Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-23, 18:59
  #25
Medlem
Skickar den här vidare till ett lämpligare forum.

Relationsakuten --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-11-24, 01:14
  #26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej har varit arg för lite sen på min granne ringde störningsjouren ska förklara för er min version.

Jag ligger förra helgen i soffan och lyssnar på musik via datorn med hörlurar på hög musik klockspannet är 18.30 -1.00 ungefär och bara super i alla fall åker hörlurarna ut vilket jag inte märker hör ju musiken lika högt men i alla fall på måndag eftermiddag när jag kommer hem säger morsan att de ringt till henne ifrån jouren.

Jag menar kan man inte gå till grannen och be den sänka musiken i mitt fall hade det gått och jag känner mina grannar och de mig den ena grannens pojke spelar till och med till 2.00 ibland så de ska inte klaga, den andra grannen skulle jag förstå mer.

Känner att nu vill jag aldrig vara katt/hundvakt åt grannarna eller liknande.

Håller ni med mig att man kan försöka med och ringa på och be grannen sänka musiken m,m så denne får en chans att ändra sig?

Ansvaret är ditt att inte spela för högt efter kl 22:00. Normalt TV-ljud eller att duscha etc är såklart okej. Att lurarna åkte ur faller inom ditt ansvarsområde. Du kan väl bara be om ursäkt om du ser grannen och förklara vad som hände. Så kanske de förstår och ni blir vänner vilket gör att de pratar med dig en annan gång och inte ringer störningsjouren. Att ringa störningsjouren kan vara ett helt korrekt beteende om det nu är så att den höga musiken faktiskt förorsakar reella problem såsom att de får svårt att sova. Många är dock störda i sig själva och VILL störa sig på saker trots att sakerna egentligen inte håller dem vakna eller förorsakar andra faktiska problem. Men i det här fallet säger du ju själv att musiken var hög och att det var efter kl 22:00 när det är vedertaget att det ska vara lugnt.

Själv har jag turen att kunna sova även om grannar spelar musik. Jag tycker bara det är kul om grannarna har fest och är glada och skulle aldrig vara en sån tråkboll som anmäler och därmed skapar en spänd stämning gentemot grannen vilket försämrar livskvaliteten för de båda ofta. Men folk är olika och det måste man acceptera.
Citera
2017-11-24, 08:18
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Förmodligen är det inte första gången som dina grannar tycker att du stör och då är tålamodet obefintligt. Finns fan inte mycket som är värre i lägenhetslivet än högljudda skitungar.
Citera
2017-11-24, 08:42
  #28
Medlem
Maxteds avatar
Ingen orkar diskutera med ett fyllo, klart man ringen störningsjouren istället.
Citera
2017-11-24, 08:59
  #29
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ärligt talat verkar du ha drag av autism och verkar inte förstå vad som är relevant i historien.
"För musik via datorn" Så du menar t.ex. att ljudkällans skall spela in hur mycket man skall få störa? Inte ljudnivån?

Att du i fortsättningen inte vill vara katt och hundvakt känns ju också väldigt viktigt och bra att du tar upp.
Citera
2017-11-24, 09:43
  #30
Medlem
Trist, har också haft såna grannar tyvärr. Vågar inte säga nånting rakt i ansiktet men klagar bakom ryggen. Känns inte bra!

Snacka med grannen det brukar fungera ibland.
Citera
2017-11-24, 11:16
  #31
Medlem
glokk18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
https://www.expressen.se/nyheter/kla...henne-3134513/
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...lev-knivskuren
http://www.sydostran.se/karlskrona/k...brak-om-musik/

Här är bara en handplock av otroligt många fall där personer tyckt som du för att sedan bli knivskurna, huggna, våldtagna alternativt mördade.

Lever utan onödiga risker, själv då?


Du är säkert en sån där som anser att alla svenskar blir rövknullade och att Sverige kommer vara en arabstat om 20 år, samtidigt som du svär över att mesiga svensken bara knyter näven i fickan

Vågar inte ens knacka på hos grannen? Lever liv utan onödiga risker? Ja, då kommer du få ett väldigt tråkigt och ensamt liv. Men du lever längre iaf än de 0,05% som faktiskt blir mördade!!

En sidofråga, vad tror du händer när denna ilskna mordlystna granne får klagomål, blir vräkt och sen listar ut att de var du som ringde jouren istället för att be personen sänka?
Citera
2017-11-24, 12:44
  #32
Medlem
Själv jag sådant om jag stör och be snällt, då förstår jag att jag måste sänka volumen. En sommar dag var de så varmt att jag var tvungen att öppna balkongen. Så kommer min botten granne, var väldigt otrevligt mot (och han ha gjort hotelser till andra grannar också) att om jag ska spela den skit musiken så kan jag stänga balkong dörren.

Allså här kommer en gubbe, var hotfull mot mig och vad skulle jag bete mig då? Då sa jag kommer du hit igen så ska jag visa vad en riktigt finne kan göra och stängde dörren.

Plus han hade punkterat en av grannens plast pool för han tyckte dom störde han. En annan gång lät han bajsa en av grannens gräsmattor med flit.

Hade han kommit med vänligt betende då skulle jag fatta att jag störde. Men senare fick han lugn cancer och av rent respekt så slutade jag skapa oväsen efter 21.00. Sen dess ha jag inte haft problem med han hellre ingen jouren ha kommit och störde.

Sen ha jag sagt resten av grannarna att under dagen få dom pumpa hur högt dom vill. Lite liv få de vara.
__________________
Senast redigerad av TheWiseOne 2017-11-24 kl. 12:49.
Citera
2017-11-24, 15:35
  #33
Medlem
Coffeemans avatar
Det är fullkomligt meningslöst att gå och knacka på hos människor som är så lågbegåvade att de inte själva förstår att man inte ska störa sina grannar.

Jag har gjort det otaliga gånger men det slutar alltid på samma sätt. De blir skitskraja när de ser mig och lovar att aldrig göra om det. Sen är det precis samma oljud igen inom en vecka.

Idioter har helt inget konsekvenstänk eller inlärningsförmåga, det är därför mycket bättre att bara ringa störningsjouren direkt. Det är också måttligt roligt att nyvaken behöva klä på sig och gå och skälla på en granne klockan 00,30 en söndagskväll eller när nu idioterna får för sig att väsnas.
__________________
Senast redigerad av Coffeeman 2017-11-24 kl. 15:37.
Citera
2017-11-24, 18:43
  #34
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glokk18
Du är säkert en sån där som anser att alla svenskar blir rövknullade och att Sverige kommer vara en arabstat om 20 år, samtidigt som du svär över att mesiga svensken bara knyter näven i fickan

Vågar inte ens knacka på hos grannen? Lever liv utan onödiga risker? Ja, då kommer du få ett väldigt tråkigt och ensamt liv. Men du lever längre iaf än de 0,05% som faktiskt blir mördade!!

En sidofråga, vad tror du händer när denna ilskna mordlystna granne får klagomål, blir vräkt och sen listar ut att de var du som ringde jouren istället för att be personen sänka?

Givetvis vågar jag knacka på hos grannen, men jag nu handlar det om att jag ser bättre alternativ som t ex ringa störningsjouren. Lär dig skilja på att leva med risker, men utan onödiga sådana. De risker jag tar innebär givetvis någon typ av värd utdelning för besväret.

I värsta fall så gör väl grannen en tråd om det på flashback.
Citera
2017-11-25, 01:08
  #35
Moderator
Oddballs avatar
Beror ju lite på om man känner sina grannar men ännu viktigare är nog var man bor, t.ex i Vårby Gård eller Rinkeby skulle jag nog hellre ringa störningsjouren än att ringa på hos grannarna och hamna i någon slags evig blodsfejd med dem och deras närmast anhöriga (~200 st).

Nej, jag är inte särskilt rädd av mig, men jag har heller ingen lust att ta helt onödiga risker när det finns enklare lösningar på problemet.
Citera
2017-11-30, 16:34
  #36
Medlem
Ratozs avatar
Jag skulle inte vara helt säker på att TS inte öppnat dörren iförd en oknäppt morgonrock och gormat något om "jävla decibelfitta" medans han spillt grogg på sin kära granne och sen helt sonika glömt det lilla mötet till dagen efteråt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback