Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 10:00
  #1
Medlem
Hej!

Håller precis på att flytta in i ett hus, och jag har renoverat garaget från topp till tå, med ett undantag. Då garaget är i verkligen toppskick gällande allt så känns det dumt att inte jämna till betongplattan i garaget när man ändå håller på.

Garaget har två portar, och två golvsyfoner. Vill gärna att det skall rinna vatten mot dessa då bilen tinar upp. Betongplattan jag har är tämligen slät, men på vissa håll lutar det åt fel håll.

Någon som har tips på vad som är bäst att göra? Går det att spackla på något vis, eller ska man fylla på mer betong bara? Då blir det ju lite svårt att få till lutning mot syfonerna?

Som sagt, tips mottages tacksamt!
Citera
2017-11-20, 11:26
  #2
Medlem
GubbenSnusks avatar
Är det inte lättare att säga golvbrunn?

Men till topic.

Flytspackel?
Citera
2017-11-20, 11:45
  #3
Medlem
PTHJs avatar
Efter att ha sett proffs på golvavjämning i arbete så sa jag mig själv att om behov skulle uppstå, ta in en offert från en firma.
Min uppmaning till TS är ta in offerter.
Citera
2017-11-20, 15:22
  #4
Medlem
minponnys avatar
vet inte om det funkar ......men skär ut en planka som är lika bred som garaget så när du lagt på fyllningen drar du plankan över så det blir ett jämt lager . är du osäker kan du lägga ett vatten pass på planken för att kolla om det är rakt .
Citera
2017-11-20, 15:26
  #5
Medlem
minponnys avatar
https://www.ebay.com/itm/2-x-5kg-2-P...t6BFj5fhMCjLSA


röd färg hade varit fett
Citera
2017-11-22, 22:22
  #6
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Håller precis på att flytta in i ett hus, och jag har renoverat garaget från topp till tå, med ett undantag. Då garaget är i verkligen toppskick gällande allt så känns det dumt att inte jämna till betongplattan i garaget när man ändå håller på.

Garaget har två portar, och två golvsyfoner. Vill gärna att det skall rinna vatten mot dessa då bilen tinar upp. Betongplattan jag har är tämligen slät, men på vissa håll lutar det åt fel håll.

Någon som har tips på vad som är bäst att göra? Går det att spackla på något vis, eller ska man fylla på mer betong bara? Då blir det ju lite svårt att få till lutning mot syfonerna?

Som sagt, tips mottages tacksamt!

Du hyr en golvslip för betong och helt enkelt slipar ned ytorna bredvid golvbrunnarna så du får en bra lutning och sedan när du är nöjd lackar du hela golvet med epoxifärg eller vad du vill men då bör du slipa över hela golvytan för att få fäste för färgen.
Citera
2017-12-15, 15:40
  #7
Medlem
minponnys avatar
jo har man golvbrunn är lutningen bra att ha med i beräkningen .
Citera
2017-12-15, 18:11
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Du hyr en golvslip för betong och helt enkelt slipar ned ytorna bredvid golvbrunnarna så du får en bra lutning och sedan när du är nöjd lackar du hela golvet med epoxifärg eller vad du vill men då bör du slipa över hela golvytan för att få fäste för färgen.

Var idag hos en som gjort exakt så. Han lyckades inte alls. Ska det bli bra krävs en riktig golvslipmaskin som man först slipar fram en referens för och sedan tar man hela golvet. Fallbyggnad är ännu svårare.

Kanske killen är helt pantad eller bara slarvig men även jag har försökt slipa och flytspackla.
Citera
2017-12-16, 02:15
  #9
Medlem
killawifes avatar
Det går inte så bra att använda flytspackel om man vill ha lutning då flytspacklet flyter ut precis som namnet tipsar om till en jämn, relativt vågrätt yta. Vill man ha fall så spacklar man med byggspackel. Det torkar fort och går att bearbeta efteråt. När det väl har torkat så har det nästan samma bärighet som betong. Spacklingen kräver dock vana för att bli bra, det går att fuska till det med en rätskena och få det dugligt.
Citera
2017-12-16, 03:59
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan även ta vinkelslipen och skåra upp betongen så vattnet inte kan flyta iväg, flyter till skårorna och vidare ned i brunnen, funkar helt ok i kompisens garage gäller dock att plattan har tjocklek nog och nedsänkt golvbrunn.
Citera
2017-12-16, 17:50
  #11
Medlem
Som några tidigare har sagt, flytspackel. Går finfint att flytspackla fall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback