Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-23, 14:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den kan inte ha gått av för då skulle det inte hända nåt alls.
Nyare bilar har ingen vajer utan allt sköts med en elektronisk givare som ger impulser. Så verkar det dock inte vara i detta fall.
Mätarna i allmänhet och på japanska bilar i synnerhet ger sällan upp. Det kan däremot vajern göra.
Skruva bort ingående vajer till lådan och dra ur innervajern. Den ska vara oljig, utan veck eller skador och glida lätt i sitt hölje. Verkar den OK så kan faktiskt drivningen i själva lådan vara dålig. Det är bara plastdrev och om någon kugge skadas så kan man få detta fel. Hade det på en gammal Golf för 100 år sen. Där gick det att byta drevet utifrån genom att lossa på en lucka och det var heller inte speciellt dyrt.

Nu skrev han iofs att det var en äldre bil... om jag inte missuppfattat något.

Ja, mätaren kan röra sig även om wiren är av... hände mig på en bil att wiren fick en sned snittyta och funkade men att mätaren hoppade till då och då och levde rövare tills att den gick av på ett nytt ställe.

Eller snarare sista biten, en fyrkantig tapp som sitter i växellådan, om man skall vara petig. Alltså inte själva wiren!
Citera
2017-11-23, 22:46
  #14
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Snurrade du så fort på ingående anslutning för vajern/kabeln så hastighetsmätaren gick upp dit där den börja låta illa annars? Jag är förvånad om det inte är i instrumentet felet sitter men jag vet inte vad du ska kolla efter.

Annars skulle det väl vara där vajern/kabeln sitter fast i växellådan då men hör du det i kupén så måste det vara något riktigt illa tycker jag.

Du kanske kan köra en sväng utan hastighetsmätaren men kabeln fäst i växellådan och höra om det låter då med, i så fall är det ju inte instrumentet det är fel på.

Har kört utan vajern inkopplad, och då låter det ju inte, men tänkte att om något är fel utanför instrumentet så hör man det kanske inte då vajern kanske spinner okontrollerat bakom instrumentbrädan bara att det inte hörs när den inte är kopplad till instrumentbrädan. Ska testa köra utan instrumentbräda och se hur vajern snurrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Eftersom det började efter du bytt olja så börjar du naturligtvis med att kontrollera givaren i växellådan, det sitter väl nåt plasthjul där gissar jag. Slog du i rätt olja?

Ska kika det om det visar sig att vajern beter sig konstigt utan instrumentbrädan inkopplad; om den snurrar jämt så borde det ju vara ingången till hastighetsmätaren. Är rätt olja och rätt mängd i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Gissar att det är en wire som går från växellådan till mätaren. Antingen har du kommit åt den så att den är klämd någonstans eller så har den helt enkelt gått av.

Kan vara en ren tillfällighet, men jag skulle börja med att kontrollera så den hänger fritt, montera lös den ur lådan och se om den sitter ordentligt eller har gått av, montera lös den från mätaren och se att allt ser bra ut på den sidan också. Är den hel och snurrar fritt så kan mätaren ha gått sönder.

Är det elektronisk givare så kolla kablage, testa byt givare... funkar inte det så är det nog mätaren som är kass!

Kikar på det! Är inte elektronisk givare, utan en fysisk vajer som snurrar i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den kan inte ha gått av för då skulle det inte hända nåt alls.
Nyare bilar har ingen vajer utan allt sköts med en elektronisk givare som ger impulser. Så verkar det dock inte vara i detta fall.
Mätarna i allmänhet och på japanska bilar i synnerhet ger sällan upp. Det kan däremot vajern göra.
Skruva bort ingående vajer till lådan och dra ur innervajern. Den ska vara oljig, utan veck eller skador och glida lätt i sitt hölje. Verkar den OK så kan faktiskt drivningen i själva lådan vara dålig. Det är bara plastdrev och om någon kugge skadas så kan man få detta fel. Hade det på en gammal Golf för 100 år sen. Där gick det att byta drevet utifrån genom att lossa på en lucka och det var heller inte speciellt dyrt.

Sitter det alltså ett plastdrev i växellådan som gör att vajern snurrar? Om vajern då snurrar fritt när jag kollar utan instrumentbräda borde väl problemet inte sitta i växellådan?



Tack så mycket för alla svar hittills, uppskattas!
Citera
2017-11-24, 06:55
  #15
Moderator
Jag tror på vajern, eller kabeln som det heter. Att den kärvar nånstans och ljudet du hör är när den övervinner sitt motstånd och snurrar upp sig igen, kraften minskar och den stannar en stund till osv.

Så nummer ett, kolla så att den inte har blivit onaturligt böjd nånstans, nummer två, ta loss den i växellådan och snurra på den för hand, den ska inte gå tungt eller fastna överhuvudtaget.
Gör den det samtidigt som den sitter som den ska, byt.
Citera
2017-11-24, 19:55
  #16
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isrok
Har kört utan vajern inkopplad, och då låter det ju inte, men tänkte att om något är fel utanför instrumentet så hör man det kanske inte då vajern kanske spinner okontrollerat bakom instrumentbrädan bara att det inte hörs när den inte är kopplad till instrumentbrädan. Ska testa köra utan instrumentbräda och se hur vajern snurrar.



Ska kika det om det visar sig att vajern beter sig konstigt utan instrumentbrädan inkopplad; om den snurrar jämt så borde det ju vara ingången till hastighetsmätaren. Är rätt olja och rätt mängd i alla fall!



Kikar på det! Är inte elektronisk givare, utan en fysisk vajer som snurrar i alla fall.



Sitter det alltså ett plastdrev i växellådan som gör att vajern snurrar? Om vajern då snurrar fritt när jag kollar utan instrumentbräda borde väl problemet inte sitta i växellådan?



Tack så mycket för alla svar hittills, uppskattas!

Jag tror att du har ett dåligt drev i givaren på växellådan, du kan dra den ur ådan och se om dreven är skadade, har du några kugg borta så hoppar det givetvis på hastighetsmätaren.
Citera
2017-12-12, 22:07
  #17
Medlem
isroks avatar
Då jag inte gillar ofullständiga trådar om någon annan eventuellt skulle söka på denna topic gör jag en liten uppdatering. Tog loss allting i beståndsdelar, samtliga delar i instrumentpanelen såg ut att vara i sin ordning. Inget trasigt drev i växellådan, så rengjorde yttersta delarna på kabeln, smörjde lite och tryckte dit dom igen jävligt hårt och nu fungerar allt.

Hoppas det fungerar i längden, något irriterande att inte hitta något fel då man ej vet om problemet kommer uppstå igen och samma procedur måste upprepas

Tack för alla svar, uppskattas!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback