagligt och du finner svaret .
Citera
2018-03-22, 19:41
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
]Googla där pilbåge är lagligt[/b] och du finner svaret .
Nu sitter jag i Sverige och googlar , tror du det går bra ändå ?

En snabb googling ger vid handen att jakt med pilbåge är både populärt och bra .

Citat:
År 1998 tilläts Svenska Bågjägareförbundet prova pilbågsjakt i vilthägn fram till och med juni 2002. Utvärderingen gav goda resultat, speciellt på dovhjort och vildsvin

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5gjakt
Citera
2018-03-31, 11:45
Medlem
dör älgen av det vilka skador uppkomer mm
jag tror mera den dör av blodförlust smärtsamt
Citera
2018-03-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74
dör älgen av det vilka skador uppkomer mm
jag tror mera den dör av blodförlust smärtsamt
När du skjuter en älg med kula, så dör den oftast av massiv, rapid blodförlust pga att kulan mosar vitala organ som lungor eller hjärta. Eftersom lungorna är det föredragna träffområdet, så kvävs den samtidigt. Det hela tar kanske 10 sekunder från lungträff innan hjärtat har upphört att slå, mycket effektivt.

Vid jakt med båge skulle du ha en sådan pilspets som kan återskapa detta händelseförlopp, är det något Jägareförbundet inte vill ha så är det tveksamma materiel, eftersom djurets lidanden alltid tas i första hand.
Citera
2018-03-31, 12:47
Medlem
Är säkert sen i diskussionen med detta inlägg, men tar det ändå.

Jägareförbundet har ju gjort studier på de länder som har legaliserat bågjakt, och kommit fram till att skadeskjutningar INTE är vanligare vid båge kontra gevär, bland annat tack vare kortare skjutavstånd. Det är väl kanske den viktigaste punkten, för vi vill väl alla ha så få eftersök som möjligt.

Sedan är väl planen som jag fattat det, att man ska ha en "vanlig" jägarexamen som man bygger vidare till bågjägare, med teori- och skjutprov liksom det förstnämnda. Sedan tillkommer höga krav på utrustning så som båge och pilspetsar.

Tror inte att det kommer att komma något negativt utan detta, utan snarare tvärtom så kommer vi "tillbaka till rötterna" på något vis och kan fortsätta vara stolta jägare med en anrik tradition.
Citera
2018-04-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Är säkert sen i diskussionen med detta inlägg, men tar det ändå.

Jägareförbundet har ju gjort studier på de länder som har legaliserat bågjakt, och kommit fram till att skadeskjutningar INTE är vanligare vid båge kontra gevär, bland annat tack vare kortare skjutavstånd. Det är väl kanske den viktigaste punkten, för vi vill väl alla ha så få eftersök som möjligt.

Sedan är väl planen som jag fattat det, att man ska ha en "vanlig" jägarexamen som man bygger vidare till bågjägare, med teori- och skjutprov liksom det förstnämnda. Sedan tillkommer höga krav på utrustning så som båge och pilspetsar.

Tror inte att det kommer att komma något negativt utan detta, utan snarare tvärtom så kommer vi "tillbaka till rötterna" på något vis och kan fortsätta vara stolta jägare med en anrik tradition.

Ja precis, om det blir lagligt hoppas jag att de kräver att övningskyttet skall vara med jaktspettsar då pilen ter sig annorlunda med dessa. Fördelen är ju framförallt att skyddsjakt i områden där folk bor kommer färre bli störda.
Citera
2018-04-05, 19:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ja precis, om det blir lagligt hoppas jag att de kräver att övningskyttet skall vara med jaktspettsar då pilen ter sig annorlunda med dessa. Fördelen är ju framförallt att skyddsjakt i områden där folk bor kommer färre bli störda.
Man övningsskjuter med tavelspetsar. Sen skjuter man in jaktpilarna inför jakten.
Citera
2018-04-08, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Man övningsskjuter med tavelspetsar. Sen skjuter man in jaktpilarna inför jakten.

Precis det man inte borde göra utan köra jaktpilar rakt igenom. Vikten på spettsarna samt dynamiken i luften är en helt annan jämfört med övnings spets
Citera
2018-04-08, 08:40
Medlem
DR-Drunks avatar
Det handlar i stället om att jakten som sådan blir så lustfylld som möjligt för utövaren och den sossen som sitter i Partiet och är Sveriges landsbygdsminister "Sven-Erik Bucht" lär släppa igenom det. Han är en flitig jägare som gärna tar ett par veckor semester under jakten.

Jag känner att det ger en kick. Ungefär som slalom i extrema miljöer med helikopter, så man är helt för att skjuta en kronhjort med båg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in