Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-20, 15:25
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har all min elektronik i vardagsrummet. Först är det TV, reciever, surroundsystem, en gammal VHS-spelare (används som klocka), DVD-spelare o en golvlampa. Lite mobilladdare också, men det är väl försumbart?

Sen har jag flera datorer (samtliga laptops), o ska nu köpa 2 st till, en skrivare, samt några externa hårddiskar som får extern ström.

Jag antar att de bärbara datorerna inte drar särskilt mycket ström, eftersom de har en adapter som omvandlar till typ 12 V?

Är det lugnt att koppla in 2 laptops till, med ytterligare en sån där kabeldosa med flera uttag på? Eller bör jag dra en förlängningskabel från sovrummet o dela upp det lite?

Säkringarna är på 10 A.
Citera
2017-11-20, 15:33
  #2
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2017-11-20, 15:38
  #3
Medlem
DrRagons avatar
En säkring på 10 A kan du belasta med 240V x 10A = 2400W
Med lite felmarginaler hit och dit borde kunna lägga på 2200W utan att riskera att proppen går. Det är bara att leta reda på effektförbrukningen för varje del och addera. (det brukar stå på någon etikett) Tror inte du kommer upp i den effekten på de saker du nämner, men det kan vara så att den säkringen går till fler saker t ex i köket och då pinnar effekten snabbt iväg till högre nivåer.
Lätt att kolla om du tar ur/slår av säkringen och kollar vad som inte funkar.
Citera
2017-11-20, 15:43
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack för svar, o sorry för felplacering av tråd.
Citera
2017-11-20, 16:22
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRagon
En säkring på 10 A kan du belasta med 240V x 10A = 2400W.

Vi har 230V i Sverige, så korrekt svar är 2300W.
Citera
2017-11-20, 23:42
  #6
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vi har 230V i Sverige, så korrekt svar är 2300W.

Har du en gammal central med en trög säkring så klarar du lätt 2600W, men kom ihåg att din samtidiga förbrukning sällan kommer över detta.
Du kan känna på säkringen om den är varm men jag tycker att du oroar dig i onödan.
__________________
Senast redigerad av LembitART 2017-11-20 kl. 23:45.
Citera
2017-11-21, 06:35
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Laptops brukar dra 45-190W max. Maxeffekten står på laddaren.
Är lampan en uplight med kraftig halogenlampa kanske den drar 200W max, är det LED kan den ligga på under 10W.
Är TVn tjock eller plasma kan den dra några 100 W, annars ligger den sannolikt under 100.
Ljudanläggningen vet jag inte, några 100 när du spelar högt kanske? Känns som att du är långt under gränsen iaf.
Citera
2017-11-21, 20:37
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Man ska inte belasta en "vanlig" grendosa med mer än några hundra watt kontinuerligt. Det finns proffsprodukter som är bättre. Bäst är att se till att man har fler fasta uttag.

https://byggkatalogen.byggtjanst.se/...ultiuttag/1137
Citera
2017-11-21, 21:16
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man ska inte belasta en "vanlig" grendosa med mer än några hundra watt kontinuerligt. Det finns proffsprodukter som är bättre. Bäst är att se till att man har fler fasta uttag.

https://byggkatalogen.byggtjanst.se/...ultiuttag/1137

Bra poäng. Man ska inte använda grenuttag över huvud taget för annat än temporära installationer.
Citera
2017-11-21, 21:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man ska inte belasta en "vanlig" grendosa med mer än några hundra watt kontinuerligt. Det finns proffsprodukter som är bättre. Bäst är att se till att man har fler fasta uttag.

https://byggkatalogen.byggtjanst.se/...ultiuttag/1137

Finns ju helt ok grendosor att köpa på t ex Clas Ohlson - som är märkta 10 eller 16 A och har bra kontakter som inte glappar. Jag har använt såna och aldrig råkat på att dom blir varma nära sin märkbelastning eller så.
Visst finns det väl grendosor som är kassa också - men man behöver ju inte betala "proffsprylar" som kostar typ flera hundra per grendosa, för att slippa sånt. Men visst, i TS fall så kan det väl va bra att sprida ut belastningen på flera uttag och dosor. Så många prylar får ju troligen inte plats i en dosa iallafall. Seriekoppla flera dosor är ju ganska onödigt (fler punkter med hög belastning där det ev kan glappa).
Med tanke på TS fråga så tror jag inte han tänkt byta dom fasta uttagen själv. Då betala för en elektriker som gör det känns nog inte så lockande. Det där uttaget du visade har ju ett problem också och det är ju alla s k "väggvårtor" som kan göra att 6 Euro-uttag i praktiken blir 2
Citera
2017-11-21, 22:09
  #11
Medlem
Vid nyproduktion idag bukar det ofta vara specificerat i förfrågningsunderlag/bygghandling att elinstallationen skall dimensioneras så att säkringar belastas till max 70% så 230x10x0,7=1600W kan man använda som riktmärke hur mycket som är lämpligt att plocka ur en 10A grupp om man vill vara säker på att inte få problem med varmgång.
Citera
2017-11-21, 23:17
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Vid nyproduktion idag bukar det ofta vara specificerat i förfrågningsunderlag/bygghandling att elinstallationen skall dimensioneras så att säkringar belastas till max 70% så 230x10x0,7=1600W kan man använda som riktmärke hur mycket som är lämpligt att plocka ur en 10A grupp om man vill vara säker på att inte få problem med varmgång.

Det är lite hängslen och livrem över det där och det är inte ens säkert att det räcker. Man måste ändå räkna på det faktiska fallet och inte bara anta 70%.

Betänk att så fort man monterar sex eller fler dvärgbrytare bredvid varnadra i en kapsling så har man direkt en korre,tkonsfaktor på 0,85 att ta hänsyn till och i vilka elcentraler sitter det inte minst sex dvärgbrytare i brrdd?

Detta är dessutom bara en faktor av flera att ta hänsyn till och räkna på. I övrivt stämmer det som du säger att en säkring inte ska belastas med sin märkström kontinuerligt.

Att säga att man kan belasta en diazed eller dvärgbrytare si eller så (inte du som gjorde det ovan) blir bara trams då det inte generellt är aplicerbart. Att man tar ett räkneexempel som jag korrigerade siffrorna på ovan är en sak, men de gäller aldrig i det enskilda fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback