Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-19, 22:28
  #1
Medlem
isroks avatar
Hastighetsmätaren har börjat hoppa med ett spann på ungefär +/- 20km/h och låter typ som en tävlingsgokart (väldigt skrikig).
Problemet uppstod först över 60kmh, sen 40 och nu är det alltid. Började efter jag bytt växellådsolja, om det kan ha något att göra med saken då hastighetsmätarkabeln är kopplad till växellådan.

Hur fixar man problemet?
Citera
2017-11-19, 22:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isrok
Hastighetsmätaren har börjat hoppa med ett spann på ungefär +/- 20km/h och låter typ som en tävlingsgokart (väldigt skrikig).
Problemet uppstod först över 60kmh, sen 40 och nu är det alltid. Började efter jag bytt växellådsolja, om det kan ha något att göra med saken då hastighetsmätarkabeln är kopplad till växellådan.

Hur fixar man problemet?

Trasig dashboard?
Citera
2017-11-19, 22:38
  #3
Medlem
beaver_ses avatar
Bilmärke och modell kunde ju underlätta för att kunna ge råd i frågan.

Läs nån reparationshandbok eller sök på youtube hur man återmonterar wiren.
Är nog bara att skruva av och och trä i wiren rätt typ.
__________________
Senast redigerad av beaver_se 2017-11-19 kl. 22:42.
Citera
2017-11-20, 03:55
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Trasig dashboard?

Trasig, vad för något?
Citera
2017-11-20, 04:15
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Trasig, vad för något?
Av någon lustig anledning använde han/hon det engelska ordet för instrumentpanel. Jag skulle också tro att felet är där, närmare bestämt i hastighetsmätaren i kombinationsinstrumentet. Det rör sig i så fall säkert om den gamla typen med halleffekten som vrider visaren medurs och en fjäder som håller emot, lite hur det ser ut inuti: https://youtu.be/mqGrHAHdYGY?t=141
Citera
2017-11-20, 08:32
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Av någon lustig anledning använde han/hon det engelska ordet för instrumentpanel. Jag skulle också tro att felet är där, närmare bestämt i hastighetsmätaren i kombinationsinstrumentet. Det rör sig i så fall säkert om den gamla typen med halleffekten som vrider visaren medurs och en fjäder som håller emot, lite hur det ser ut inuti: https://youtu.be/mqGrHAHdYGY?t=141

Det felet är mest troligt, hade en dodge dart en gång och mätarnålen fladdra över halva skalan och lät som en tvättmaskin med tegelstenar i. Det är lättare om man skiver på ett språk åt gången, men det kanske är bara jag som tycker så.
Citera
2017-11-20, 23:28
  #7
Medlem
isroks avatar
Tack så mycket för alla svar. Bilen är en Subaru modell äldre. Har redan plockat isär instrumentbrädan men kom ej åt att montera ner till hastighetsmätaren, ska försöka igen och kolla filmen du skickade skunkjobb. Hur fixade ni isåfall felet?
Citera
2017-11-21, 22:04
  #8
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Av någon lustig anledning använde han/hon det engelska ordet för instrumentpanel. Jag skulle också tro att felet är där, närmare bestämt i hastighetsmätaren i kombinationsinstrumentet. Det rör sig i så fall säkert om den gamla typen med halleffekten som vrider visaren medurs och en fjäder som håller emot, lite hur det ser ut inuti: https://youtu.be/mqGrHAHdYGY?t=141

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det felet är mest troligt, hade en dodge dart en gång och mätarnålen fladdra över halva skalan och lät som en tvättmaskin med tegelstenar i. Det är lättare om man skiver på ett språk åt gången, men det kanske är bara jag som tycker så.

Har plockat isär hela instrumentpanelen nu och hittar inget konstigt, allt verkar fungera som det ska om jag inte missat något. Fjädern och magneten gick smidigt tillbaka till ursprungsläge och testade skruva där hastighetsmätarkabeln sitter och den snurrade utan problem. http://i66.tinypic.com/2ccy0s4.jpg

Är det något speciellt jag borde kolla efter?
Citera
2017-11-22, 00:10
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isrok
Har plockat isär hela instrumentpanelen nu och hittar inget konstigt, allt verkar fungera som det ska om jag inte missat något. Fjädern och magneten gick smidigt tillbaka till ursprungsläge och testade skruva där hastighetsmätarkabeln sitter och den snurrade utan problem. http://i66.tinypic.com/2ccy0s4.jpg

Är det något speciellt jag borde kolla efter?
Snurrade du så fort på ingående anslutning för vajern/kabeln så hastighetsmätaren gick upp dit där den börja låta illa annars? Jag är förvånad om det inte är i instrumentet felet sitter men jag vet inte vad du ska kolla efter.

Annars skulle det väl vara där vajern/kabeln sitter fast i växellådan då men hör du det i kupén så måste det vara något riktigt illa tycker jag.

Du kanske kan köra en sväng utan hastighetsmätaren men kabeln fäst i växellådan och höra om det låter då med, i så fall är det ju inte instrumentet det är fel på.
Citera
2017-11-22, 09:44
  #10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Eftersom det började efter du bytt olja så börjar du naturligtvis med att kontrollera givaren i växellådan, det sitter väl nåt plasthjul där gissar jag. Slog du i rätt olja?
Citera
2017-11-23, 11:33
  #11
Medlem
Gissar att det är en wire som går från växellådan till mätaren. Antingen har du kommit åt den så att den är klämd någonstans eller så har den helt enkelt gått av.

Kan vara en ren tillfällighet, men jag skulle börja med att kontrollera så den hänger fritt, montera lös den ur lådan och se om den sitter ordentligt eller har gått av, montera lös den från mätaren och se att allt ser bra ut på den sidan också. Är den hel och snurrar fritt så kan mätaren ha gått sönder.

Är det elektronisk givare så kolla kablage, testa byt givare... funkar inte det så är det nog mätaren som är kass!
Citera
2017-11-23, 13:52
  #12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Gissar att det är en wire som går från växellådan till mätaren. Antingen har du kommit åt den så att den är klämd någonstans eller så har den helt enkelt gått av.

Kan vara en ren tillfällighet, men jag skulle börja med att kontrollera så den hänger fritt, montera lös den ur lådan och se om den sitter ordentligt eller har gått av, montera lös den från mätaren och se att allt ser bra ut på den sidan också. Är den hel och snurrar fritt så kan mätaren ha gått sönder.

Är det elektronisk givare så kolla kablage, testa byt givare... funkar inte det så är det nog mätaren som är kass!

Den kan inte ha gått av för då skulle det inte hända nåt alls.
Nyare bilar har ingen vajer utan allt sköts med en elektronisk givare som ger impulser. Så verkar det dock inte vara i detta fall.
Mätarna i allmänhet och på japanska bilar i synnerhet ger sällan upp. Det kan däremot vajern göra.
Skruva bort ingående vajer till lådan och dra ur innervajern. Den ska vara oljig, utan veck eller skador och glida lätt i sitt hölje. Verkar den OK så kan faktiskt drivningen i själva lådan vara dålig. Det är bara plastdrev och om någon kugge skadas så kan man få detta fel. Hade det på en gammal Golf för 100 år sen. Där gick det att byta drevet utifrån genom att lossa på en lucka och det var heller inte speciellt dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback