Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 10:12
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Läget är så här: Jag har ett AB med ett par hundra tusen kr i kassan, och har just nu tänkt vara frivilligt "arbetslös" under vintern, eventuellt hela nästa år, det är lite oklart just nu. Ska ev. försöka jaga nya uppdrag (konsult) under våren, eller så skiter jag i det, eller så byter jag bransch helt och hållet. Det är t.o.m. möjligt att jag hoppar på nån högskoleutbildning nästa år, men kanske inte helt troligt.

Tanken har varit att plocka ut en liten lön nu framöver för att ha så jag klarar mig men behålla så mycket som möjligt i bolaget ifall jag får för mig att investera i nån ny verksamhet. Å andra sidan kan jag se fördelar med att plocka ut maximalt nu under november+december och lägga undan, och sen inte ta ut nån lön alls från januari eftersom OM jag skulle börja studera kan jag få ut maximalt CSN-bidrag om jag inte har nån annan inkomst.

Förutsatt att totalsumman under låt säga närmsta 6 månaderna är konstant, spelar det nån roll hur jag tar ut lönen och vilket är i såna fall smartast enligt dig? Skriv gärna ut exakt hur du räknar för att få fram ditt svar.


P.S. ligger ej över/nära gränsen för statlig inkomstskatt och har låga kostnader, behöver ca 70 tkr efter skatt för 6 mån.
Citera
2017-11-20, 21:04
  #2
Medlem
Om du ska ta ut CSN VT-18: ta ut upp till deras gränsbelopp 2018, mellanskillnaden 2017. Om inte: Ta ut allt 2018.

Statlig skatt eller ej så har vi ju i alla händelser progressiv skatt även på lägre inkomstnivåer.

Detta givet du inte har möjlighet att dela ut 156tkr(?) till 20% beskattning. Blir antagligen allra mest skatteeffektivt.
Citera
2017-11-20, 23:43
  #3
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om du ska ta ut CSN VT-18: ta ut upp till deras gränsbelopp 2018, mellanskillnaden 2017. Om inte: Ta ut allt 2018.

Statlig skatt eller ej så har vi ju i alla händelser progressiv skatt även på lägre inkomstnivåer.

Detta givet du inte har möjlighet att dela ut 156tkr(?) till 20% beskattning. Blir antagligen allra mest skatteeffektivt.

Just det, tänkte inte på att det finns ett (nu för tiden ganska högt) gränsbelopp..

Möjlighet att dela ut har jag, men jag undrar hur det påverkar CSN-utbetalningarna. Dessutom blir det ju bolagsskatt på de pengarna i år om jag inte tar ut dem som lön och så vitt jag läst är det hugget som stucket att ta bolagsskatt+utdelning eller lön till full inkomstskatt. Det med sjukpenning-
och pensionsgrundande osv bryr jag mig inte om för jag har inga planer på att stanna i Sverige speciellt många år till, och är övertygad om att min generation inte kommer få ut några pensioner alls.
Citera
2017-11-21, 11:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Just det, tänkte inte på att det finns ett (nu för tiden ganska högt) gränsbelopp..

Möjlighet att dela ut har jag, men jag undrar hur det påverkar CSN-utbetalningarna. Dessutom blir det ju bolagsskatt på de pengarna i år om jag inte tar ut dem som lön och så vitt jag läst är det hugget som stucket att ta bolagsskatt+utdelning eller lön till full inkomstskatt. Det med sjukpenning-
och pensionsgrundande osv bryr jag mig inte om för jag har inga planer på att stanna i Sverige speciellt många år till, och är övertygad om att min generation inte kommer få ut några pensioner alls.

Har du 100.000kr i vinstmedel så blir det ju grovt räknat ungefär såhär;

100.000kr, räkna av bolagsskatt (22%), skatt på utdelning(20%) - netto ca 62 400kr

Bruttolön 76091kr (kost inkl sociala=100.000kr), ger vid 31% kommunalskatt - netto ca 52 503kr

Det vill säga; runt 10.000kr mer nettoslantar vid utdelning.

TS går då miste om pensionsavsättning om ca 18,5%, ca 14.000kr (dessa ska ju skattas fram "nån gång i framtiden") räknat man framtida skatt om 31% så inser man att det blir något av ett nollsummespel.

Hur CSN förhåller sig till Utdelningar låter jag vara osagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback