Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-19, 18:47
  #1
Medlem
Newfields avatar
Kryssningsfartyg borde väl vara ett perfekt mål för terrorister.

1. Mindre säkerhet än flygplatser
2. Samlade människor som inte kan fly ute på havet.
3. Orsaka stor skada, t.ex lastbilsbomb eller medsmugglade vapen.

Varför är detta ett glömt område för terrorattacker?
Citera
2017-11-19, 19:01
  #2
Medlem
franges avatar
Tror att det du pratar om är lite för omständligt för de där jihadisterna som utför lastbilsattacker. Alltså - för lastbilsattackerna behövs bara en stulen lastbil och en folkmassa att köra in i.

Att göra det du pratar om - kräver mer arbete. Alltså - Breivik fyllde ju en lastbil med sprängämnen som han rullade ner i källaren/parkeringsgaraget på stadshuset (eller vart det nu var) i Oslo och sprängde.
Bra mycket jobbigare, än att bara köra med lastbilen längs Drottninggatan i Stockholm för att döda folk.
Citera
2017-11-19, 19:08
  #3
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tror att det du pratar om är lite för omständligt för de där jihadisterna som utför lastbilsattacker. Alltså - för lastbilsattackerna behövs bara en stulen lastbil och en folkmassa att köra in i.

Att göra det du pratar om - kräver mer arbete. Alltså - Breivik fyllde ju en lastbil med sprängämnen som han rullade ner i källaren/parkeringsgaraget på stadshuset (eller vart det nu var) i Oslo och sprängde.
Bra mycket jobbigare, än att bara köra med lastbilen längs Drottninggatan i Stockholm för att döda folk.

jag tror han mer menar terrorist med handeldvapen.
en sån skulle kunna göra mycket skada på ett kryssningsfartyg pga att människorna har ju ingenstans att ta vägen.
kanske låsa in sig

jag undrar varför ingen har gjort det heller ts. det är ju en enda stor saftig köttbit
Citera
2017-11-19, 19:16
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
jag tror han mer menar terrorist med handeldvapen.
en sån skulle kunna göra mycket skada på ett kryssningsfartyg pga att människorna har ju ingenstans att ta vägen.
kanske låsa in sig

jag undrar varför ingen har gjort det heller ts. det är ju en enda stor saftig köttbit

Jorå, men fortfarande så kräver det mer planering och arbete än bara "Nu snor jag en lastbil och kör på folk med". Och då behöver du ett gäng terrorister likt de som slog till med Bataclan och 9/11, dvs ett smockfyllt konserthus eller ett par stycken kapade flygplan.

Och ja, än så länge har de inte "valt" en kryssningsfärja än. Men det kommer väl med tiden.
Citera
2017-11-19, 19:26
  #5
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jorå, men fortfarande så kräver det mer planering och arbete än bara "Nu snor jag en lastbil och kör på folk med". Och då behöver du ett gäng terrorister likt de som slog till med Bataclan och 9/11, dvs ett smockfyllt konserthus eller ett par stycken kapade flygplan.

Och ja, än så länge har de inte "valt" en kryssningsfärja än. Men det kommer väl med tiden.

terroristerna kan ju (på något sätt) ta med sig vapen ombord på båten.
sen när båten är bra långt ifrån land placerar dom sig där det är mest folk och börjar skjuta
eller gud förbjude börja uppifrån och bara röra sig neråt på båten

på en atlantkryssning är ju hjälp många timmar bort. vilket mål
Citera
2017-11-19, 19:40
  #6
Medlem
fernebos avatar
Det har ju iofs hänt, även om det var ett tag sen:

Citat:
On October 7, 1985, four men representing the Palestine Liberation Front (PLF) hijacked the Italian MS Achille Lauro liner off the coast of Egypt, as she was sailing from Alexandria to Ashdod, Israel. The hijacking was organized by Muhammad Zaidan (a.k.a. Muhammad "Abu" Abbas), leader of the PLF. A 69-year-old Jewish American man in a wheelchair, Leon Klinghoffer, was murdered by the hijackers and thrown overboard.

https://en.wikipedia.org/wiki/Achille_Lauro_hijacking

Sen så vet jag att den nationella insatsstyrkan har övat ombordstigning på Finlandsfärjor i händelse av en attack. Därmed kan man väl säga att det är fler som har tänkt tanken att det skulle kunna ske.

Håller med om att en färja eller kryssningsfartyg skulle vara ett perfekt mål för en terrorgrupp.
Citera
2017-11-19, 19:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
på en atlantkryssning är ju hjälp många timmar bort. vilket mål

På dessa fartyg är säkerheten mycket hög - lika hård som på flygplatser.

Östersjöns färjor är däremot öppet mål. Säkerhetsåtgärderna är inte anpassade för den typen av hot alls. Dessutom saknar fartygen egen förmåga att bekämpa sådana slags anfall. Man förlitar sig på att polis kommer till fartyget via helikopter eller rib-båt. En ensam terrorist på toppdäck kan stänga ned den första möjligheten. Kvar återstår då endast förstärkning från annan mindre båt, vilket en terrorist har svårare att kunna stoppa.

Bästa är annars om fartyget kan ta sig till närmaste säkra hamn. Även om terroristerna tar över kommandobryggan så kan fartyget "tas över", kontrolleras och navigeras från maskinrum - och dit hittar man troligen inte.

Sammanfattningsvis skulle jag mena att en terroristattack mot ett sådant fartyg potentiellt skulle kunna innebära väldigt många dödsoffer, och kunna pågå under en utdragen tid.
Citera
2017-11-19, 19:54
  #8
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jorå, men fortfarande så kräver det mer planering och arbete än bara "Nu snor jag en lastbil och kör på folk med". Och då behöver du ett gäng terrorister likt de som slog till med Bataclan och 9/11, dvs ett smockfyllt konserthus eller ett par stycken kapade flygplan.

Och ja, än så länge har de inte "valt" en kryssningsfärja än. Men det kommer väl med tiden.

Att knalla in på t.ex. Silja Galaxy med ett vapen kräver typ ingen planering alls. Enda planeringen man behöver göra är att tänka ut var och när man ska börja för att orsaka så mycket skada som möjligt. Jag har åkt med Silja Galaxy till Åbo typ 6 gånger och inte en enda gång har jag sett att de har kontrollerat folk och deras väskor. Det är bara för Mohammed att plocka ett litet, smidigt och effektivt vapen som kanske en ump(?) och börja skjuta när båten är mitt ute i ingenstans så att folk inte har nånstans att ta vägen öht förutom att försöka gömma sig nånstans eller spela död. Hoppar man i vattnet så fryser man högst troligen ihjäl. Och ännu värre blir det om Mohammed tar med sig 3 kompisar. De hinner rensa en stoooor del av gästerna innan polisen hinner komma.
Citera
2017-11-19, 20:36
  #9
Medlem
KorvkastarNs avatar
Dom har ju börjat med x-ray på båtarna så du måste lägga jacka och väskor på bandet som går igenom precis som på flyg platsen, sen är jag rätt säker på att det faktiskt finns ett vapen skåp ombord ifall nått sånt här skulle hända.

Sen tar det max 1 timme för polisen/kustbevakningen på Åland att va framme, för att inte snacka om alla militära båtar som rör sig ute på Östersjön från diverse länder speciellt ryska och finska sådana så vi snackar om en begränsad tid dom skulle ha på sig innan båten stormas. Sen är inte miljön direkt till doms fördel då dom skulle få gå från dörr till dörr vilket tar enorm tid och ger en oerhörd risk då det är trångt som fan och folk förmodligen skulle ge motstånd. Sen så är dom här båtarna fulla av vapen i form av glas flaskor, knivar och andra saker resenärerna lätt kommer över.

Så nej finlands färjorna är nog bland dem sämsta måltavlorna.
Citera
2017-11-19, 20:43
  #10
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
Dom har ju börjat med x-ray på båtarna så du måste lägga jacka och väskor på bandet som går igenom precis som på flyg platsen, sen är jag rätt säker på att det faktiskt finns ett vapen skåp ombord ifall nått sånt här skulle hända.

Sen tar det max 1 timme för polisen/kustbevakningen på Åland att va framme, för att inte snacka om alla militära båtar som rör sig ute på Östersjön från diverse länder speciellt ryska och finska sådana så vi snackar om en begränsad tid dom skulle ha på sig innan båten stormas. Sen är inte miljön direkt till doms fördel då dom skulle få gå från dörr till dörr vilket tar enorm tid och ger en oerhörd risk då det är trångt som fan och folk förmodligen skulle ge motstånd. Sen så är dom här båtarna fulla av vapen i form av glas flaskor, knivar och andra saker resenärerna lätt kommer över.

Så nej finlands färjorna är nog bland dem sämsta måltavlorna.

Var behövde du x-raya dina saker? Jag har aldrig varken sett eller hört något om det.
Citera
2017-11-19, 20:45
  #11
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
Dom har ju börjat med x-ray på båtarna så du måste lägga jacka och väskor på bandet som går igenom precis som på flyg platsen, sen är jag rätt säker på att det faktiskt finns ett vapen skåp ombord ifall nått sånt här skulle hända.

Sen tar det max 1 timme för polisen/kustbevakningen på Åland att va framme, för att inte snacka om alla militära båtar som rör sig ute på Östersjön från diverse länder speciellt ryska och finska sådana så vi snackar om en begränsad tid dom skulle ha på sig innan båten stormas. Sen är inte miljön direkt till doms fördel då dom skulle få gå från dörr till dörr vilket tar enorm tid och ger en oerhörd risk då det är trångt som fan och folk förmodligen skulle ge motstånd. Sen så är dom här båtarna fulla av vapen i form av glas flaskor, knivar och andra saker resenärerna lätt kommer över.

Så nej finlands färjorna är nog bland dem sämsta måltavlorna.

jösses hur gammal är du pojk.
spelat för mycket cs?
Citera
2017-11-19, 21:13
  #12
Medlem
För Att Terrorattacker är Politiska

Det Handlar Om Att Påverka Opinion

I Huvudsak Genom Att Skrämma Medelklassen

Det Skall ”kunna Hända Mig”

Dåd På Kryssning Med 450 Döda Skrämmer Bara De Som åker På Sånt, Ska Vi Säga 1%?

Dåd På Gågata Med 3 DödA Skrämmer Alla Som Går På Gågata, Ska Vi Säga 90%?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback