Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 16:13
  #1
Medlem
musaks avatar
Hej , Skulle behöva lite input !! Några eller någon här på FB som har erfarenhet. !?
I morgon eller i veckan ska jag handla bil ,det står emellan Skoda Oktavia Scout 185 hk Diesel med adventure pkt ..Eller Golf Alltrack jag har möjlighet att välja mellan bensin 180 hk eller 184 hk diesel Eu 6 alla bilarna.
Det skiljer lite i utrustning mellan Skoda och Golfarna medans det kanske skiljer i andrahandsvärde också? Jag planerar att ha bilen i 3 år--möjligen 5 år? körsträcka ca 1500-2000 mil per år. Vore jäkligt tacksam för input om vilken som är att föredra ?
Citera
2017-11-19, 16:23
  #2
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Hej , Skulle behöva lite input !! Några eller någon här på FB som har erfarenhet. !?
I morgon eller i veckan ska jag handla bil ,det står emellan Skoda Oktavia Scout 185 hk Diesel med adventure pkt ..Eller Golf Alltrack jag har möjlighet att välja mellan bensin 180 hk eller 184 hk diesel Eu 6 alla bilarna.
Det skiljer lite i utrustning mellan Skoda och Golfarna medans det kanske skiljer i andrahandsvärde också? Jag planerar att ha bilen i 3 år--möjligen 5 år? körsträcka ca 1500-2000 mil per år. Vore jäkligt tacksam för input om vilken som är att föredra ?

OBS det är nog en tidsfråga innan transportstyrelsen inför skärpta miljöklassnings regler av våra städer, då sannolikt diselbilar blir förbjudna inom dessa områden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...jo/Miljozoner/
Citera
2017-11-19, 16:30
  #3
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
OBS det är nog en tidsfråga innan transportstyrelsen inför skärpta miljöklassnings regler av våra städer, då sannolikt diselbilar blir förbjudna inom dessa områden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...jo/Miljozoner/
Hej, Ja jag vet det och med Juni 2018 så ligger det ett lagförslag på att straff-skatta Dieselbilar så att dom i praktiken inte går att köpa..Men som det ser ut nu så är EU6 undantagna från dom stadszoner som jag tror du menar.. Någon med erfarenhet av VW Golf Alltrack 184 hk bensin?
Citera
2017-12-07, 14:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Hej, Ja jag vet det och med Juni 2018 så ligger det ett lagförslag på att straff-skatta Dieselbilar så att dom i praktiken inte går att köpa..Men som det ser ut nu så är EU6 undantagna från dom stadszoner som jag tror du menar.. Någon med erfarenhet av VW Golf Alltrack 184 hk bensin?

Det nya lagförslaget gäller bilar som är köpta EFTER Juli-18 och angående miljözonerna så gäller detta Euro5 och tidigare. När man läser tidningar och på nätet så verkar alla okunniga tro och skriva att alla dieselbilar helt plötsligt ska förbjudas..så är det inte. Generellt sett så kommer fossila bränslen fasas ut men du kan lugnt köpa din Tdi och ha nöje av den i åtminstone 10 år framåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback