Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-19, 21:57
  #1
Medlem
Har idag varit nykter från alkohol och blandmissbruk i 1,5 år med ett återfall för 3 månader sedan. Detta efter att jag brukat alkohol från 14 års ålder och ett missbruk från 16 års ålder.
Är idag 20 år.

Jag har klarat mig bra från missbruket fram tills för 3 månader sedan då jag fick en högre tjänst på mitt jobb och jag slapp arbeta helger och röda dagar.

Då slog mig den ensamheten jag känner utan missbruket, att jag blev ren har räddat mitt liv. Men har nästan inga vänner kvar. Detta ledde till ett återfall hos min trygga PET flaska med vodka.

Idag är jag ren igen efter lite ångest dämpande och överarbete.

Nu till min stora fråga, hur slutar jag sakna mitt missbruk? Jag kommer på mig själv att romantisera kring fylla och att minnas tillbaka att dra kola från toalocket på nattklubben med en längtan.
Saknar den varma kramen alkoholen ger.
Saknar gemenskapen, en gemenskap jag jagar i många forum på min tränings anläggning och idrottsförening jag varit aktiv i.

Få vet om mitt missbruk idag, kan en väg vara att berätta för min omgivning?

Är tacksam för alla tips eller erfarenheter folk kan dela med sig av
Citera
2017-11-19, 22:06
  #2
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiggse
Har idag varit nykter från alkohol och blandmissbruk i 1,5 år med ett återfall för 3 månader sedan. Detta efter att jag brukat alkohol från 14 års ålder och ett missbruk från 16 års ålder.
Är idag 20 år.

Jag har klarat mig bra från missbruket fram tills för 3 månader sedan då jag fick en högre tjänst på mitt jobb och jag slapp arbeta helger och röda dagar.

Då slog mig den ensamheten jag känner utan missbruket, att jag blev ren har räddat mitt liv. Men har nästan inga vänner kvar. Detta ledde till ett återfall hos min trygga PET flaska med vodka.

Idag är jag ren igen efter lite ångest dämpande och överarbete.

Nu till min stora fråga, hur slutar jag sakna mitt missbruk? Jag kommer på mig själv att romantisera kring fylla och att minnas tillbaka att dra kola från toalocket på nattklubben med en längtan.
Saknar den varma kramen alkoholen ger.
Saknar gemenskapen, en gemenskap jag jagar i många forum på min tränings anläggning och idrottsförening jag varit aktiv i.

Få vet om mitt missbruk idag, kan en väg vara att berätta för min omgivning?

Är tacksam för alla tips eller erfarenheter folk kan dela med sig av
Du måste fylla tomrumet efter drogerna med något som ger dig tillfredställelse skit samma om det är frimärkssamlande eller pistolskjutning. Huvudsaken är att det ger dig något. Du har ju tagit bort något och det måste du fylla.
Jag tror intepå att berätta för omgivningen.
Citera
2017-11-19, 22:08
  #3
Medlem
Let me preface this med att säga att jag inte kan något om drogmissbruk.

Vad skulle hända ifall du börjar med rimliga mängder kokain och alkohol? Alkohol någon gång i veckan och kokain någon gång i månaden?
Citera
2017-11-19, 22:08
  #4
Medlem
tomchis avatar
Testa ayahuasca
Citera
2017-11-19, 22:11
  #5
Medlem
Är i en liknande situation. Är 20+. Själv fyller jag tomrummet med träning. Har varit ren 1 år nu med 2 korta återfall.
Tror inte heller på att berätta för omgivningen. Kanske gå med na/aa och få stöd därifrån?
Citera
2017-11-19, 22:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Du måste fylla tomrumet efter drogerna med något som ger dig tillfredställelse skit samma om det är frimärkssamlande eller pistolskjutning. Huvudsaken är att det ger dig något. Du har ju tagit bort något och det måste du fylla.
Jag tror intepå att berätta för omgivningen.

Försökt med träning, tränar varje dag i olika varianter. Men som du säger kanske måste fortsätta söka tills jag finner något som ger samma tillfredsställelse. Tack för svar!
Citera
2017-11-19, 22:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Let me preface this med att säga att jag inte kan något om drogmissbruk.

Vad skulle hända ifall du börjar med rimliga mängder kokain och alkohol? Alkohol någon gång i veckan och kokain någon gång i månaden?


Dessvärre finns inte rimliga mängder för mig, då hade jag aldrig hamnat i ett missbruk.

Ett återfall är inte att råka dricka en öl, utan att vända på en mindre pet flaska vodka innan man lägger sig en vardag.

Men missbruk är komplext och det finns många sanningar
Citera
2017-11-19, 22:41
  #8
Medlem
Återfallrisken är mycket hög bland missbrukare, framförallt bland "nyktra" alkoholister, över 50%. Det är viktigt att vara medveten om det, och att alkoholism är en sjukdom. Ensamheten förstår jag. Du blir dock ännu mer ensam om du försvinner ner i alkoholspiralen. Det slutar ofta med ännu fler förlorade vänner, jobb och annat..

Det brukar sägas, ett glas är för mycket, tusen för lite. Det finns inget slut..

Skulle du bli på fyllan igen, så sök dig till akutpsyk för en 5-dagars avgiftning. Man brukar kunna få gå dit och hämta medikamenterna utan att bli inlagd. För det långvariga råder jag dig att söka dig till ett AA-möte, för att höra hur andra hanterar situationen.
Citera
2017-11-19, 22:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattenmed
Är i en liknande situation. Är 20+. Själv fyller jag tomrummet med träning. Har varit ren 1 år nu med 2 korta återfall.
Tror inte heller på att berätta för omgivningen. Kanske gå med na/aa och få stöd därifrån?

Blev aldrig rådd till na/aa av beroendecentrum, något du har erfarenhet av?

Berätta för omgivningen känns långt bort just nu, men tanken slog mig. Men det lär nog förbli långt bort.
Citera
2017-11-19, 22:43
  #10
Medlem
Prova psykadeler och skaffa en Hobby som till exempel träning, sköta om trädgården mm
Citera
2017-11-19, 22:52
  #11
Medlem
Haddos avatar
Jag älskar växter och det går utmärkt att sköta dom med vatten etc. när man är full

Edit 1: Sen tar jag hand om mitt hyreshus växter som står i trappuppgången. Jag kan rekommendera det. För att använda ett engelskt uttryck. Very rewarding.

Edit 2 . Min kompis träsniderier är rätt ok också. Men han är död nu. Ung. 64 år blev han.
__________________
Senast redigerad av Haddo 2017-11-19 kl. 22:58.
Citera
2017-11-19, 23:22
  #12
Medlem
fittslems avatar
Som så många redan har konstaterat så är nyckeln att fylla tomrummet med nånting.
Men jag tror att du skulle må bra av att prata med någon också, det kommer få dig att känna dig mindre ensam och ha någon att stötta dig mot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback