Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 10:51
  #1
Medlem
bergsdals avatar
Hej!

Söker efter tips om en bra nybörjar-paket och med det menar jag ett paket som har lite allt i allo. Nödvändiga linser som man kan experimentera med och bli bättre på att använda med tiden, kamera också självklart och kanske nåt mer om så behövs.

Är inte ovan med teknologi, däremot är jag inte helt klyftig än när det kommer till kamera teknologi, men jag lär mig snabbt. Jag gillar att ta porträtt, naturbilder och väldigt detaljerade bilder, min absoluta favorit när det kommer till bild. Bildkvaliteten kommer vara otroligt viktig, är inte intresserad av att filma

Bättre att beställa från nätet eller gå till en butik och köpa ? Känns som man kommer få någon försäljare på sig som kommer lura en att köpa nåt skit som man inte ens har koll på om man går till butik.

Oavsett. Budgeten ligger på 4-5 tusen för kameran och 1 tusen för tillbehör ? Kan öka eller sänka om det gör någon markant skillnad.
Citera
2017-11-20, 11:06
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Med den budgeten skulle jag framförallt titta på begagnat.

Vill du ha en "all in one" eller systemkamera? Om det är systemkamera skulle jag satsa på ett billigare hus och lägga allt krut på objektivet. Som fösta kamera skulle jag välja en lättare kamera så du får med dig den överallt. Sökte på Blocket på EOS och det finns en EOS 550D med 18-55 mm för 2200:-. Leta sedan ett bättre objektiv för 2-3000:- eller så mycket budgeten tillåter så har du en bra grund.

Skall du ha en väldigt kompakt kamera så titta på Sony RX 100. Ligger på knappa 4k ny.

Större "all in one" kan vara om du t ex hittar en Canon G12.
Citera
2017-11-20, 11:13
  #3
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Med den budgeten skulle jag framförallt titta på begagnat.

Vill du ha en "all in one" eller systemkamera? Om det är systemkamera skulle jag satsa på ett billigare hus och lägga allt krut på objektivet. Som fösta kamera skulle jag välja en lättare kamera så du får med dig den överallt. Sökte på Blocket på EOS och det finns en EOS 550D med 18-55 mm för 2200:-. Leta sedan ett bättre objektiv för 2-3000:- eller så mycket budgeten tillåter så har du en bra grund.

Skall du ha en väldigt kompakt kamera så titta på Sony RX 100. Ligger på knappa 4k ny.

Större "all in one" kan vara om du t ex hittar en Canon G12.
Jag tänkte köpa en systemkamera. Ska kika in på blocket. Så då är det bättre att ha en bra objektiv och inte ett sisådär "bra" hus ? Om man är nybörjare iallafall
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2017-11-20 kl. 11:20.
Citera
2017-11-20, 11:38
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag tänkte köpa en systemkamera. Ska kika in på blocket. Så då är det bättre att ha en bra objektiv och inte ett sisådär "bra" hus ? Om man är nybörjare iallafall

Huset gör en viss del av jobbet, men objektiven ger dig störst möjligheter. Lägg hellre krut på objektiv som du kan växa med och ha med dig till nästa hus.
Jag hade letat efter ett fast objektiv och ett hus med något zoomobjektiv som redan nämnts typ 18-55 mm.
Blixtrar och dylikt kan man ofta hitta bra tredjepartstillverkare på till rimliga priser.
Citera
2017-11-20, 12:21
  #5
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Huset gör en viss del av jobbet, men objektiven ger dig störst möjligheter. Lägg hellre krut på objektiv som du kan växa med och ha med dig till nästa hus.
Jag hade letat efter ett fast objektiv och ett hus med något zoomobjektiv som redan nämnts typ 18-55 mm.
Blixtrar och dylikt kan man ofta hitta bra tredjepartstillverkare på till rimliga priser.
Så exempelvis, fungerar detta ?

Eller ska man försöka hitta en billigare hus och dyrare objektiv.

http://www.fotokungen.com/nikon/digi...18-55-vr-svart

och en

http://www.fotokungen.com/nikon/obje...55-2004-56g-ed
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2017-11-20 kl. 12:28.
Citera
2017-11-20, 12:32
  #6
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Så exempelvis, fungerar detta ?

Eller ska man försöka hitta en billigare hus och dyrare objektiv.

http://www.fotokungen.com/nikon/digi...18-55-vr-svart

och en

http://www.fotokungen.com/nikon/obje...55-2004-56g-ed

Njae snarare något sånt här fast objektiv, Nikon AF-S 50/1.4G 50 är brännvidden och 1,4 är bländaröppningen, eftersom kameran du kollar på redan har ett zoomobjektiv med i lådan.

Sen får du välja om du ska ha nikon eller canon eller något annat märke, jag själv använder nikon främst för att min far gör det samma och vi kan dela objektiv med varandra.
Citera
2017-11-24, 13:20
  #7
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Njae snarare något sånt här fast objektiv, Nikon AF-S 50/1.4G 50 är brännvidden och 1,4 är bländaröppningen, eftersom kameran du kollar på redan har ett zoomobjektiv med i lådan.

Sen får du välja om du ska ha nikon eller canon eller något annat märke, jag själv använder nikon främst för att min far gör det samma och vi kan dela objektiv med varandra.
Jag har bestämt mig för nikon 3300d. Vad bör man ha för objektiv ? Kommer införskaffa zoom och vad gör den objektivet som du länkade ?
Citera
2017-11-24, 22:18
  #8
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag har bestämt mig för nikon 3300d. Vad bör man ha för objektiv ? Kommer införskaffa zoom och vad gör den objektivet som du länkade ?

Framförallt skulle jag säga att det fasta objektivet som jag länkade har bättre kapacitet i lite mörkare miljöer och ett bra porträttobjektiv, men även ett bra objektiv för att bygga vidare på om man vill fota makro, då genom att köpa till mellanring.

Funkar även utmärkt om man vill ta bilder med oskärpa i bakgrunden.

Men annars köp ett hus och ett 18-55mm objektiv att börja med och känn efter vad du vill uppnå med kameran.
Citera
2018-02-09, 03:56
  #9
Medlem
Pungsvings avatar
Nkon D3400 är mycket bättre.
Citera
2018-02-27, 16:40
  #10
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Nkon D3400 är mycket bättre.
Köpte faktiskt 3400 istället haha, såg det skiljde sig några hundralappar och 3400 är nyare
Citera
2018-03-18, 08:14
  #11
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Köpte faktiskt 3400 istället haha, såg det skiljde sig några hundralappar och 3400 är nyare

Hur går det? Vad har du för objektiv till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback